Nikkor 24-70 2.8 scherpte *2e UPDATE!*
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nikkor 24-70 2.8 scherpte
Ik vind de opnamen over het algemeen wat ruim belicht. Te zien aan de clipping van 1 of 2 van de RGB-kanalen.
Een te ruim belichte opname is nooit optimaal om daarop scherpte te beoordelen, want dat geeft al gauw enige "overstraal"-effecten op licht/donker contrasten. Verder de eerste opnamen met dat blikje, lijkt de scherpte te liggen enigszins neigend "aan de voorkant" van het blikje (het uiterste dichtbijpunt van de afbeelding op de bolle kant van het blikje), of er zelfs iets voor als ik naar de bestrating kijk rondom dat blikje. Dat zou je met een individuele custom "+" fijn-afstelling van de AF nog makkelijk kunnen bijsturen. Maar maak eerst meer testen op meerdere onderwerpen en bestudeer die om te bepalen of het echt nodig is.
Verder is bij een 0-instelling van de unsharp masking te verwachten dat de scherpte geen "byte" heeft.
Afgezien van mijn paar kanttekeningen lijkt er mij dan ook weinig mis met het objectief.
Een te ruim belichte opname is nooit optimaal om daarop scherpte te beoordelen, want dat geeft al gauw enige "overstraal"-effecten op licht/donker contrasten. Verder de eerste opnamen met dat blikje, lijkt de scherpte te liggen enigszins neigend "aan de voorkant" van het blikje (het uiterste dichtbijpunt van de afbeelding op de bolle kant van het blikje), of er zelfs iets voor als ik naar de bestrating kijk rondom dat blikje. Dat zou je met een individuele custom "+" fijn-afstelling van de AF nog makkelijk kunnen bijsturen. Maar maak eerst meer testen op meerdere onderwerpen en bestudeer die om te bepalen of het echt nodig is.
Verder is bij een 0-instelling van de unsharp masking te verwachten dat de scherpte geen "byte" heeft.
Afgezien van mijn paar kanttekeningen lijkt er mij dan ook weinig mis met het objectief.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb een zelfde soort probleem in een ander topic heb ik al aangegeven dat ik met D700 nef bestanden erg geneigd ben om ze te veel te verscherpen. Ik ben van mening dat het niet aan de camera ligt maar aan mijzelf.
De D700 bestanden op 200 asa zijn vaak zo schoon dat je ahw de ruis mist waardoor zeker op 100% je foto's erg soft lijken. probeer maar eens om in PS aan een van je foto's wat ruis toe te voegen en ga dan bijv. maar eens vergelijken met de afbeelding zonder toegevoegde ruis. Ik stond versteld hoe scherp het er ineens uitzag.
Helemaal ben ik er nog niet uit maar het lijkt er dus sterk op dat je oog ahw de ruis mist waardoor het lijkt dat er geen scherpte is op 100%
Ik dacht eerst ook dat het aan de 24-70 lag maar op mij D200 was alles wat betreft scherpteindruk wel zoals je van dit objectief zou kunnen verwachten.
Maak ook eens een vergelijk en schiet dan JPG fine op vivid met een verscherping van 5 dat ziet er vaak ook al een stuk crisper uit dan de nef's. Ik denk dat we het verscherpen van D700 nef's op een hele andere manier moeten gaan benaderen.
Luc.
De D700 bestanden op 200 asa zijn vaak zo schoon dat je ahw de ruis mist waardoor zeker op 100% je foto's erg soft lijken. probeer maar eens om in PS aan een van je foto's wat ruis toe te voegen en ga dan bijv. maar eens vergelijken met de afbeelding zonder toegevoegde ruis. Ik stond versteld hoe scherp het er ineens uitzag.
Helemaal ben ik er nog niet uit maar het lijkt er dus sterk op dat je oog ahw de ruis mist waardoor het lijkt dat er geen scherpte is op 100%
Ik dacht eerst ook dat het aan de 24-70 lag maar op mij D200 was alles wat betreft scherpteindruk wel zoals je van dit objectief zou kunnen verwachten.
Maak ook eens een vergelijk en schiet dan JPG fine op vivid met een verscherping van 5 dat ziet er vaak ook al een stuk crisper uit dan de nef's. Ik denk dat we het verscherpen van D700 nef's op een hele andere manier moeten gaan benaderen.
Luc.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb ze goed bekeken, en volgens mij zijn ze goed. Je kijkt immers op 100%! Ik heb niet het idee dat je details mist die er wel in zouden moeten zitten. Achteraf wat verscherpen en je zit volgens mij goed. En verscherpen moet eigenlijk altijd; verplichte stap in het hele proces.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het is toch te gek voor woorden.
Je koop een (semi)professionele kamera met een toplens en dan moet je naar Beverwijk om de zaak te laten bijstellen.
Waar zijn ze bij Nikon in vredesnaam mee bezig.
Als dat al niet te vermijden zou zijn zou er dan niet zoiets moeten bestaan als direct bijstellen van de kamera bij aankoop van een lens.
Wat het einde van de internethandel inhoud.
Als ik dit draadje zo lees komt dat allemaal niet echt goed over.
De actie ligt bij de koper van al dat moois. Als die dat niet ontdekt of minder kritisch is dan is dat maar zo?
En daar maak je dan een toplens voor ?
En, hebben Leica / Canon / Hasselblad e.a. deze problemen ook?

Je koop een (semi)professionele kamera met een toplens en dan moet je naar Beverwijk om de zaak te laten bijstellen.
Waar zijn ze bij Nikon in vredesnaam mee bezig.
Als dat al niet te vermijden zou zijn zou er dan niet zoiets moeten bestaan als direct bijstellen van de kamera bij aankoop van een lens.
Wat het einde van de internethandel inhoud.
Als ik dit draadje zo lees komt dat allemaal niet echt goed over.
De actie ligt bij de koper van al dat moois. Als die dat niet ontdekt of minder kritisch is dan is dat maar zo?

En daar maak je dan een toplens voor ?
En, hebben Leica / Canon / Hasselblad e.a. deze problemen ook?
Professioneel spul of niet, het blijft massaproductie. Helaas is het voor veel fabrikanten goedkoper om een zekere foutmarge te laten bestaan en dat ad-hoc op te lossen dan om 100% foutvrij te garanderen. En mensen nemen het ook voor lief: willen hun nieuwe spullen niet meteen weer kwijt zijn voor reparatie. Neem Ivonne: die is van lieverlee een nieuwe camera gaan kopen in plaats van dat ze bij Nikon iemand over de toonbank getrokken heeft...
Mijn vader kocht een paar jaar geleden een nieuwe auto (Peugeot) voor ca 20.000 euro. Na een weekje rijden had hij een lijst met klachten varierend van een richtingaanwijzer die niet automatisch weer uitging tot klapperende zijraamjes. Het verhelpen van al deze kleine dingetjes heeft een paar duizend euro gekost. Allemaal binnen de garantie; toch een fors percentage van de aankoopprijs. Bij de garage lieten ze doorschemeren dat veel mensen kleinere gebreken gewoon voor lief nemen, want ze willen hun gloednieuwe auto niet weer een paar dagen kwijt zijn (m.a.w. ze vonden het maar wat lastig dat mijn vader erover zat te zaniken).
Mensen doen wel eens lelijk over de QC bij Sigma e.d. maar je ziet het: bij Nikon is het niet persé beter (zie ook het draadje over loslatende rubberen bekleding D300.
Mijn vader kocht een paar jaar geleden een nieuwe auto (Peugeot) voor ca 20.000 euro. Na een weekje rijden had hij een lijst met klachten varierend van een richtingaanwijzer die niet automatisch weer uitging tot klapperende zijraamjes. Het verhelpen van al deze kleine dingetjes heeft een paar duizend euro gekost. Allemaal binnen de garantie; toch een fors percentage van de aankoopprijs. Bij de garage lieten ze doorschemeren dat veel mensen kleinere gebreken gewoon voor lief nemen, want ze willen hun gloednieuwe auto niet weer een paar dagen kwijt zijn (m.a.w. ze vonden het maar wat lastig dat mijn vader erover zat te zaniken).
Mensen doen wel eens lelijk over de QC bij Sigma e.d. maar je ziet het: bij Nikon is het niet persé beter (zie ook het draadje over loslatende rubberen bekleding D300.
Re: Nikkor 24-70 2.8 scherpte *LAATSTE UPDATE!*
Allereerst wil ik even zeggen dat ik blij ben met alle meningen en reacties, dus wie nog iets kwijt wil na deze laatste update, graag! 
Ik heb besloten nog 1 keer wat foto's te plaatsen voor het "definitieve" oordeel. En eigenlijk ben ik toch best tevreden, maar nogmaals; vinden jullie dat dit onder de maat is voor een lens van deze prijsklasse. Ik vond in eerste instantie de foto's wat soft, en nu ben ik benieuwd wie dit ook (nog) vind.
Inmiddels heb ik de verscherping op +3 (= "standaard") gezet. Alles uit de hand geschoten, ISO400 en niet verder bewerkt en met 100% crops erbij.
Het zijn aardig wat foto's, maar ik heb geprobeerd het zo overzichtelijk mogelijk te houden.
#1 - 70mm - f2.8 - 1/640

#2 - 70mm - f5.6 - 1/200

#3 - 70mm - f2.8 - 1/400

#4 - 70mm - f5.6 - 1/125

#5 - 70mm - f2.8 - 1/8000

#6 - 70mm - f5.6 - 1/2500

#7 - 70mm - f2.8 - 1/1000

#8 - 70mm f5.6 - 1/320

#9 - 24mm - f2.8 - 1/500

#10 - 24mm - f5.6 - 1/160

#11 - 24mm - f2.8 - 1/3200

#12 - 24mm - f5.6 - 1/1000

#13 - 24mm - f2.8 - 1/8000

#14 - 24mm - f2.8 - 1/2500

Ik heb besloten nog 1 keer wat foto's te plaatsen voor het "definitieve" oordeel. En eigenlijk ben ik toch best tevreden, maar nogmaals; vinden jullie dat dit onder de maat is voor een lens van deze prijsklasse. Ik vond in eerste instantie de foto's wat soft, en nu ben ik benieuwd wie dit ook (nog) vind.
Inmiddels heb ik de verscherping op +3 (= "standaard") gezet. Alles uit de hand geschoten, ISO400 en niet verder bewerkt en met 100% crops erbij.
Het zijn aardig wat foto's, maar ik heb geprobeerd het zo overzichtelijk mogelijk te houden.
#1 - 70mm - f2.8 - 1/640

#2 - 70mm - f5.6 - 1/200

#3 - 70mm - f2.8 - 1/400

#4 - 70mm - f5.6 - 1/125

#5 - 70mm - f2.8 - 1/8000

#6 - 70mm - f5.6 - 1/2500

#7 - 70mm - f2.8 - 1/1000

#8 - 70mm f5.6 - 1/320

#9 - 24mm - f2.8 - 1/500

#10 - 24mm - f5.6 - 1/160

#11 - 24mm - f2.8 - 1/3200

#12 - 24mm - f5.6 - 1/1000

#13 - 24mm - f2.8 - 1/8000

#14 - 24mm - f2.8 - 1/2500

Re: Nikkor 24-70 2.8 scherpte *2e UPDATE!*
datzelfde gevoel van jou dat heb ik ook.
een paar tests gedaan.
frontfocus: nee, backfocus: nee, geen focus: voor mijn gevoel wel.
vervolgens heb ik op 24 en 40 mm enkele tests gedaan onder vergelijkbare omstandigheden maar met een stuk of 6 verschillende lenzen. Natuurlijk niet op een schuiftafel maar gewoon primitief op een statief dat steeds verplaatst moet worden. Ik realiseer me dus wel de beperkingen van die test en ik pretendeer ook niks, maar toch..
kijk maar eens naar http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=17273
wat mij op valt is dat ik eigenlijk helemaal geen scherpte verschil zie tussen de foto's met een lens van 50 euro of een van 1500 euro. Ik blijf het heel vreemd vinden.
een paar tests gedaan.
frontfocus: nee, backfocus: nee, geen focus: voor mijn gevoel wel.
vervolgens heb ik op 24 en 40 mm enkele tests gedaan onder vergelijkbare omstandigheden maar met een stuk of 6 verschillende lenzen. Natuurlijk niet op een schuiftafel maar gewoon primitief op een statief dat steeds verplaatst moet worden. Ik realiseer me dus wel de beperkingen van die test en ik pretendeer ook niks, maar toch..
kijk maar eens naar http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=17273
wat mij op valt is dat ik eigenlijk helemaal geen scherpte verschil zie tussen de foto's met een lens van 50 euro of een van 1500 euro. Ik blijf het heel vreemd vinden.
Maar een goed objectief is zoveel méér dan alleen scherpte! Zeker bij een zoomobjectief spelen dingen als vignettering, vervorming, kleurverschuiving etc. ook een rol. Om de lichtsterkte niet te vergeten. Knors, ik zie in jouw test zo gauw geen lens van 50 euro overigens. Maar voor 150 euro koop je al een AF-D 50mm f/1,8 en ik gok dat je inderdaad niet veel verschil gaat zien tussen dat objectief en jouw 24-70mm op 50mm.
En als je geen verschil ziet: lekker met minder dure objectieven schieten. Voor mij is meer dan de helft van de lol het fotograferen zelf en de tekortkomingen van de gebruikte apparatuur zie ik pas als ik, als ik eigenlijk al moet gaan slapen, zit te prutsen met nabewerkingssoftware waar ik maar de helft van snap.
En als je geen verschil ziet: lekker met minder dure objectieven schieten. Voor mij is meer dan de helft van de lol het fotograferen zelf en de tekortkomingen van de gebruikte apparatuur zie ik pas als ik, als ik eigenlijk al moet gaan slapen, zit te prutsen met nabewerkingssoftware waar ik maar de helft van snap.
Ik dacht dat de 18-55 in set met body samen gekocht, ongeveer een waarde van dat bedrag vertegenwoordigt.joepert schreef:ik zie in jouw test zo gauw geen lens van 50 euro overigens.
joepert schreef:zit te prutsen met nabewerkingssoftware waar ik maar de helft van snap.

da's nog veel de helft!
Ging mij er meer om dat je verwachtingsvol de nieuwe lens probeert en dat vervolgens het resultaat eigenlijk heel erg tegen valt. eerst waren er die back/front focus problemen maar nu zijn mensen nog steeds niet echt helemaal tevreden en zoveel, dat je je afvraagt wat er aan de hand is. Wat ik al eerder zei: misschien zijn al die Nikon lenzen wel beregoed en kun je het verschil niet eens op je scherm zien. Heb ik ook geen probleem mee maar ik ben dan zo nieuwsgierig naar een verklaring.
Kan ik me voorstellen hoor. Ik zou hetzelfde hebben, maar nogmaals: scherpte alleen definieert niet de kwaliteit (en de prijs) van een objectief.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Sorry Ydeh, maar ik kan het inderdaad niet scherp vinden.
Heel jammes, maar ik zou zeker teug gaan en de boel laten nakijken.
Eigenlijk vind ik het een schande dat Nikon zulk een kwaliteit aflevert
Succes als je naar beverwijk gaat.
Groetjes George
Heel jammes, maar ik zou zeker teug gaan en de boel laten nakijken.
Eigenlijk vind ik het een schande dat Nikon zulk een kwaliteit aflevert

Succes als je naar beverwijk gaat.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Bedankt voor de reacties.
Morgen ga ik met de lens terug naar de winkel, en eis ik een nieuw exemplaar.
Ik hou jullie op de hoogte!
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Succes!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Neem ook jebody mee en probeer hem daar ter plekke uit.ydeh schreef:Bedankt voor de reacties.
Even daar op de computer zetten en critisch naar kijken.
Succes er mee.
En waar had je hem gekocht?
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Bij kamera-express... ik verwacht niet dat ze moeilijk gaan doen als ik ermee terug kom.
Morgen direct even erlangs rijden en een ander exemplaar testen.
Morgen direct even erlangs rijden en een ander exemplaar testen.