Nieuwe af-s 35mm DX (probleem opgelost?)

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Nieuwe af-s 35mm DX (probleem opgelost?)

Bericht door ReneG » zo mar 29 2009 7:52 pm

Hallo,

ik ben sinds kort een D90 en aangezien ik regelmatig in slecht licht met een brandpuntsafstand van 30-35mm fotografeer en de eerste reviews van de AF-S 35mm DX redelijk positief waren heb ik de gok dus maar gewaagd en de lens aangeschaft. Vandaag had ik een klein beetje tijd om ermee te experimenteren, maar ik zie gedrag dat ik niet kan verklaren. Specifiek lijkt er een probleem te zijn in Program mode. Met mijn 50mm AF 1.8D en 18-70 Nikkor lens heb ik dit probleem niet. Misschien doe ik zelf iets fout, maar ik wil dan wel graag weten wat... ;)

Ik heb achtereenvolgens 4 foto's gemaakt met verschillende lenzen met het onderstaande resultaat. Alle EXIF info etc. zitten in de properties van de foto.
- In alle gevallen is matrix belichting gebruikt (tijdstip was net voor zonsondergang).
- De foto's zijn onbewerkt en van NEF geconverteerd naar JPEG (highest quality) en resize voor het forum.
- EXIF info zit in de properties van de foto opgeslagen.
- Kleurprofiel in de camera was SD (Standaard).
- Verscherping, D-lighting etc. waren default resp. automatisch.

1.) 18-70 AF-S 3.5-4.5 Nikkor lens, P-mode, F5.6, 1/125 sec, ISO 200
Afbeelding

2.) 35mm 1.8 AF-S DX, P-mode, F5, 1/100 sec, ISO 200
Afbeelding

3.) 35mm 1.8 AF-S DX, A-mode, F1.8, 1/800sec, ISO 200
Afbeelding

4.) Ter vergelijk: 50mm 1.8 AF-D, P-mode, F5, 1/100 sec, ISO 200
Afbeelding

Het probleem zit (obviously) in foto nummer 2. De belichting lijkt niet te kloppen. Wat er gebeurd snap ik niet, verklaring en/of advies is welkom.

Ik deed deze test overigens omdat ik bij de eerste snelle snapshots met de lens het volgende resultaat zag (dit waren wat snelle snapshots, dit is pruts dat weet ik).

5.) 35mm 1.8 AF-S DX, P-mode, F4, 1/60 sec, ISO 200
Afbeelding

6.) 35mm 1.8 AF-S DX, A-mode, F1.8, 1/320sec, ISO 200
Afbeelding

Dan voor de liefhebbers nog even een snel experimentje met de 35mm op F1.8. De foto is niet optimaal (qua compositie), maar ik had haast:

7.) Kippetje (focus op het oog), F1.8, 1/1250sec, ISO200:
Afbeelding

*edit: Tekst-optimalistie :P *
Laatst gewijzigd door ReneG op di mar 31 2009 11:52 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuwe af-s 35mm DX (met een beetje vreemd gedrag?)

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 8:08 pm

Vreemd die verkeerde belichtingen. Uit de EXIF-info kan ik ook geen vreemde zaken herkennen (bijv. dat je de belichtingsmeting per ongeluk op spotmeting zou hebben staan en dat er een vreemd punt wordt gemeten, zonder dat je dat in de gaten zou hebben omdat je van matrix-meting uitgaat).
Ik zou in de winkel een ander exemplaar uitproberen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo mar 29 2009 8:14 pm

Alvast bedankt voor het meedenken, ik snap het ook niet. Ik zal eerst wel even bellen/mailen met de leverancier, het is toch bijna anderhalf uur rijden. Ik heb deze keer online besteld (dat doe ik overigens niet bij de duurdere spullen, dan ga ik persoonlijk naar de winkel).

Heeft iemand anders toevallig al (dezelfde) ervaringen met deze lens?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 29 2009 8:28 pm

Nog een optie die mogelijk zou kunnen zijn, maar daar heb je dan nog niks over verteld. Je hebt toevallig toch niet de functie "bracketing" ingeschakeld he? Dat doen sommige mensen wel eens per ongeluk, en dan krijg je een serie foto's achter elkaar met verschillende belichtingen (dat zou je met die andere brandpunten dan ook moeten hebben).

Als dat niet het geval is dan het volgende:
EDIT:
Is niet het geval, omdat de EXIF-info aangeeft dat er geen bracketing is toegepast (Exposure bracket value +- 0 EV).

Bij internetverkoop heb je officieel het recht (is wettelijk zo geregeld) het product binnen 8 dagen zonder opgaaf van redenen weer terug te sturen. Dus je hoeft niet naar KE toe te rijden. Altijd eerst met KE overleggen natuurlijk, maar doet KE moeilijk om een ander exemplaar te willen sturen, dan stuur je het onder die officiële regelgeving gewoon weer terug, en dan moeten ze je het bedrag weer terug betalen.

Kijk je hebt vergelijkbare foto's gemaakt met andere lenzen, die geen problemen geven, alleen dat nieuwe 35mm lensje met een enorm belichtingsverschil. Ik zie daarom geen reden waarom het niet aan het lensje zou liggen (storing in de CPU??? mechanisch probleem aansturing diafragmalamellen ???).

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo mar 29 2009 8:42 pm

Léon Obers schreef:Nog een optie die mogelijk zou kunnen zijn, maar daar heb je dan nog niks over verteld. Je hebt toevallig toch niet de functie "bracketing" ingeschakeld he? Dat doen sommige mensen wel eens per ongeluk, en dan krijg je een serie foto's achter elkaar met verschillende belichtingen (dat zou je met die andere brandpunten dan ook moeten hebben).
Bracketing stond uit (100% zeker, net nog even opnieuw gecontroleerd).
Léon Obers schreef: Als dat niet het geval is dan het volgende:

Bij internetverkoop heb je officieel het recht (is wettelijk zo geregeld) het product binnen 8 dagen zonder opgaaf van redenen weer terug te sturen. Dus je hoeft niet naar KE toe te rijden. Altijd eerst met KE overleggen natuurlijk, maar doet KE moeilijk om een ander exemplaar te willen sturen, dan stuur je het onder die officiële regelgeving gewoon weer terug, en dan moeten ze je het bedrag weer terug betalen.

Kijk je hebt vergelijkbare foto's gemaakt met andere lenzen, die geen problemen geven, alleen dat nieuwe 35mm lensje met een enorm belichtingsverschil. Ik zie daarom geen reden waarom het niet aan het lensje zou liggen (storing in de CPU??? mechanisch probleem aansturing diafragmalamellen ???).
Bedankt voor de info. Ik heb ze gemaild en wacht het antwoord af, ik heb nog een paar dagen voor de termijn verloopt. ;)

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma mar 30 2009 7:58 pm

Zou het kunnen zijn dat het diafragma af en toe hapert? Dat het niet dichtklapt als je een foto neemt.

Dat zou je kunnen testen door foto's te maken van jezelf waarbij je dan in de lens kijkt. Je ziet dan vanzelf of het diafragma altijd goed werkt.

jan veraverbeke

Bericht door jan veraverbeke » di mar 31 2009 12:15 am

als ik even mag afwijken van de vraag ... de foto's op f1.8 zijn toch wel echt scherp.

Ik denk dat deze lens een topper wordt. Vooral op de D90 heb je dan 50 mm ofwel de "oerlens" waar onze voorvaderen alles mee deden.

Nog f1.8 foto's ... ? altijd welkom....!

J

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 31 2009 12:52 am

Ik denk niet dat het diafragma hapert, ik heb het 'diafragma-hendeltje' achterop de lens bewogen en het diafragma loopt op het oog zeer soepel en gelijkmatig.

Over de scherpte twijfel ik nog. Af en toe is de lens mijns inziens scherp (al ben ik geen held als het op beoordelen van scherpte aankomt) en af en toe niet. Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag (onscherpte door beweging van de camera) maar de sluitertijd was zeer kort en ik ben redelijk vast van hand. En ik heb het niet met andere lenzen. Helaas heb ik die testfoto's al weggegooid...

Ik had vanochtend (bij dezelfde speeltuin als hierboven) nog meer vreemde resultaten. Bij vol zonlicht (zon in de rug) kreeg ik in Manual mode met ISO200, F1.8 en een sluitertijd van 1/50 een compleet wit beeld. Bij 1/1600 nog zwaar overbelicht, bij 1/4000e!!! werd de belichting pas normaal. Je zou bijna denken dat de sluitertijd veel te lang is maar die is zo te horen (voor zover je dat kunt beoordelen) zeer snel. En wederom, bij andere lenzen geen probleem.

Dan op verzoek nog snapshot op F/1.8 die ik gisteren binnen maakte. ISO200, F1.8, 1/100, geen nabewerking, scherpstelling op de letters op de klok. Ik heb deze iets groter gemaakt om (on)scherpte beter te kunnen zien:
Afbeelding

Ik zal morgen kijken of ik nog wat meer kan testen, mits ik op tijd thuis ben. Ik weet alleen niet precies hoe en wat voor soort foto's ik het beste kan maken om de scherpte te testen qua instellingen en omstandigheden. Heeft iemand daar nog tips voor?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 31 2009 1:17 am

ReneG schreef: Ik had vanochtend (bij dezelfde speeltuin als hierboven) nog meer vreemde resultaten. Bij vol zonlicht (zon in de rug) kreeg ik in Manual mode met ISO200, F1.8 en een sluitertijd van 1/50 een compleet wit beeld. Bij 1/1600 nog zwaar overbelicht, bij 1/4000e!!! werd de belichting pas normaal. Je zou bijna denken dat de sluitertijd veel te lang is maar die is zo te horen (voor zover je dat kunt beoordelen) zeer snel. En wederom, bij andere lenzen geen probleem.
Met dat felle zonlicht van vandaag lijkt me een compleet wit beeld bij volle opening en 1/50 ook niet verwonderlijk.
Met 1/1600 en nog steeds volle opening nog steeds niet abnormaal als je overbelichting hebt.
En dat het bij 1/4000e en volle opening pas normaal gaat worden, ook dat verbaast mij totaal niet.

1/4000 - f 1.8 ---> laten we even 1/3 stop krapper diafragma nemen, komen we aan een combi van 1/4000 - f 2.0
en van daaruit ander sluitertijd / diafragma combinaties kiezen die allemaal dezelfde lichtwaarde hebben.
1/2000 - f 2.8
1/1000 - f 4.0
1/500 - f 5.6
1/250 - f 8.0
1/125 - f 11

Met dat prachtige weer van vandaag heel normale waarden. Mogelijk zelfs nog wat aan de ruim belichte kant ook nog.
Met deze tests erbij begin ik eigenlijk te twijfelen aan je eigen fotografische inzicht en lijkt er minder aan de hand te zijn met je lens (het diafragma reageert ook normaal met het ding in de hand en aan het hendeltje bewegen). Ook qua scherpte lijkt er met die klokfoto op volle opening niets aan de hand te zijn.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di mar 31 2009 1:55 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 31 2009 1:32 am

ReneG schreef: Over de scherpte twijfel ik nog. Af en toe is de lens mijns inziens scherp (al ben ik geen held als het op beoordelen van scherpte aankomt) en af en toe niet. Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag (onscherpte door beweging van de camera) maar de sluitertijd was zeer kort en ik ben redelijk vast van hand. En ik heb het niet met andere lenzen. Helaas heb ik die testfoto's al weggegooid...
Bij volle opening kun je afhankelijk van de opnameafstand, voldoende weinig scherptediepte hebben om een foto in een ruimtelijke 3-D scene in zijn algemene beeld als geheel onscherp te laten voorkomen. Zelfs met de snelste sluitertijd.
Als de scherpte bij bepaalde opnamen goed is, wordt daarmee bewezen dat er aan de prestaties van het glas niets mis is.

jpauwels

Bericht door jpauwels » di mar 31 2009 7:53 am

De opvrbelicht foto in de eerste post zou heel goed kunnen dat dit komt doordat de ev waarde op +1.7 stond. bij e andere foto's stond deze op 0.
Ik weet niet goed wat je daar hebt aangepast in je instellingen.

je zei zelf al dat de bracjeting 100% zeker uit stond.
verder zou ik het ook niet weten

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 31 2009 9:02 am

jpauwels schreef:De overbelichte foto in de eerste post zou heel goed kunnen dat dit komt doordat de ev waarde op +1.7 stond. bij de andere foto's stond deze op 0.
Nou, niet in dat voorbeeld. Ik heb met twee verschillende EXIF-viewers naar dat bestand gekeken, maar er is geen correctie in de belichting gemaakt. Alleen wordt een grootste lichtsterkte aangegeven voor dat objectief van 1.6 Av (F1.7). Wat dan wellicht net een vrije interpretatie is van de EXIF-viewer op de lichtsterkte van die lens van F 1.8
De gebruikte sluitertijd is 1/100 sec. bij een diafragmawaarde F 5 - belichtingscorrectie +- 0 EV

Dus wel vreemd dat die er overbelicht uit komt te zien. Ik kan niet controleren of toevallig de AE-vastzetknop per ongeluk is vastgehouden tijdens de opname, waarbij een meting is gedaan bij een andere compositie.

jpauwels

Bericht door jpauwels » di mar 31 2009 10:22 am

Léon Obers schreef: Nou, niet in dat voorbeeld. Ik heb met twee verschillende EXIF-viewers naar dat bestand gekeken, maar er is geen correctie in de belichting gemaakt. Alleen wordt een grootste lichtsterkte aangegeven voor dat objectief van 1.6 Av (F1.7)..
inderdaad ik heb verkeerd gekeken :oops:

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 31 2009 2:49 pm

Léon Obers schreef:Met dat felle zonlicht van vandaag lijkt me een compleet wit beeld bij volle opening en 1/50 ook niet verwonderlijk.
Met 1/1600 en nog steeds volle opening nog steeds niet abnormaal als je overbelichting hebt.
En dat het bij 1/4000e en volle opening pas normaal gaat worden, ook dat verbaast mij totaal niet.

1/4000 - f 1.8 ---> laten we even 1/3 stop krapper diafragma nemen, komen we aan een combi van 1/4000 - f 2.0
en van daaruit ander sluitertijd / diafragma combinaties kiezen die allemaal dezelfde lichtwaarde hebben.
1/2000 - f 2.8
1/1000 - f 4.0
1/500 - f 5.6
1/250 - f 8.0
1/125 - f 11

Met dat prachtige weer van vandaag heel normale waarden. Mogelijk zelfs nog wat aan de ruim belichte kant ook nog.
Met deze tests erbij begin ik eigenlijk te twijfelen aan je eigen fotografische inzicht en lijkt er minder aan de hand te zijn met je lens (het diafragma reageert ook normaal met het ding in de hand en aan het hendeltje bewegen). Ook qua scherpte lijkt er met die klokfoto op volle opening niets aan de hand te zijn.
Je hoeft niet te twijfelen aan mijn fotografisch inzicht, dat is er namelijk (nog) niet... :oops: :lol: Het was ook zeker niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik dat al onder de knie heb, zoals ik al in mijn eerste post zei: misschien doe ik zelf iets fout. Maar ik moet dat denk ik even nader toelichten:

Ik ben absoluut nog een beginner m.b.t. fotografie, ik ben er pas sinds mei 2008 mee bezig. Ik snap vanuit technisch oogpunt ondertussen wel hoe zaken als diafragma, sluitertijden, ISO, bracketing etc. werken, maar ik heb nog veel moeite om deze zaken (handmatig) goed te combineren. Vooral een kwestie van gebrek aan ervaring. Wel ben ik destijds meteen begonnen in 'P' modus met auto-ISO om te kijken wat de camera ervan maakt om op die manier een gevoel te krijgen voor de instellingen. Daarnaast ben ik sinds een paar weken pas bezig met lichtsterke primes en heb eigenlijk nu pas voor het eerst buiten (in zonlicht) met een diafragma van f1.8 gefotografeerd.

Sinds een paar maanden doe ik steeds meer in 'A' en 'S' mode en kies ik steeds vaken zelf mijn ISO waarde, witbalans etc. Dat gebeurt veelal proefondervindelijk met vallen en opstaan en af en toe een blundertje, maar ik leer er wel van. Wel grijp ik in moeilijke situaties (moeilijke lichtomstandigheden, indien ik snel moet reageren etc.) nog terug op de Program mode om te kijken wat mijn camera adviseert en daarvan te leren. De ambitie (en uitdaging) is om op termijn in staat te zijn om zelf de juiste redenering en inschatting te kunnen maken om de juiste instellingen handmatig te kunnen maken. Dan denk ik aan een termijn van meerdere jaren, maar dat is niet erg ik heb geduld. 8)

Maar terug naar het onderwerp:

Over de foto van de klok en mijn twijfel over scherpte: Ik bedoelde niet te zeggen dat de lens heel duidelijk onscherp of wazig was, maar ik twijfelde een beetje of hij wel 'voldoende scherp' was. Dit is twijfel door (wederom) een gebrek aan ervaring, in dit geval met lichtsterke objectieven. De twijfel komt voort uit het feit dat ik in het verleden vaak foto's op dit forum zag en meende dat ze scherp (genoeg) waren, terwijl forum-leden ze als niet scherp beoordeelden.

Dan rest nog de overbelichting; Het feit dat ik verrast was ik pas bij 1/4000e fatsoenlijke belichting kreeg en bij 1/50e komt denk ik omdat ik tot voor kort alleen met kitlenzen werkte, mijn verwachtingspatroon klopte niet. De reden dat ik echterop 1/50e met F1.8 stond was omdat mijn camera dat in P-mode selecteerde... Ik dacht ik zet hem eens op M met die instellingen en toen had ik alleen nog maar een wit vlak.

Want hoewel ik zeker niet uitsluit dat de fout alsnog bij mij ligt kan ik nog steeds de overbelichting door de camera in P-mode niet verklaren. Zeker niet gezien het voorbeeld uit de eerste post, want mijn 50mm f1.8 deed het prima met dezelfde settings... Of kan het zijn dat die lenzen zich anders gedragen. Ik verwacht misschien wel een iets ander resultaat door verschillen in de lens, maar wel een gelijkwaardige belichting. Of is dat een foute aanname van mijn kant?

PS: Dus nogmaals excuses voor enige onstane misverstanden omtrent mijn kennisniveau, ik zal de volgende keer er duidelijk bij zetten dat ik nog maar een beginner ben. ;)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 31 2009 2:51 pm

Nog even vergeten: Léon, je feedback is overigens wel heel nuttig want ik weet nu tenminste een beetje wat ik moet/kan verwachten van een lens op f1.8 bij zonlicht. Ik had dat verkeerd ingeschat en dit soort informatie is lastig te vinden in boeken en op sites. Voor mijn zoomlens had ik de waarden al een beetje door maar voor de lichtsterke lens nog niet. Bedankt voor de info.
Laatst gewijzigd door ReneG op di mar 31 2009 2:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”