Diverse foto's Amsterdam

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Harrie Gerrits

Diverse foto's Amsterdam

Bericht door Harrie Gerrits » do mar 26 2009 3:27 pm

De eerste resultaten uit de Nikon F6 - alle onderstaande foto's zijn "gescanned" met behulp van een Nikon Super CoolScan 5000.

De films die ik gebruikt heb zijn de FujiFilm Provia 100F en de Kodak Tri-X 400.

Foto #1:

Afbeelding

Foto #2:

Afbeelding

Foto #3:

Afbeelding

Foto #4:

Afbeelding

Foto #5:

Afbeelding

Foto #6:

Afbeelding

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Diverse foto's Amsterdam

Bericht door Cees » do mar 26 2009 3:33 pm

Gisteren gemaakt, Harrie, of al eerder?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » do mar 26 2009 3:57 pm

chip54 schreef:Gisteren gemaakt, Harrie, of al eerder?
Deze serie is gemaakt op 18 maart jl. ..... gisteren heb ik de camera's in de tas gelaten i.v.m. maartse buien.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » do mar 26 2009 5:22 pm

Ziet er niet slecht uit Harrie.
En dat met een analoge camera :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do mar 26 2009 5:31 pm

Harrie Gerrits schreef:
chip54 schreef:Gisteren gemaakt, Harrie, of al eerder?
Deze serie is gemaakt op 18 maart jl. ..... gisteren heb ik de camera's in de tas gelaten i.v.m. maartse buien.

Dan heb je alsnog een snelle leverancier voor ontwikkelen. Als ik TRI-X films wegbreng, krijg ik pas twee weken later de negatieven....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » do mar 26 2009 6:44 pm

Ziet er veelbelovend uit, Harrie.
zie dat je Adobe RGB gebruikt, kan nog wel eens voor een niet ondersteunende browser wat geflatteerd overkomen.
kleuren zien er goed uit, zie echter in foto 1 en 2 een lichte magenta zweem.
Verscherp je de foto's? Persoonlijk denk ik dat ze iets (meer) verscherpt mogen worden om het wat "strakker" te laten ogen.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr mar 27 2009 12:13 am

@George Fennes - ben weer helemaal "into" analoog. Een F6 is nog niet zo'n gekke camera.

@chip54 - de films zijn ontwikkeld door de plaatselijke fotowinkel (vandaag brengen en morgen klaar) maar ik heb chemicaliën besteld om de volgende Tri-X serie zelf te gaan ontwikkelen.

@mikemix - ik ben aan het zoeken naar optimale scan instellingen - deze variëren uiteraard per filmtype - om zo min mogelijk te hoeven na te bewerken. Deze geplaatste foto's zijn niet verscherpt en ik ben nu aan het experimenteren om verscherping toe te passen direct in het scan programma of om dit achterwege te laten en te verscherpen in NX2, Lightroom 2 of CS4. Ik ben de foto's vergeten om te zetten naar sRGB.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr mar 27 2009 12:21 am

Ziet er fraai uit Harrie, heb je bij 2 en 3 nu wat last van vignetting gehad ?

Ik verwacht zaterdag de eerste resultaten te kunnen laten zien van de Ektar film, ben erg benieuwd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Frederix

Bericht door Frederix » vr mar 27 2009 12:23 am

George Fennes schreef:Ziet er niet slecht uit Harrie.
En dat met een analoge camera :wink:

Groetjes George :D
Oei George,
Is dat zo biezonder? Analoge camera's doen het nog gewoon hoor.

Frederix

Bericht door Frederix » vr mar 27 2009 12:31 am

Harrie Gerrits schreef: Foto #3:
Afbeelding
Afbeelding

Leuke serie Harrie. De kleuren hadden misschien wat helderder gekund, maar dat ligt denk aan de gekozen kleurruimte.
Ik heb één kleurenfoto geconverteerd naar sRGB, de kleur wordt gelijk anders. Foto's op het web kun je het beste converteren naar sRGB.

De zwartwitten hadden misschien wat pittiger gekund.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr mar 27 2009 12:37 am

@a90 - foto's 1, 2 en 3 zijn gemaakt met de F6 + AF 35 mm / 2.0 D en dit objectief heeft inderdaad last van vignettering. Foto 4 is F6 + AF-S 50 mm / 1.4 G. Foto 5 en 6 zijn gemaakt met F6 + AF-D 135 mm / 2.0 DC. Ben benieuwd naar de resultaten met de Ektar 100.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr mar 27 2009 12:48 am

@Frederix - normaal gesproken zet ik foto's die ik plaats om naar sRGB. Ik was het nu alleen vergeten. Op mijn Apple zie ik eigenlijk geen verschil - is dit omdat Safari Adobe RGB kan weergeven? Je opmerking over de zwartwitten daar ben ik het mee eens! Dit weekend zal ik nog een aantal zwartwitten uit deze serie plaatsen die ik iets anders ga bewerken en misschien ook wel ga scannen met andere instellingen. Welke scan software gebruik jij i.c.m. jouw Coolscan?

Frederix

Bericht door Frederix » vr mar 27 2009 6:14 am

Harrie Gerrits schreef:@Frederix - normaal gesproken zet ik foto's die ik plaats om naar sRGB. Ik was het nu alleen vergeten. Op mijn Apple zie ik eigenlijk geen verschil - is dit omdat Safari Adobe RGB kan weergeven? Je opmerking over de zwartwitten daar ben ik het mee eens! Dit weekend zal ik nog een aantal zwartwitten uit deze serie plaatsen die ik iets anders ga bewerken en misschien ook wel ga scannen met andere instellingen. Welke scan software gebruik jij i.c.m. jouw Coolscan?
Ik scan vanuit PS, via importeren open ik mijn scansoftware die bij mijn Coolscan is geleverd, tenminste een geupdate versie (Nikon Scan 4.0) . Na het scannen sluit ik mijn scansoftware en zijn de scans geopend in PS.

mikemix

Bericht door mikemix » vr mar 27 2009 7:53 am

Harrie Gerrits schreef:@Frederix - normaal gesproken zet ik foto's die ik plaats om naar sRGB. Ik was het nu alleen vergeten. Op mijn Apple zie ik eigenlijk geen verschil - is dit omdat Safari Adobe RGB kan weergeven?
Yeps.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mar 27 2009 10:48 am

Fijne serie, leuk dat je met zoveel digitale keuze ook analoog bezig bent. De scans zien er schoon en goed uit. Ik heb ook de Nikkor 35mm f2 en ben benieuwd naar de prestaties op FX, deze vignettering is wel teleurstellend. Op DX doet dit objectief het nml. prima. De z/w kunnen wat meer pit gebruiken, volgens mij ben jij ook toe aan Nik Silver Efex Pro :wink: Heb je ook al met de Voigtländer 40mm geschoten? Ben wel benieuwd.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”