ik weet het niet meer...

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: ik weet het niet meer...

Bericht door gongon » ma mar 16 2009 12:15 pm

Eeuw schreef:Wellicht is een Sticky met links een idee?
Sluiter
Scherptediepte
Brandpuntsafstand
enz.
Ik denk dat we het Nederlandstalig moeten houden. Dat zou de meerwaarde moeten zijn.
En dat Eeuw vind ik nou het beste idee. Lekker in het Nederlands zodat ik het ook goed begrijp. Want mijn Engels is niet om naar huis te schrijven. Een beetje snap ik er wel van, maar het grootste gedeelte is toch abacadabra voor me. :oops:
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Hans Smits

Bericht door Hans Smits » ma mar 16 2009 12:17 pm

Ik heb eens gekeken naar de opname gegevens. Ik zie daar het volgende:
Sluitertijd 0,8 sec
Diafragma F18
ISO 400
EV +715827882

Als je een optimaal scherpe foto wil dan zou ik ISO op 100 of max 200 zetten en, zoals al eerder opgemerkt, je diafragma ma f11 maken.

Wat ik niet helemaal begrijp is de notatie van de EV waarde. Ik ga ervan uit het hier om een EV gaat van +0,7 maar ik ben er niet zeker van. Dit zou betekenen dat de werkelijke sluitertijd bijna 2/3 stop langer is dan aangegeven. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn bij gebruik van een degelijk statief.

Misschien dat andere leden hier wat opheldering in kunnen geven. Ik moet bekennen dat ik niet zo'n voorstander ben van het gebruik van EV omdat ik bijna altijd vergeet dit terug te zetten.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » ma mar 16 2009 12:32 pm

Als ik door de reacties lees vraag ik me iets af.
Willen een aantal mensen het gewoon beter weten, of laten zien dat ze het weten.
Het aftroeven met getalletjes, technieken en andere dingetjes is toch niet nodig? :!: :?:
Doe dat tijdens een biertje, hier op forum staat het een beetje vreemd :wink:

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma mar 16 2009 12:58 pm

Enige theoretisch-fotografische diepgang en achtergrond mag wel.
Het zou jammer zijn als het forum bleef steken op het niveau van "ohh, wat heb jij een mooie foto gemaakt" of, "kijk eens wat ik nu weer heb gekocht".

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 16 2009 1:13 pm

George Fennes schreef: Als de TS bepaalde basisregels van de fotografie nog niet goed begrijpt, lijkt met dat zulk soort formules er toe bijdragen er nog minder van te snappen :wink:
Dat snap ik. Vandaar dat ik in het begin al heel direct heb aangegeven wat de TS wel kon gebruiken, simpel de belichtingsmeter die in de camera zit en te verwijzen naar de basisgegevens in de camera handleiding die daarover gaat.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p250168

Die formule is datgene waar luc in eerste instantie mee aan kwam, onjuist opgesteld, geen verband met het staatje eronder. Door mij slechts in een juiste mathematische schrijfwijze neergezet zodat een aangehaalde formule ook werkelijk klopt met de relatie van belichtingstijd, iso en diafragma waar naar wordt gerefereerd in een "f 16 regel".
Niet meer, niet minder.
Als je met zaken aankomt, ook al wordt het moeilijker, moet het wel juist zijn wat wordt aangevoerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mar 16 2009 2:54 pm

Léon, niemand (behalve jij) heeft het over een mathematische benadering, waarmee je alleen maar meer onduidelijkheid zaait.
Het is geen formule; het is een ezelsbruggetje. Net zoals: de maximale sluitertijd (S) in relatie tot de lengte van je objectief (mm) ziet er zo uit:
S = 1/mm. Als ik me niet vergis gebruik jij dat ezelsbruggetje ook wel eens in adviezen.

De sunny f/16 regel is (mits goed uitgelegd en daar schortte het in dit verband aan) juist voor beginnende fotografen een prima ezelsbruggetje. Enerzijds overbodig geworden omdat de body alles voor je bedenkt, anderzijds toch goed om nog eens bij stil te staan om een aspect van de techniek van belichten te leren begrijpen. Al was het maar omdat je dan weet welke richting je ongeveer op moet denken als je een een oud AI-objectief op je (instappers!)body zou willen gebruiken. Dan doet de belichtingsmeting het namelijk niet!

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma mar 16 2009 3:04 pm

joepert schreef:Léon, niemand (behalve jij) heeft het over een mathematische benadering, waarmee je alleen maar meer onduidelijkheid zaait.
Het is geen formule; het is een ezelsbruggetje. Net zoals: de maximale sluitertijd (S) in relatie tot de lengte van je objectief (mm) ziet er zo uit:
S = 1/mm. Als ik me niet vergis gebruik jij dat ezelsbruggetje ook wel eens in adviezen.
die mag je even uitleggen, nou weet ik het niet meer.... ik ken wel een ezelsbrug waarbij geldt dat je 1,5 (DX) maal de brandpuntafstand als ondergrens aan moet houden voor de sluitertijd voor schieten uit het handje, bedoel je die soms?

en verder algemeen: hou eens op jullie egootjes spreekruimte te geven.

ajuus
emiel

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mar 16 2009 5:32 pm

Stel je hebt een objectief van 200mm en je wil geen bewegingsonscherpte die door je zelf wordt veroorzaakt als je uit de hand fotografeert. Max. sluitertijd is dan (volgens de stelregel, dus geen wet van meden en perzen) 1/200.
Voor DX sensor geldt dan dat je dat nog keer 1,5 moet doen en dan wordt het dus 1/300. Daar is vast ook niet iedereen het mee eens, maar het is een stelregel die vaak wordt genoemd. Ik heb zelf niet voldoende ervaring om er meer van te zeggen dan dat het als stelregel vaak voorbij komt en dat het voor mij persoonlijk redelijk lijkt te kloppen. Heb je een objectief met VR, dan gaat de regel niet meer helemaal op, want dan wordt de bewegingsonscherpte gecompenseerd.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma mar 16 2009 9:05 pm

joepert schreef:Stel je hebt een objectief van 200mm en je wil geen bewegingsonscherpte die door je zelf wordt veroorzaakt als je uit de hand fotografeert. Max. sluitertijd is dan (volgens de stelregel, dus geen wet van meden en perzen) 1/200.
Voor DX sensor geldt dan dat je dat nog keer 1,5 moet doen en dan wordt het dus 1/300. Daar is vast ook niet iedereen het mee eens, maar het is een stelregel die vaak wordt genoemd. Ik heb zelf niet voldoende ervaring om er meer van te zeggen dan dat het als stelregel vaak voorbij komt en dat het voor mij persoonlijk redelijk lijkt te kloppen. Heb je een objectief met VR, dan gaat de regel niet meer helemaal op, want dan wordt de bewegingsonscherpte gecompenseerd.
dat zeg ik..... ;) je eerste uitleg was iets minder duidelijk.

ajuus
emiel

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mar 16 2009 9:08 pm

Ik heb meerdere ego's, de een is soms wat duidelijker dan de andere. Daar word ik voor behandeld :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 17 2009 1:49 am

joepert schreef:Je doet al 42 jaar iets met fotografie en hebt nog nooit van de sunny f/16 regel gehoord?
Nee, inderdaad nog nooit. Ben wel op de hoogte van allerlei sluitertijd/diafragma combinaties onder bepaalde lichtomstandigheden in een tabelletje zoals in de bijsluiters van een filmverpakking opgenomen. Ik gebruik al 42 jaar een belichtingsmeter. Die had ik zelfs eerder dan een camera om ermee te spelen welke belichtingscombinaties eruit kwamen. :lol:
joepert schreef: Je bent dagelijks actief op het internet en weet niet wat @ in dit verband zou betekenen? Dat ga je mij niet wijs maken.
Tja, pakweg 20 jaar geleden of zo toen ik met BBS-sen en erna met internet begon werd dat alleen voor e-mail gebruikt. In een meer recente tijd zie ik dat mensen dat grafisch grappig aandoend figuurtje ook meer en meer in andere combinaties gebruiken, zoals het aanhalen in deze nieuwsgroep van een reactie op een eerder bericht met dat tekentje voor de naam. Dat is zelfs iets typisch voor deze nieuwsgroep, ik zie het nergens anders. In die stijl doe ik er bij het aanhalen van namen soms ook vrolijk aan mee, maar heb geen flauwe notie waarom het eigenlijk wordt gedaan.

Voor mij heeft het absoluut geen betekenis als enkel een grafische toevoeging. Ik ben als Nederlander ook niet opgegroeid in een tijd dat het enige betekenis zou hebben anders dan in een e-mail bericht. Het was een van die nieuwerwetse zaken die ineens op te proppen kwamen met het fenomeen internet en e-mail, waarbij de naam en het domein van een e-mail adres gescheiden moesten worden door een niet of sporadisch gebruikt teken. Het teken komt ook niet in het alfabet voor, of in de Dikke van Dale of enige omschrijving voor een meer bredere betekenis in de meer hedendaagse tijd. Hooguit stond het ooit voor een symbolische afkorting in het Engels, gebruikt bij rekeningen of nog wat andere zaken vanuit de geschiedenis, die inmiddels al lang in onbruik zijn.
Je kunt er zelf dan wel allemaal andere betekenissen aanhangen waar het allemaal voor zou staan, maar die zijn mij niet bekend. Wellicht is het mijn leeftijd of laat ik me er simpel niet mee gek maken. :shock:
http://nl.wikipedia.org/wiki/@
Vriendelijke groet, Léon Obers

Beertje2

Bericht door Beertje2 » do apr 23 2009 6:54 pm

als je geen VR lens hebt is de minimum sluitersnelheid toch echt wel belangrijk om bewegingsonscherpte te vermijden, tenzij dat je met een statief werkt natuurlijk.
Zoals hierboven aangehaald moet wanneer je uitt de hand fotografeert de minimum sluitertijd =1/ 1.5x de brandpuntsafstand.
Verder zou het natuurlijk kunnen dat de lens last heeft van back of frontfocus.
Wat dit is en hoe je het kunt testen staat hier uitgelegd:
http://users.telenet.be/beertjesfotosit ... outen.html

pbreev

Bericht door pbreev » do apr 23 2009 9:34 pm

Leon @ "gouwe ouwe"

We still love ya :-)

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”