Tokina 12-24mm AT-X Pro SD f/4 review

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Tokina 12-24mm AT-X Pro SD review

Bericht door joepert » za apr 11 2009 10:09 pm

Hihi, vandaag even gespeeld met een Tokina 24mm f/2.8 Ai-objectief van zeker 20 jaar oud. Had m'n vader in zijn lenzentas zitten.
Nou, fantastisch toch?
Afbeelding

Afbeelding

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » za apr 11 2009 10:15 pm

joepert schreef: Nou, fantastisch toch?
Afbeelding
Nou, die metelsaar had wel iets beter z'n werk mogen doen. :)
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

fremitus

Bericht door fremitus » za apr 11 2009 10:25 pm

Melliw schreef:Nou, die metelsaar had wel iets beter z'n werk mogen doen. :)
Dacht dat dit een "knipvoeg" heet. Wel scherp hoor. En dat voor een Tokina :wink:

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » ma apr 13 2009 10:00 am

Inderdaad een knipvoeg. Zit wel behoorlijke vervorming in deze plaatjes. Scherp is ie wel.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma apr 13 2009 10:15 am

Deze vertekening is toch gemakkelijk te corrigeren. Programma's genoeg daarvoor.
Tevreden is tevreden.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma apr 13 2009 10:29 am

Jos schreef:Inderdaad een knipvoeg. Zit wel behoorlijke vervorming in deze plaatjes. Scherp is ie wel.

Misschien maar een slotje op deze onzalige discussie. Het leidt nergens toe, behalve verdere verwijdering tussen de echte Nikon adepten en de fotografen die het met 'minder' moeten doen....
Waarom nou een slotje, hier wordt toch gewoon een eerlijke discussie gevoerd? Ik heb al eerder de Voigtländer 20mm als alternatief voor de Tokina opgevoerd. Minder flexibel want een prime maar echt wel veel beter en bijna even duur als de Tokina 12-24. Overigens, de technische aspecten van de foto van die Tokina 24mm 2.8 vind ik persoonlijk niet best. Ten eerste teveel contrast en ik mis hier echt scherpte. De tijd heeft niet stilgestaan in het ontwerpen en construeren van objectieven.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » ma apr 13 2009 11:51 am

wel grappig dat ik aan mezelf merkte toen ik ging inloggen dat ik dacht 'hebben we weer een nieuwe 'discussie' of hebben we nog leuke foto's gemaakt?" En ja hoor er is weer een 'discussie' bijgekomen, ging net weer zo lekker...

Ben het eens met Skippy - Hou op met het op slot zetten van als er eerlijke test of vergelijkingen worden gedaan, laat iedereen in zijn/haar waarde. Niet iedereen heeft geld voor NIKON objectieven en sommige gaan voor prijs kwaliteit, ieder zijn/haar eigen beslissing.

Zo ga verder met mijn foto's :evil:
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma apr 13 2009 1:20 pm

Voor alle duidelijkheid: dit topic is gestart voor de bom barstte. Het aanvankelijke bericht was een hele neutrale mededeling: er is een review van een lens met Nikon-mount. 100% on-topic. Gewoon informatief bedoeld. In de slipstream van andere discussie was er wel enige "lading", maar meer ook niet. Toen begon yoyo met third-party-objectieven-bashing etc.

De foto's die ik er later bij zette waren(en ook dat was duidelijk zat) gewoon een geintje. Mijn vader kwam toevallig langs met zijn fototas en daar vond ik dit Tokina objectief in. Toen kon het gewoon even niet laten.
Het is een volledig manueel objectief zonder cpu en op mijn D60 moet ik dus gewoon maar gokken qua belichting. Ongeacht het merk objectief vind ik het ontzettend leuk om met zulke oude objectieven te experimenteren. De boodschap was dus ook beslist niet dat dit objectief uit de jaren 70/80 de concurrentie met het hedendaagse aanbod met gemak zou aankunnen.

Ook die foto's heb ik geplaatst vóór ik in de gaten kreeg dat het hele forum over elkaar heen buitelde.
Gelukkig heeft niet iedereen hetzelfde gevoel voor humor, maar ik vond het wel een aardige grap. Meer niet.
En een grap op zijn tijd is (zeker in het huidige klimaat hier) toch hoognodig.

Enfin: helaas zit ik te werken terwijl het buiten zo mooi is, maar verder ben ik het wel eens met anderen: hup! Foto's maken!
Laatst gewijzigd door joepert op ma apr 13 2009 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma apr 13 2009 2:27 pm

De forumleden worden op hun wenken bediend! :mryellow:

Voor het slotjes-vraagstuk zijn twee richtlijnen/regels geactiveerd. Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 60#p259960

Het verzoek voor een slotje op dit topic is verwijderd.

GdP

Bericht door GdP » ma apr 13 2009 2:34 pm

joepert schreef:Hihi, vandaag even gespeeld met een Tokina 24mm f/2.8 Ai-objectief van zeker 20 jaar oud. Had m'n vader in zijn lenzentas zitten.
Nou, fantastisch toch?
Ik denk dat je vader veel plezier heeft gehad van dit objectief!

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma apr 13 2009 3:05 pm

GdP schreef:
joepert schreef:Hihi, vandaag even gespeeld met een Tokina 24mm f/2.8 Ai-objectief van zeker 20 jaar oud. Had m'n vader in zijn lenzentas zitten.
Nou, fantastisch toch?
Ik denk dat je vader veel plezier heeft gehad van dit objectief!
Ik weet het wel zeker. Hij noemt het zijn architectuur-lens of super wijdhoek (dat tegenwoordig de kitlenzen standaard onegveer bij deze waarde (omgerekend naar DX) beginnen kon hij eerst bijna niet geloven).

In Fotografica heb ik een topic geopend met zijn lenzencollectie (de rest zijn Nikkors 8) ):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37&t=17281
Laatst gewijzigd door joepert op ma apr 13 2009 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » ma apr 13 2009 3:06 pm

joepert schreef:Voor alle duidelijkheid: dit topic is gestart voor de bom barstte. Het aanvankelijke bericht was een hele neutrale mededeling: er is een review van een lens met Nikon-mount. 100% on-topic. Gewoon informatief bedoeld. In de slipstream van andere discussie was er wel enige "lading", maar meer ook niet. Toen begon yoyo met third-party-objectieven-bashing etc.

De foto's die ik er later bij zette waren(en ook dat was duidelijk zat) gewoon een geintje. Mijn vader kwam toevallig langs met zijn fototas en daar vond ik dit Tokina objectief in. Toen kon het gewoon even niet laten.
Het is een volledig manueel objectief zonder cpu en op mijn D60 moet ik dus gewoon maar gokken qua belichting. Ongeacht het merk objectief vind ik het ontzettend leuk om met zulke oude objectieven te experimenteren. De boodschap was dus ook beslist niet dat dit objectief uit de jaren 70/80 de concurrentie met het hedendaagse aanbod met gemak zou aankunnen.

Ook die foto's heb ik geplaatst vóór ik in de gaten kreeg dat het hele forum over elkaar heen buitelde.
Gelukkig heeft niet iedereen hetzelfde gevoel voor humor, maar ik vond het wel een aardige grap. Meer niet.
En een grap op zijn tijd is (zeker in het huidige klimaat hier) toch hoognodig.

Enfin: helaas zit ik te werken terwijl het buiten zo mooi is, maar verder ben ik het wel eens met anderen: hup! Foto's maken!
Ik stuur straaltje zon naar je werk :D :D
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma apr 13 2009 3:10 pm

Qua vertekening zou ik die "oude" Tokina 24mm wel eens met een huidige 12-24mm of 24-70mm van Nikon vergeleken willen zien. Allebei op 24mm, zelfde muurtje...
Wedden dat de scherpte van die Tokina ook heel erg meevalt? Ook effe kijken of die hoekjes net zo licht blijven... Zou zo'n Tokina nou kosten, in Houten?
E.M. de Klerk

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma apr 13 2009 3:55 pm

Altijd leuke experimenten, maar dan wel op een FX, want op mijn DX spelen we natuurlijk wel een beetje vals. Ik heb werkelijk geen idee wat die Tokina destijds gekost heeft, maar uitgaande van het dogma dat third-party niet waardevast is, zal je voor een habbekrats scoren.
Als het er een keer van komt dat ik met een stadswandeling o.i.d. meega, zal ik vragen of ik wat objectieven mag lenen, dan kunnen we een shoot-out houden.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma apr 13 2009 3:59 pm

Maud schreef:Ik stuur straaltje zon naar je werk :D :D
Dank, maar wat minder mocht ook wel; nu heb ik de gordijnen dicht moeten doen omdat ik anders mijn scherm niet meer kan zien :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”