Waarom is de ene foto wel en de andere niet scherp ...
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Waarom is de ene foto wel en de andere niet scherp ...
Waar was het eigenlijk? In Groningen zijn kort geleden aardschokken waargenomen. 

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Toevallig niet, nee, niet in de keukenlade.flippie17 schreef:Ben eigenlijk wel heeeeeeel erg benieuwd hoe jij in de positie verkeerd dat je dit soort prachtige kunst stukjes mag fotograferen. Ik neem tenminste niet aan dat je toevallig een paar van deze jongens ergens in je keukenla hebt liggen.
Overigens ook niet in een andere plek in huis

Nee - in het kort heb ik de heren leren kennen "via via"
Met iets meer woorden: ik wilde een klok kopen van een Engelse horlogemaker (Roger Smith, Isle of Man) en vroeg iemand "in the know" waar ik die klok zou kunnen laten servicen zou dat in de toekomst aan de orde komen.
Deze persoon vertelde me toen over de broeders Grönefeld. Later kwam een vriend van me, ook een horloge gek, een andere horlogemaker tegen op een horloge fair in Singapore en daar hield hij contact mee. Op een gegeven moment spraken ze over het organiseren van een meeting en die gelegenheid pakten de broeders Grönefeld, bevriend met die andere horlogemakers, aan om hun horloge te introduceren op de Nederlandse markt. Dat was ergens medio november vorig jaar. Ik denk dat veel media daar aandacht aan geschonken hebben (oa. Telegraaf, AD maar ook Pauw&WItteman)
Het contact werd zo gelegd en af en toe wisselen we nog een mailtje of plegen we een telefoontje - ik heb in het verleden vaker foto's geschoten van het horloge (toen had men alleen onderdelen klaar en op een gegeven moment hadden ze alleen een Rosé gouden versie) en ik blijf het ontzettend lastig vinden om dat te doen omdat je allerhande ongewilde reflecties ziet in de glimmende delen van het horloge. Stop je de klok in een tent dan krijg je niet het sprankelende metaalachtige karakter maar dan wordt het metaal een beetje "melkachtig" qua uitstraling. Doe je het zonder tent dan zie je van alles reflecteren.
Om het een beetje on topic te houden - suggesties zijn welkom om dit soort onderwerpen te schieten.
Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Ik vind het altijd wel leuk als er juist wel iets reflecteert in het horloge houd het juist levendig.
Misschien moet je juist wel bepaald locaties of voorwerpen meubelstukken, luxe autointerrieurs ed. in je foto's betrekken.
Ik heb ooit ook een poging ondernomen om een horloge in zo een soort setting te fotograferen.

verre van perfect maar misschien heb je er wel wat aan
Is overigens een neppert en ligt ergens in een keukenla maar loopt altijd perfect als ik hem draag
Luc
Misschien moet je juist wel bepaald locaties of voorwerpen meubelstukken, luxe autointerrieurs ed. in je foto's betrekken.
Ik heb ooit ook een poging ondernomen om een horloge in zo een soort setting te fotograferen.

verre van perfect maar misschien heb je er wel wat aan
Is overigens een neppert en ligt ergens in een keukenla maar loopt altijd perfect als ik hem draag

Luc
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
In een tent kun je vrij gemakkelijk vlakjes wegnegeren. Krijg je toch diepte en contrast zonder ongewenste reflecties. Voor jou best leuk om te proberen omdat je objecten vaak hetzelfde formaat zullen hebben makkelijk te optimaliseren.
Zomaar een idee dus, ik krijg er zelf zin in..
Zomaar een idee dus, ik krijg er zelf zin in..

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
Tent : ik gebruik vaak een licht doorlatende troebel-wit-kleurige plastic box van de blokker (zo eentje waar mijn zoon zijn speelgoed in bewaart) als tent. Kan ik direct de camera en toebehoren in vervoeren 
Nadeel is, en wellicht ben ik te kritisch, dat het "stralende" en "sprankelende" metaal nu een beetje "melk wit" wordt.

Edwin

Nadeel is, en wellicht ben ik te kritisch, dat het "stralende" en "sprankelende" metaal nu een beetje "melk wit" wordt.

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
<<Ik vind het altijd wel leuk als er juist wel iets reflecteert in het horloge houd het juist levendig.>>
Gaaf plaatje - de reflectie maakt het minder "saai" en je blijft erdoor langer naar het plaatje kijken om dingen te zien of te ontdekken.
Maar vaak gebruik ik mijn plaatjes om mensen een indruk te geven over hoe een klok eruit ziet - dus dan zijn dergelijke artistieke vrijheden niet altijd even behulpzaam. Hoe mooi het resultaat ook is!
Edwin
Gaaf plaatje - de reflectie maakt het minder "saai" en je blijft erdoor langer naar het plaatje kijken om dingen te zien of te ontdekken.
Maar vaak gebruik ik mijn plaatjes om mensen een indruk te geven over hoe een klok eruit ziet - dus dan zijn dergelijke artistieke vrijheden niet altijd even behulpzaam. Hoe mooi het resultaat ook is!
Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Zo eentje, maar dan van Ikea, bedoel ik ook. Plak hier of daar een zwart papier in de doos en je hebt een veel dynamischer licht. Misschien ook niet, maar bij mij werkt het.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
zwart papier: ik gebruik idd vaak wit en/of zwart papier om het licht te beinvloeden - meestal gebruikte ik wit papier maar recent ben ik ook met zwart in de weer. Leuk om mee te spelen. Thanks!
Edwin
Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Edwin,
Prachtige klokjes!! Ik was al een beetje jaloers aan het worden dat die echt van jou waren. ...Over het probleem. Je hebt de foto's gemaakt met een tilt- en shiftlens. Ik neem aan dat je gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden van de lens om de scherptediepte te vergroten. Ik kan me voorstellen dat diafragmeren tot f48 dan dubbelop is en dat onscherpte door diffractie versterkt wordt door de lenscorrectie. Bij de foto van het tweede horloge ligt de scherpte nagenoeg in 1 vlak. Daar heb je dus niet met dat probleem te maken, vandaar het verschil.
groet,
Karel
Prachtige klokjes!! Ik was al een beetje jaloers aan het worden dat die echt van jou waren. ...Over het probleem. Je hebt de foto's gemaakt met een tilt- en shiftlens. Ik neem aan dat je gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden van de lens om de scherptediepte te vergroten. Ik kan me voorstellen dat diafragmeren tot f48 dan dubbelop is en dat onscherpte door diffractie versterkt wordt door de lenscorrectie. Bij de foto van het tweede horloge ligt de scherpte nagenoeg in 1 vlak. Daar heb je dus niet met dat probleem te maken, vandaar het verschil.
groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Dank je Karel
Wellicht heb je gelijk - de foto van de Grönefeld klok is idd met de kop van de lens (iets) gekanteld zodat hij (meer) parallel aan de wijzerplaat lag. De foto van de 2de klok weet ik niet of ik die met of zonder ge-tilte lens heb gemaakt.
De Grönefeld klok is niet van mij, de Lange & Söhne is wel weer.
Edwin
Wellicht heb je gelijk - de foto van de Grönefeld klok is idd met de kop van de lens (iets) gekanteld zodat hij (meer) parallel aan de wijzerplaat lag. De foto van de 2de klok weet ik niet of ik die met of zonder ge-tilte lens heb gemaakt.
De Grönefeld klok is niet van mij, de Lange & Söhne is wel weer.
Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
- a90
- Forumlid
Is het een Grande Lange Platina ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Nee geen Grande Lange-1
Het is een Lange-1 Moonphase in 18 kt Rosé goud.
Je kunt de "gewone" Lange-1 van de "grand" (of Grosse) Lange-1 onderscheiden doordat bij de eerste het datumvenster en de seconden subschaal niet de de uren en minuten schaal "overlappen". Dit was destijds de opdracht die de ontwerpers meekregen : ""maak een klok zonder overlappende indicaties"". Het is mijn favoriete Lange & Söhne model.
Hier kan je de verschillen zien: links de gewone Lange-1 in PT, rechts de Grand Lange-1 in PT

Plaatjes zijn afkomstig van de Lange Uhren GmbH website.
Hieronder mijn eigen plaatjes - geschoten met de 85mm PC-E met f/22 ...

Ik zei toch dat het mijn favoriete Lange & Söhne model was

Edwin
Het is een Lange-1 Moonphase in 18 kt Rosé goud.
Je kunt de "gewone" Lange-1 van de "grand" (of Grosse) Lange-1 onderscheiden doordat bij de eerste het datumvenster en de seconden subschaal niet de de uren en minuten schaal "overlappen". Dit was destijds de opdracht die de ontwerpers meekregen : ""maak een klok zonder overlappende indicaties"". Het is mijn favoriete Lange & Söhne model.
Hier kan je de verschillen zien: links de gewone Lange-1 in PT, rechts de Grand Lange-1 in PT

Plaatjes zijn afkomstig van de Lange Uhren GmbH website.
Hieronder mijn eigen plaatjes - geschoten met de 85mm PC-E met f/22 ...

Ik zei toch dat het mijn favoriete Lange & Söhne model was

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
- a90
- Forumlid
Mooie platen hoor, erg fraai gemaakt !
Fraaie uurwerken ook. Ik kijk er graag naar en deze kunnen me wel bekoren. Meestal kijk ik naar IWC horloges en ik heb er verleden jaar bijna eentje gekocht (Portugeese Jubilee). Maar ik bedacht me dat ik eigenlijk nooit een horloge meer om heb en hem maar weinig zou dragen.
Fraaie uurwerken ook. Ik kijk er graag naar en deze kunnen me wel bekoren. Meestal kijk ik naar IWC horloges en ik heb er verleden jaar bijna eentje gekocht (Portugeese Jubilee). Maar ik bedacht me dat ik eigenlijk nooit een horloge meer om heb en hem maar weinig zou dragen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dag Edwin,
Dus toch een reden om jaloers te zijn! Mijn Baume & Mercier verbleekt een beetje bij jouw klokje.
...maar is wel veel dunner!
groet,
Karel
Dus toch een reden om jaloers te zijn! Mijn Baume & Mercier verbleekt een beetje bij jouw klokje.

groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Dank a90, zo'n 5441 is erg mooi!
Karel, ach waarom jaloers zijn, dun is (was?) de mode?
Mijn, niet zo dunne, IWC duikhorloge draag ik erg vaak:

Edwin
Karel, ach waarom jaloers zijn, dun is (was?) de mode?
Mijn, niet zo dunne, IWC duikhorloge draag ik erg vaak:

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR