Keuze nieuwe camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Snapshot

Keuze nieuwe camera

Bericht door Snapshot » za mar 10 2007 4:16 pm

Allereerst complimenten met jullie zeer informatieve forum maar ik heb toch nog een vraag :) Ik heb al verschillende topics gelezen maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik ben al een paar jaar met fotografie bezig met veel plezier alleen zit ik er toch over te denken om aan de spiegelreflex te gaan. Ik gebruik nu een Minolta Dimage Z1 maar die loopt wat pixels toch wat achter inmiddels en de kwaliteit van de foto's is ook niet helemaal naar m'n zin.

Ik ben een tijdje geleden op een beurs geweest van foto klein in barendrecht en heb daar alle nieuwe types in handen gehad. Omdat ik vrij grote handen heb was de enige keus eigenlijk Nikon. De rest ligt gewoon niet lekker in de hand. Ook wat betreft specificaties spreekt hij me erg aan. Ik ben iemand die altijd snel verliefd wordt als iets me goed bevalt en in dit geval was dat de D80. Maar vooral bij dure aankopen denk ik er vaak wat langer over na.

Wat voor type foto's wil ik er mee maken.. nou een heleboel eigenlijk. Van landschappen tot macro's van bloemen, dieren, foto's in en om het huis, foto's van bewegende beelden en nachtfoto's op bijv. festivals.
Hij moet ook tegen een stootje kunnen omdat ik sinds 1,5 jaar het reizen met de backpack ontdekt heb en ik hem daar graag bij mee zou nemen.
Omdat de D80 vrij prijzig is vraag ik me af of ik misschien ook niet voldoende heb aan bijv. de D70 of een ander type.

Ok qua objectieven ben ik het spoor even bijster. Ik zou graag een lens hebben waar ik behoorlijk mee in kan zoomen maar wat ook weer niet te groot wordt. Ik heb naar de kit met de 18-135 staan kijken maar uit sommige reviews en commentaren begrijp ik dat deze niet van hele goede kwaliteit is. Vooral bij helemaal uit of in zoomen zouden er donkere vlekken in de hoeken zijn.

Nou is mijn vraag dus aan jullie, wat kunnen jullie me adviseren? Ik heb al een hoop informatie opgezocht op het net maar een deskundige ben ik zeer zeker niet.

Paul

John Sentani

Bericht door John Sentani » za mar 10 2007 5:49 pm

Hallo,

welkom, vraag is op meerdere manieren al gesteld, probeer wat te zoeken op het forum.
Koop gewoon een D80 of D70s, zijn allebei goed plus gewoon een kit lens (18-70) dan ben je klaar voorlopig en niet duur uit.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za mar 10 2007 6:21 pm

Ook welkom, inderdaad.
Je zou eventueel ook nog naar 2e hands kunnen kijken, zeker de D70(s) is goed verkrijgbaar en heel soms zie je ook al de D80. Mocht je dat doen, heb je weer meer ruimte voor het glaswerk.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » za mar 10 2007 7:51 pm

doe het niet ! spaar nog even door en koop de d200; deze baksteen van een camera houdt je de komende jaren bezig en vervult al je huidige(en toekomende) wensen ! zeer geschikt voor grote 'klauwen'

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » za mar 10 2007 8:33 pm

dan ging ik toch maar gelijk voor de fuji S5 pro in plaats van een D200.
vind ik toch een veel betere optie.
alleen ga je dan wel boven je budget uit denk ik .

met een D70s kan je echt voorlopig wel uit de voeten en kan je misschien wel investeren in goed glaswerk,daar heb je later gewoon nog veel plezier aan.

gr. ruud

Herrie

Bericht door Herrie » zo mar 11 2007 2:32 am

De D70s en de D50 zijn in combinatie met de 18-70 beide uitstekende en degelijke camera's zolang ze nog te koop zijn (de productie is gestopt). Wacht dus niet te lang. De alternatieven zijn immers veel duurder (D80, D200) of kleiner (D40). Overigens zijn ze 2ehands ook goed te vinden, zie Marktplaats.

Herrie

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mar 11 2007 7:52 am

De D70s is her en der nog in de opruim aanbieding rond de 400 euro. Maar dan moet je wel heel snel zijn.

Nu heb ik gewone handen, maar de D80 is voor mij te klein.

Op m'n site een verhaal over alle actuele reflexen.

Nikon Catalogus: de reflexen

Ga voor de 18-70 (als kit objectief er goedkoop bij)

dragon2

Bericht door dragon2 » di mar 13 2007 3:09 pm

ruud schreef:dan ging ik toch maar gelijk voor de fuji S5 pro in plaats van een D200.
vind ik toch een veel betere optie.
Maar de S5 is bedoeld voor en is super in studio/stilstaande beelden. Voor alles wat snel gaat is de D200 toch beter.

hjanssen

Bericht door hjanssen » di mar 13 2007 5:03 pm

Mij lijkt de keuze 18-200 VR + D80 voor een backpacker een goede keus, je meot het allemaal zelf dragen dus een D200 is weer at extra's. Denk ook even na over een lichtgewicht foto opslag of veel kaartjes.

Snapshot

Bericht door Snapshot » di mar 13 2007 7:12 pm

Bedankt alvast voor de reacties, ik had even een aantal dagen geen tijd voor de computer dus ik lees ze nu pas.
Ik had al naar topics gezocht betreffende dit onderwerp john omdat ik er zelf altijd een hekel aan heb als mensen niet eerst gebruik maken van de informatie die er al is. Maar in die posts kon ik geen bevredigend antwoord vinden.
Ik ben geen professioneel fotograaf of zo, het is voor mij gewoon een hobby zoals voor een hoop mensen hier denk ik. Ik wil dus geen vermogen uitgeven aan een camera die ik op reis in m'n rugzak mee moet nemen. Ook ben ik bang dat ik te professioneel materiaal ga kopen straks. Zowieso ga ik er meer gebruik van maken als ik hem aanschaf maar bijv. een D200 is voor mij geen optie. Ik wil mooie plaatjes schieten maar perfectie hoeft ook weer niet.
Zoals ik al schreef vind ik zoom belangrijk. Ik ben vorig jaar in Nieuw Zeeland geweest en daar heb ik ook mooie plaatjes geschoten van Pinguins en andere dieren. Dan is het wel handig als je niet de dichtbij hoeft te komen want dan stoor je die dieren dus. Ik noem maar een voorbeeld.
Die 18-200 VR lens is die ook van Nikon of zijn daar goede alternatieven voor. Ik zal zo eens kijken wat ik aan prijzen kan vinden.
En misschien wil ik ook wel teveel dingen met een lens en heb ik er straks 2 nodig of zo, dat weet ik dus niet. Maar ik ben ook geen expert. Ik zie hier termen voorbij komen op het forum die me niets zeggen. Maar dat wil ik wel gaan leren want ik vind het een leuk tijdverdrijf.

Snapshot

Bericht door Snapshot » di mar 13 2007 7:14 pm

Hans Braakhuis schreef:De D70s is her en der nog in de opruim aanbieding rond de 400 euro. Maar dan moet je wel heel snel zijn.

Nu heb ik gewone handen, maar de D80 is voor mij te klein.

Op m'n site een verhaal over alle actuele reflexen.

Nikon Catalogus: de reflexen

Ga voor de 18-70 (als kit objectief er goedkoop bij)
Misschien heb ik wel kleinere handen dan ik dacht dan :) Ik op die beurs een hoop camera's in m'n handen gehad en ik vond de D80 toch erg prettig hoor. Verschilt misschien per persoon of zo, ik weet het niet. Ik zal eens op je site kijken, dank je.

Ronald-D

Bericht door Ronald-D » di mar 13 2007 8:42 pm

Als je hem prettig aan vindt voelen, gewoon voor die D80 gaan... ik heb hem ook sinds kort, en had her en der al gelezen dat dit een kleine body was, maar was toch wonderlijk verrast door de handligging. In combinatie met de grip wordt dat misschien nog wel beter... even uitproberen.

het is misschien makkelijk om als je op reis gaat de 18-200 te nemen (omdat je dan niet hoeft te wisselen), maar overweeg ook even de 18-70 kitlens, en eventueel later de nieuwe 70-300 vr.

Mvg,

Ronald

brikysa

Bericht door brikysa » di mar 13 2007 8:52 pm

hoi Snapshot, zo te lezen hebben wij hetzelfde probleem.
Ik weet dus ook niet zo goed welke camera ik nu moet aanschaffen. Ik wilde eigenlijk de d50 maar die kan ik nergens meer vinden. En de d80 vind ik weer net iets te duur. Voor jou is de d40 helemaal geen optie omdat hij te klein zal zijn. Lastig he al die camera's....

paparazzi

Bericht door paparazzi » di mar 13 2007 8:54 pm

Snapshot schreef:Die 18-200 VR lens is die ook van Nikon of zijn daar goede alternatieven voor.
Ja, de 18-70 kitlens en de 70-300 vr.

Ronald-D

Bericht door Ronald-D » di mar 13 2007 8:55 pm

brikysa schreef: Ik wilde eigenlijk de d50 maar die kan ik nergens meer vinden....
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... ubtype=773

:wink:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”