Voetbal op 400mm

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Axelred

Re: Voetbal op 400mm

Bericht door Axelred » di apr 14 2009 12:52 pm

Ik vind dit werkelijk een fantastische serie. Veel beter dan wat ik momenteel presteer, wat vooral ligt aan de betere kunde van de fotograaf. En in veel mindere mate aan het materiaal. Die 400mm lijkt me een fantastische lens, hoewel het me zeker bij voetbal niet makkelijk lijkt om zonder zoom leuke composities te maken.
Die online depth of field calculator die Rovinge aanraadde vind ik wel gaaf, daar ga ik nog veel plezier aan beleven. Ze hebben wel gelijk denk ik dat er iets meer scherptediepte beter zou zijn.
Als je tijd hebt mag je altijd eens naar mijn actiefoto's kijken en me wat tips geven :mryellow:
PS. Mij stoort de bokeh niet.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di apr 14 2009 1:49 pm

Jolanda schreef:
Toch kan ik ook wel een beetje meegaan in het commentaar van Tom (een beetje maar). Foto 4 bijvoorbeeld kijkt voor mij niet helemaal lekker, waarbij ik dat wijt aan de onscherpte achterin. Ik weet niet precies hoe ik dat moet vertalen in woorden, sorry.
Bij 4 wijt ik het niet lekkere wegkijken aan het feit dat de achtergrond lichter is dan de voorgrond. Rommel maar eens met de shadows en highlights in je favo beeldbewerker.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » di apr 14 2009 2:42 pm

Axelred schreef:Veel beter dan wat ik momenteel presteer, wat vooral ligt aan de betere kunde van de fotograaf. En in veel mindere mate aan het materiaal.
Ja en Nee.
Duur en goed spul maakt nog geen goede fotograaf, maar volgens mij scheelt het wel een boel :roll:
Maar dat is weer een andere discussie, ik vind nr4 wel mooi en een goede "pose" hebben
Daarintegen vind ik 10 niet zo goed gelukt, hierbij stoort de scherptediepte voor mij wel
zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel wensen en smaken verschillen (gelukkig)
edit: hiermee bedoel ik niet dat A90 geen goede fotograaf zou zijn zonder zijn materiaal :oops:
Maar als ik zijn "spulletje" zou hebben, had ik hier wel iets meer van kunnen maken :wink:
Afbeelding
Nou, van mij ook de groeten

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di apr 14 2009 3:32 pm

Mooie momenten vastgelegd.
Wat mij opvalt aan de serie en dat is me al eerder opgevallen bij opnamen met een D3, dat ze nogal flets zijn. Nu weet ik zeker dat mijn scherm goed is, want dat heb ik zojuist helemaal opnieuw gecalibreerd, maar als voorbeeld:

Origineel

Afbeelding

bewerkt, wat lichte gammacorrectie toegepast.

Afbeelding

Ik neem aan dat dit ook in de camera te regelen is.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

braided

Bericht door braided » di apr 14 2009 5:42 pm

Mooie serie!

Ik houd eigenlijk wel van die scherpe bokeh en kan het isoleren van de spelers (d.m.v. je diafragma vol open) ook erg waarderen. Anders dan de standaard, maar het laat heel mooi zien wat juist díe speler doet (en denkt?).

Wat dat betreft zou ik het diafragma alleen flink terug willen schroeven als je een duel wil fotograferen (simpelweg om twee spelers scherp te krijgen) en als je dan toch vol open gaat, misschien de kleurintensiteit van de achtergrond iets terugschroeven. Vaak kan dat zonder dat het heel erg opvalt, maar springt daardoor de aandacht nóg meer naar de spelers ipv het publiek/de reclame.

Geeft te denken, zouden professionele sportfotografen het diafragma ook deels groot houden om de reclameboeren een pleziertje te doen? :roll: :lol:

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di apr 14 2009 7:30 pm

Pancarans schreef:Mooie momenten vastgelegd.
Wat mij opvalt aan de serie en dat is me al eerder opgevallen bij opnamen met een D3, dat ze nogal flets zijn. Nu weet ik zeker dat mijn scherm goed is, want dat heb ik zojuist helemaal opnieuw gecalibreerd, maar als voorbeeld:

Origineel

Afbeelding

bewerkt, wat lichte gammacorrectie toegepast.

Afbeelding

Ik neem aan dat dit ook in de camera te regelen is.

Groet,
Irwan
Ik vind juist het origineel goed. In de gecorrigeerde foto lopen nu donkere partijen dicht. Het contrast vind ik te hoog.
Ik werk nu ook enkele weken met D3 en geen last van fletse beelden.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di apr 14 2009 9:38 pm

Nou Wil op mijn scherm lopen de donkere partijen niet dicht, zou het dan aan mijn met Spyder 3 pro gecalibreerde sherm liggen?

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di apr 14 2009 9:40 pm

Dank voor alle reacties tot nog toe, ik zal kort op wat vragen ingaan.

@Pietje-nukem

Materiaal is niet alles maar het helpt wel, je krijgt het soms gewoon niet voor elkaar met minder lichtsterke objectieven. Nu had ik wel meer dan voldoende licht dus daar lag het niet aan maar toch. En inderdaad mist er soms een arm en een been en ook daar heb ik weer van geleerd. :)

@Geof

Ik ben wel benieuwd waar jij je nu opstelt langs de lijn, loop je continue rondjes om het veld of hou je positie als het spel bezig is ? Het is met de 400 en statief niet heel handig manoeuvreren inderdaad. Dan kan ik beter de 200-400 pakken op een monopod.

Overigens weet ik niet of ik volgende week ook foto's ga maken. Ik zou wel willen hoor maar ik weet niet of het er van komt. Er is namelijk niemand die ik daar ken en het voelt toch wel een beetje vreemd om sport foto's te maken van vreemde kinderen. Aangezien dit een georganiseerd tournooi was met meer mensen die aan het fotograferen waren durfde ik het aan maar voor je het weet denken ze dat je verkeerde ideeën hebt. :? Nu gaat mijn oudste (6 alweer) eerdaags ook eens een proefdagje meedraaien op de voetbalclub dus wie weet

@Wil

De pola heb ik gebruikt om de glimmende hesjes er mooi op te krijgen (met name die paarse) en ook hielp het om wat licht weg te nemen. Eigenlijk had ik een ND filter van -2 stops moeten hebben omdat ik tegen de bovengrens van de sluitertijden aan liep. Ik wilde namelijk opzettelijk met het grootste diafragma fotograferen om er meer van te leren en te kijken hoe het bevalt.

@Tom, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar ik vind het nog niet zo onrustig dat ik op hogere diafragma's ga werken. De 200 f2 heeft inderdaad een zachtere Bokeh.

@Roel, het was juist mijn bedoeling om op zo groot mogelijk diafragma de opnames te maken. Inderdaad loop ik tegen de max van de sluitertijden aan maar de kunst om een speler te isoleren in zijn of haar spel was mijn uitdaging van deze keer. Ik heb al redelijk wat ervaring met de 200-400 en dan is de scherpte diepte uiteraard gelijk een stuk groter maar daar was ik vandaag niet naar op zoek.

@Irwan, Ook hier een gecalibreerde set hoor maar ik zie inderdaad wat je bedoelt. De foto krijgt iets meer 'punch' al vind ik de gezichten wat rood worden. Grappig om met de gamma te werken, daar ben ik nog nooit bij in de buurt geweest, weer wat om uit te proberen.

@Robert, Arthuur, Cees, Dennis, Jolanda, Axelred, Braided, Wil dank voor de commentaren, ik heb er weer een hoop van geleerd.!

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » di apr 14 2009 9:43 pm

Pancarans schreef:Nou Wil op mijn scherm lopen de donkere partijen niet dicht, zou het dan aan mijn met Spyder 3 pro gecalibreerde sherm liggen?

Irwan
ik kijk naar de donkere sokken en het rokje van 2e dame van rechts. Daar zit in het origineel meer doortekening in.
Eizo CG 222w (werk) en Eizo CT19 (prive) moniotor gecalibreerd met Eye One display.

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » di apr 14 2009 10:57 pm

Michael,

Bij de dames 1 wedstrijd heb ik 3/4 van het veld gebruikt.
Dit omdat ik alle speelsters wilde vastleggen en niet tegen de zon in wilde fotograferen

Heb bewust het gedeelte waar de tribune op keek overgeslagen omdat ik niet in het zicht van de supporters wilde staan.

Bij de wedstrijden mijn dochter wissel ik van mee van helft en loop dan heen en weer.

@Pancarans,
Bij mij lopen donkere partijen van jouw versie ook dicht (Spyder 2).
Dit is niet het geval bij het origineel.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”