Na afgelopen jaar de workshop Ultieme Fotojournalistiek gevolgd te hebben, wilde ik dit jaar de workshop sportfotografie of luchtfotografie doen. Aangezien er geen sportfotografie voor de zomer meer gepland stond, was de keuze snel gemaakt.
Een verbetering tov. vorig jaar is dat je nu de workshops online bij Nikon.nl kunt boeken en betalen. Voorheen moest je dit via de betere camerawinkels doen. Snel, safe en makkelijk...
Op de dag zelf was het om 09:30 uur aantreden op het vliegveld Lelystad. Een klein zaaltje naast het restaurant was voldoende om die dag 10 workshoppers te mogen ontvangen. Voor de lunch gaf Max Dereta een presentatie van z'n werk en liet zijn wereld van sky-diven, freefall, en vliegen met alles wat maar vleugels heeft, op zo'n beetje elke plek van de wereld. Imposant zijn de verhalen over parachute sprongen op de Noordpool en nog veel meer, waarvan het meeste na te lezen is op z'n eigen website http://www.maxdereta.com/
Na de lunch richting de fotolocatie, ook op het vliegveld. Een sportvliegtuigje werd in gereedheid gebracht om ons (per twee man) mee te nemen voor een vlucht van een half uur boven Flevoland. Opdracht was om met de mooiste luchtfoto's terug te komen. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat de rechterdeur en de stoel naast de piloot eruit gehaald werd. Een van ons moest op de achterbank de foto's door de open deur naar voren schieten, de ander zat achterstevoren met de rug tegen het dashboard, één voet buiten boord, de foto's naar achteren te schieten (zie ook foto's hieronder). Omdat er met open deur gevlogen werd, kregen we ook een parachute om. Uiteraard zat je gewoon in de riemen...
30 minuten vliegen boven Flevoland betekent vanaf Lelystad naar Harderwijk of Lelystad haven en weer terug. Jij moest de piloot vertellen wat je wilde fotograferen. Als je iets interessants zag kon je de piloot vertellen om nog maar eens een bochtje te maken. Hoger, lager, het kon allemaal. Zoals de zovele andere vluchten die ik gemaakt hebt, waren de 30 minuten voor je gevoel heel snel om. Rest van de middag, terwijl anderen hun rondje deden, kon je vrij rondlopen in een paar hangars vol met vliegtuigen. Voor de hangars was het een komen en gaan van sportvliegtuigen en helikopters, dus er was meer dan genoeg te zien.
Aan het einde van de middag nadat alle 'workshoppers' hun rondjes hadden gevlogen en de foto's hadden geschoten, werd in het zaaltje de 5 beste foto's van iedere cursist bekeken en besproken. Het geheel werd afgesloten met een drankje en een hapje.
Belangrijkste wat ik meegekregen heb is dat fotograferen vanuit een sportvliegtuigje niet echt makkelijk is. Door de motor heb je veel vibraties, en als je half buiten boord hangt met je camera dan valt het door de wind niet mee op de camera goed stil te houden. Van te voren had ik via Google al de nodige tips binnengehaald; ikzelf had de camera dan ook vastgezet op f/4 en 1/2000. Op gemiddeld 150 meter hoogte vond ikzelf qua afstand tot de grond het 70-200 objectief de mooiste plaatjes geven.
Roel
Updates:
1) Nog wat foto's in Foto presentaties gepost.
2) In de laatste NikonPro staat een stukje over Max Dereta waar hij de TU Delft helpt met het nemen van foto's van vliegers in de windtunnel.
1. & 2 Voorbereiding vlucht.
2.
3. Lekker uitzicht

4.
