Welke macro-lens?

Discussies over macro/micro objectieven
Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke macro-lens?

Bericht door Cyrus » do mar 19 2009 10:19 pm

JayJay schreef:Nog iemand met een keuzeprobleem: Ik twijfel tussen de 60mm Macro van Nikon, de 90mm van Tamron en de 100mm van Tokina. Camera is een D90.

(...)

Vragen, vragen en nog eens vragen: Nikon 60mm of Tokina 100mm. Misschien dat mensen me nog kunnen overtuigen van de optische kwaliteiten van de Tamron. Het bokeh vind ik erg belangrijk. (...)
Ik heb ook zo een week lopen wikken en wegen: voor mij was het Nikkor 85mm F/1.8 of de Tamron. De Tokina 100mm vond ik te "lang" (omgerekend naar FX 150mm) omdat ik dit objectief ook voor portret wil gebruiken. Uiteindelijk heb ik voor de Tamron SP90 gekozen, voor op mijn D90. Keuze overwegend gemaakt op basis van de zeer geode reviews en foto's op nikoncafe.com. Nagenoeg iedereen schat dit objectief minstens zo goed als, of zelfs beter dan, de Nikkor 85 F/1.8, die qua beeldkwaliteit toch echt een topper is. De ervaringen van een zeer goede vriend die deze Tamron SP90 op zijn Pentax K10D heeft, hebben voor mij ook zeker meegespeeld.

De Tamron is zowel voor macro als portret prima geschikt. Heb 'm pas gisteren binnengekregen dus zelf nog niet echt mee gefotografeerd. Tot nu toe één foto gemaakt, even om de functionaliteit te testen (zie hier). Dit weekend ga ik er echt mee werken.

De bouwkwaliteit is prima in orde, kunststof zonnekap en mooie stevige pouch erbij, zelfs nog voorzien van dempend materiaal.

Je kunt o.a. hier, hier, hier en hier heel veel foto's bekijken.

Uiteindelijk dien je de keuze zelf te maken maar ik zou het zonde vinden als je de Tamron bij voorbaat uitsluit op grond van een vooroordeel t.a.v. de bouwkwaliteit, die m.i. toch echt wel in orde is. Zet het af tegen de prijs (€ 319 bij digicamshop.nl) en je zult zien dat het een dijk van een objectief is.
Groeten,
Edwin

flickr - website

JayJay

Bericht door JayJay » do mar 19 2009 10:33 pm

Melliw, wat is de reden dat je ook nog eens de 60mm aan wil schaffen? Maakt het dan zoveel uit of je een 60 of 105mm gebruikt? En waar zit dat dan in?

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr mar 20 2009 1:29 pm

JayJay schreef:Melliw, wat is de reden dat je ook nog eens de 60mm aan wil schaffen? Maakt het dan zoveel uit of je een 60 of 105mm gebruikt? En waar zit dat dan in?
Op een DX camera (ik verwacht dat de opvolgers van de D300 ook DX zijn) Heb je te maken met je cropfactor. Dat heeft z'n voor- en nadelen. Een voordeel vind ik dat je een sensor hebt van 22mm breed i.p.v. 35mm je kunt de objecten dus nog beeldvullender fotograferen. Een nadeel is dat bij een hoger brandpunt de scherptediepte ook afneemt. De 60mm wordt dus min of meer 90mm en de 105mm wordt 157mm. De 60mm geeft dus meer scherptediepte. Vooral voor bloemen, paddenstoelen en andere statische voorwerpen interessant. Ik heb de 150mm Sigma ook een week in huis gehad maar dan moet je nog een kleiner diafragma gebruiken voor het echte 1:1 werk. De scherptediepte vond ik te klein. Overgens de 105mm gaat nooit weg, als de 60mm komt dat bijft de 105mm.

Groet, Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”