janwerner schreef:Hallo Luc, een mooie foto. Persoonlijk had ik links en rechts liever wat meer doortekening willen zien. Zelf los ik dat als volgt op. Maak 2 opnamen op statief. Een met de juiste belichting en een met overbelichting zodat er nog doortekening zit in de donkere partijen. Plak de donkere opname over de lichte in Photoshop en gum de donkere plekken weg.
In plaats van 5 minuten bij f/11 had je ook voor 2.30 min bij f/8 kunnen kiezen. Want hoe langer de belichtingstijd, hoe meer ruis bij digitale camera's. Op die afstand, met de scherpte op de brug, is toch alles scherp. Zelfs f/5.6 is dan goed te gebruiken. Alleen krijg je bij f/5.6 minder stervorming van de lamplichten.
Een foto komt meer tot zijn recht als je een wat grotere afbeelding laat zien alhier. Bijvoorbeeld 800 pixels aan de lange zijde.
Inderdaad Janwerner,
Als je de link volgt
http://www.flickr.com/photos/klashback kun je in mijn flickr account de afbeelding groter zien.
Moderatoren en admins zijn niet altijd even blij met het plaatsen van te grote afbeeldingen in de topic's. Maar 800 bij 600 moet zeker nog mogelijk zijn. helaas bied flickr niet standaard de mogelijkheid tÃs of heel groot of wat je nu ziet te klein.
Misschien toch me Pbase account weer eens een keer opzoeken.
Zoals jij al vermoed heb ik bewust voor een groter diafragma gekozen mede om het ster effect te krijgen. Het idee om een dubble belichting te maken ga ik zeker nog een keer toepassen. Hoewel de opnames na plaatsing op internet nog donkerder uitvallen dan bij mij thuis op de pc.
Het punt wat op die locatie een grote rol speelt is de lichtvervuiling van het Antwerpse havengebied. dat maakt het soms moeilijk om een beetje een normale belichting te krijgen bij nachtopnames maw. de lucht is snel overbelicht daar door en ook krijg je raar ogende kleurverschuivingen TL kwikdamp, natriumlampen enz.
Dit is een andere opname die ik die avond gemaakt heb 1280x867.
van de windmolens bij het spuimeer misschien moeilijk om voor te stellen maar het was toen dus praktish al helemaal donker.
PS dit is het meer waar die vervelende zeehond in zat wat laatst nogal in het nieuws was..
Luc.