Advies van jullie gevraagd over de D60

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Advies van jullie gevraagd over de D60

Bericht door noogle » vr apr 03 2009 3:37 pm

Nee, ik ga niet mijn D200 inruilen voor een D60!

Een collega van me wil graag een DSLR kopen, en twijfelt tussen de D60 van Nikon en de 1000D van Canon.

Ik probeer hem natuurlijk zover te krijgen (met eerlijke argumenten) om de D60 aan te schaffen, maar waarin ik hem niet duidelijk kan overtuigen (en mezelf ook niet) zijn de 3 scherpstelpunten tov de 7 van Canon. Hij wil zijn zoontjes die op atletiek zitten fotograferen, en vraagt zich af of die 3 punten er niet vaak naast zullen zitten. Wie fotografeert er sport met de D60 (en met welk objectief, de 70-300 lijkt mij daar erg geschikt voor) en kan daar iets over zeggen en wellicht wat voorbeelden laten zien?

Thanks, ook namens mijn collega,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Advies van jullie gevraagd over de D60

Bericht door gijs sandberg » vr apr 03 2009 4:10 pm

N,
Je vraagt wel lastige dingen: iets positiefs over een D670 (grapje)

Een D60 kan ongetwijfeld prachtige plaatjes maken en ook serieuze foto's.

Als jouw kennis sport etc. serieus wil fotograferen is een D60 onvoldoende.
Sport vraagt serieus glas en daarmee is het budget voor de kamera niet meer doorslaggevend.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » vr apr 03 2009 4:16 pm

Hoi Gijs,

Die snap ik niet.... Met duur glas krijg je er niet meer scherpstelpunten bij....
Waarom zou een D60 met een 70-200 2.8 niet goed werken?

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr apr 03 2009 4:41 pm

Een D80 of D90 is natuurlijk ook een optie.
Of die D90 moet prijstechnisch niet interessant zijn maar de D80 tweedehands zeker wel.

groet, Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr apr 03 2009 4:47 pm

Aan de onderkant van de markt zijn er maar 3 echte thema's:
de prijs
hoe pakt de camera in je handen
de hoeveelheid plastic.

Ga naar een winkel en pak beide camera's beet.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » vr apr 03 2009 4:59 pm

Bedankt voor jullie opmerkingen, maar allen zijn geen antwoord op mijn vraag....

Ga je bij sportfotografie (en we hebben het hier niet over voetballen op een heel groot veld, maar wel over beweeglijke kids) merken dat je bij de D60 maar 3 scherpstelpunten hebt t.o.v. 7?

Of zijn alle hobby-kind op sport-fotograferen op zondag-"sport" fotografen in het bezit van een D80 of hoger?

Ik wacht de reacties nog wel even af, het is nog vroeg :-)

Michael

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » vr apr 03 2009 5:13 pm

Ik had tot voorkort een D60 . Eigenlijk heb ik met (auto)sport nooit problemen gehad .

Afbeelding

Afbeelding

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr apr 03 2009 5:32 pm

Ik loop met drie scherpstelpunten al te kloten eerlijk gezegd dus zou niet zo goed weten hoe ik nu snel zou moeten werken én zou moeten kiezen welk scherpstelpunt ik gebruik. Juist met fotograferen van bewegende dingen zou ik zeggen: AF-C stand en gewoon met het middelste scherpstelpunt het object volgen.
Voor sportfotografie zou ik misschien eerder kijken naar het aantal opnamen per seconde; dat is bij de D60 niet zo groot (als ik bijvoorbeeld vergelijk met de D300 van een vriend van mij).

Onderstaande quote van Gijs kan ik niet helemaal plaatsen. Ik zou (als ik het geld had) bij wijze van spreken eerder een AF-S 70-200 met een D60 (of van mijn part een D40) kopen dan een AF-S 70-300 met een D300. "Serieus glas" maakt ook op een D60 zichtbaar verschil. Zoals gezegd: een meer voordehandliggend punt waar de D60 misschien onvoldoende is is het aantal opnamen per seconde.

gijs sandberg schreef:Als jouw kennis sport etc. serieus wil fotograferen is een D60 onvoldoende.
Sport vraagt serieus glas en daarmee is het budget voor de kamera niet meer doorslaggevend.

Groeten, Gijs

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr apr 03 2009 5:47 pm

noogle schreef:Bedankt voor jullie opmerkingen, maar allen zijn geen antwoord op mijn vraag....
Ga je bij sportfotografie (en we hebben het hier niet over voetballen op een heel groot veld, maar wel over beweeglijke kids) merken dat je bij de D60 maar 3 scherpstelpunten hebt t.o.v. 7?
Of zijn alle hobby-kind op sport-fotograferen op zondag-"sport" fotografen in het bezit van een D80 of hoger?
Michael
Michael,
Ik denk dat je voor serieuze sportfotografie de multi-field AF van een D300/D3 nodig hebt.
Toen ik een weekje de D40 (ook 3pt AF) had, liep ik (ook voor algemene plaatjes) tegen de beperking van 3pt AF aan.
Dat wil niet zeggen dat er geen fraaie prenten te maken zijn met een 300 4.5 Ai lens... (Manual Focus)
Als je AF wilt optimaliseren komt daar een lichtsterke lens bij...
Om de verwarring op te voeren: ik lees van velen dat ze tevreden zijn met een lens als de 70-300.

Groeten Gijs
PS borreltijd, ik laat de 200 2.0 (2.5 kg exclusief kamera) maar thuis.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 03 2009 7:00 pm

Beide zijn prima camera's voor de kleinere beurs. Als je geen fatsoenlijke plaat uit de ene kan halen, zal je dat met de andere ook niet lukken.

Ik zou als belangrijkste argumenten de betere bouw en indeling van de D60 willen noemen. Ga die 1000D maar eens vasthouden... Slechte kwaliteit plastic, en de vormgeving is ook niet helemaal je dat! Maar er schijnen prima foto's uit te kunnen komen. Feitelijk mooiere dan uit de 400D/450D vanwege de nieuwere sensor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarileenK » vr apr 03 2009 7:45 pm

Toch maar even reageren vanuit voetbal op een groot veld. Daarvoor gebruik ik mn D60 en een 70-300 VR. Het plaatjes schieten lukt prima. Van het 3 punts AF systeem heb ik geen last; heb alleen nog nooit van een meerpunts systeem gebruik gemaakt dus daar kan ik niet over oordelen. Wel kan ik zeggen dat ik nog niet gemerkt heb dat ik mn camera te traag vond reageren (ivm bewegelijke kids).

Wat ik wel jammer vind is dat de hoge ISO waarden wel aardig wat ruis vertonen. Het fotograferen met de D60 in bijv de zaal laat daarom nog wel wat te wensen over. En ook bij extreem donker weer zou ik wel willen dat ie wat beter presteerde; maar ik weet natuurlijk ook niet hoe die van canon daarop presteert.

Groetjes!

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » vr apr 03 2009 10:16 pm

Schiet zelf met een D40 (heeft ook 3 punts af) en een 70-300 VR af en toe sport en dat gaat prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”