Dank voor alle reacties tot nog toe, ik zal kort op wat vragen ingaan.
@Pietje-nukem
Materiaal is niet alles maar het helpt wel, je krijgt het soms gewoon niet voor elkaar met minder lichtsterke objectieven. Nu had ik wel meer dan voldoende licht dus daar lag het niet aan maar toch. En inderdaad mist er soms een arm en een been en ook daar heb ik weer van geleerd.
@Geof
Ik ben wel benieuwd waar jij je nu opstelt langs de lijn, loop je continue rondjes om het veld of hou je positie als het spel bezig is ? Het is met de 400 en statief niet heel handig manoeuvreren inderdaad. Dan kan ik beter de 200-400 pakken op een monopod.
Overigens weet ik niet of ik volgende week ook foto's ga maken. Ik zou wel willen hoor maar ik weet niet of het er van komt. Er is namelijk niemand die ik daar ken en het voelt toch wel een beetje vreemd om sport foto's te maken van vreemde kinderen. Aangezien dit een georganiseerd tournooi was met meer mensen die aan het fotograferen waren durfde ik het aan maar voor je het weet denken ze dat je verkeerde ideeën hebt.

Nu gaat mijn oudste (6 alweer) eerdaags ook eens een proefdagje meedraaien op de voetbalclub dus wie weet
@Wil
De pola heb ik gebruikt om de glimmende hesjes er mooi op te krijgen (met name die paarse) en ook hielp het om wat licht weg te nemen. Eigenlijk had ik een ND filter van -2 stops moeten hebben omdat ik tegen de bovengrens van de sluitertijden aan liep. Ik wilde namelijk opzettelijk met het grootste diafragma fotograferen om er meer van te leren en te kijken hoe het bevalt.
@Tom, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar ik vind het nog niet zo onrustig dat ik op hogere diafragma's ga werken. De 200 f2 heeft inderdaad een zachtere Bokeh.
@Roel, het was juist mijn bedoeling om op zo groot mogelijk diafragma de opnames te maken. Inderdaad loop ik tegen de max van de sluitertijden aan maar de kunst om een speler te isoleren in zijn of haar spel was mijn uitdaging van deze keer. Ik heb al redelijk wat ervaring met de 200-400 en dan is de scherpte diepte uiteraard gelijk een stuk groter maar daar was ik vandaag niet naar op zoek.
@Irwan, Ook hier een gecalibreerde set hoor maar ik zie inderdaad wat je bedoelt. De foto krijgt iets meer 'punch' al vind ik de gezichten wat rood worden. Grappig om met de gamma te werken, daar ben ik nog nooit bij in de buurt geweest, weer wat om uit te proberen.
@Robert, Arthuur, Cees, Dennis, Jolanda, Axelred, Braided, Wil dank voor de commentaren, ik heb er weer een hoop van geleerd.!
Michael