Nikon workshop Ultieme Luchtfotografie: kort verslag

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
rovinge

Nikon workshop Ultieme Luchtfotografie: kort verslag

Bericht door rovinge » zo apr 26 2009 1:05 am

Kort verslag van de workshop Ultieme Luchtfotografie van 24 april jl., georganiseerd door Nikon en gegeven door fotograaf Max Dereta.

Na afgelopen jaar de workshop Ultieme Fotojournalistiek gevolgd te hebben, wilde ik dit jaar de workshop sportfotografie of luchtfotografie doen. Aangezien er geen sportfotografie voor de zomer meer gepland stond, was de keuze snel gemaakt.

Een verbetering tov. vorig jaar is dat je nu de workshops online bij Nikon.nl kunt boeken en betalen. Voorheen moest je dit via de betere camerawinkels doen. Snel, safe en makkelijk...

Op de dag zelf was het om 09:30 uur aantreden op het vliegveld Lelystad. Een klein zaaltje naast het restaurant was voldoende om die dag 10 workshoppers te mogen ontvangen. Voor de lunch gaf Max Dereta een presentatie van z'n werk en liet zijn wereld van sky-diven, freefall, en vliegen met alles wat maar vleugels heeft, op zo'n beetje elke plek van de wereld. Imposant zijn de verhalen over parachute sprongen op de Noordpool en nog veel meer, waarvan het meeste na te lezen is op z'n eigen website http://www.maxdereta.com/

Na de lunch richting de fotolocatie, ook op het vliegveld. Een sportvliegtuigje werd in gereedheid gebracht om ons (per twee man) mee te nemen voor een vlucht van een half uur boven Flevoland. Opdracht was om met de mooiste luchtfoto's terug te komen. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat de rechterdeur en de stoel naast de piloot eruit gehaald werd. Een van ons moest op de achterbank de foto's door de open deur naar voren schieten, de ander zat achterstevoren met de rug tegen het dashboard, één voet buiten boord, de foto's naar achteren te schieten (zie ook foto's hieronder). Omdat er met open deur gevlogen werd, kregen we ook een parachute om. Uiteraard zat je gewoon in de riemen...

30 minuten vliegen boven Flevoland betekent vanaf Lelystad naar Harderwijk of Lelystad haven en weer terug. Jij moest de piloot vertellen wat je wilde fotograferen. Als je iets interessants zag kon je de piloot vertellen om nog maar eens een bochtje te maken. Hoger, lager, het kon allemaal. Zoals de zovele andere vluchten die ik gemaakt hebt, waren de 30 minuten voor je gevoel heel snel om. Rest van de middag, terwijl anderen hun rondje deden, kon je vrij rondlopen in een paar hangars vol met vliegtuigen. Voor de hangars was het een komen en gaan van sportvliegtuigen en helikopters, dus er was meer dan genoeg te zien.

Aan het einde van de middag nadat alle 'workshoppers' hun rondjes hadden gevlogen en de foto's hadden geschoten, werd in het zaaltje de 5 beste foto's van iedere cursist bekeken en besproken. Het geheel werd afgesloten met een drankje en een hapje.

Belangrijkste wat ik meegekregen heb is dat fotograferen vanuit een sportvliegtuigje niet echt makkelijk is. Door de motor heb je veel vibraties, en als je half buiten boord hangt met je camera dan valt het door de wind niet mee op de camera goed stil te houden. Van te voren had ik via Google al de nodige tips binnengehaald; ikzelf had de camera dan ook vastgezet op f/4 en 1/2000. Op gemiddeld 150 meter hoogte vond ikzelf qua afstand tot de grond het 70-200 objectief de mooiste plaatjes geven.

Roel

Updates:
1) Nog wat foto's in Foto presentaties gepost.
2) In de laatste NikonPro staat een stukje over Max Dereta waar hij de TU Delft helpt met het nemen van foto's van vliegers in de windtunnel.

1. & 2 Voorbereiding vlucht.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Lekker uitzicht
Afbeelding

4.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rovinge op ma mei 11 2009 8:04 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Nikon workshop Ultieme Luchtfotografie: kort verslag

Bericht door Riemke » zo apr 26 2009 1:12 am

Dapper hoor Roel! Voor geen miljoen :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo apr 26 2009 1:32 am

Gaaf hoor Roel, zal een topdag zijn geweest. Mooie foto ook die laatste.

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » ma apr 27 2009 8:42 pm

Lijkt me een bijzondere ervaring
vooral de laatste foto is mooi met al die kleuren zo van boven
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma apr 27 2009 8:48 pm

Mooi verslag van een interessante dag! De laatste foto springt er door z'n kleuren wel uit.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » ma apr 27 2009 9:07 pm

Zeker dapper, mij krijg je geen vliegtuig in.
En ik ga al zeker niet uit de deur hangen om een foto te maken.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma apr 27 2009 9:34 pm

Gaaf man!
Inderdaad is de laatste foto de mooiste, jammer dat niet het hele bollenveld in bloei stond en zo te zien zijn al aan het "koppen" begonnen. Koppen is het afknippen van de bloem.

Nu is een collega van mij parttime vlieginstructeur op Lelystad en ik heb al eens iets bij hem geopperd om ook vanuit de lucht te gaan fotograferen.
Nu zijn de kosten vrij hoog, mag ik vragen wat jij voor deze workshop betaalt hebt?

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » di mei 05 2009 7:54 pm

ik ben eingelijk ook wel benieuwd wat het kost.
Pancarans schreef:Nu is een collega van mij parttime vlieginstructeur op Lelystad en ik heb al eens iets bij hem geopperd om ook vanuit de lucht te gaan fotograferen.
Nu zijn de kosten vrij hoog, mag ik vragen wat jij voor deze workshop betaalt hebt?
Met meerdere personen worden de kosten weer iets lager. Geen idee wat hij vraagt maar georganiseerde rondvluchten zijn meestal wel ietsje goedkoper.
Ik heb in de planning om vanaf zestienhoven een rondvlucht te doen boven rotterdam, hoek van holland, den haag.

rovinge

Bericht door rovinge » wo mei 06 2009 3:08 pm

Allen: bedankt voor de leuke reacties. Inderdaad een topdag geweest, vooral ook dankzij het prachtige weer die dag. Uit een vliegtuig hangen vind ik lang zo eng nog niet, als tegen de gevel op een 3 meter hoge ladder staan.

Irwan, kosten zijn € 249 for alle Nikon Workshops, behalve de expeditie naar IJsland welke rond de €4500 is.

@whoami. Interessant vluchtplan. Paar dingen waar je rekening mee moet houden:
1) Ik schat dat het een vluchtje van een uur tot anderhalf uur gaat worden om langs deze drie steden te vliegen. Ik ken geen uurprijzen, maar ik schat al gauw € 300 of meer zelfs. Houdt er rekening mee dat je sowieso een half uur van het plan af moet trekken voor het opstijgen/landen/taxiën.
2) De kosten van elke trip worden ook bepaald door start- en landingsgeld van de luchthaven waar je vandaan/op vliegt. Ik heb begrepen dat die van Zestienhoven hoog zijn, en wellicht zo hoog dat het goedkoper kan zijn om vanaf een klein vliegveldje (Hilversum, Lelystad, Haamstede?) eerst één of twee uur naar de randstad te moeten vliegen en dan pas je geplande rondje te vliegen! Kosten kan je natuurlijk delen door met meer mensen te gaan, maar houdt ook rekening met meer mensen = meer gewicht = minder actieradius.
3) Een deel, or zelfs delen van Rotterdam zijn no-fly zone. Ook hier, zeker weten doe ik het niet, maar elke piloot kan je dat vertellen waar ie wel en waar ie niet (over) mag vliegen.
4) Je vluchtplan en wat je kan fotografern staat of valt met de piloot. Wat je moet hebben is een piloot die precies weet wat ie wel en niet mag/kan doen. Natuurlijk niets onwettigs doen, maar wel één die de grenzen weet op te zoeken van wat ie mag (laagvliegen)
5) Het mooist is foto's nemen zonder ramen (plexiglas) ervoor. Ook hier moet je weer een piloot hebben die comfortabel is met wat jij wil vastleggen. Het liefst gewoon de deur eruit; lekker open gat waar je doorheen kan fotograferen.....
6) Officieel moet je voor het maken van foto's vanuit de lucht eerst toestemming vragen bij het ministerie van defensie! Vooral boven gebieden waar defensieobjecten zitten. Ik heb begrepen dat iedereen die toestemming kan aanvragen en dat het al met al niet zo heel veel voorsteld. Je vraagt toestemming om gedurende een bepaalde maand boven een bepaald gebied te vliegen. Defensie kan vragen om de gemaakte foto's naar hen op te sturen en zij geven dan aan wat er weggefotoshopt moet worden.... Ook hier weten de meeste piloten meer informatie over te geven. Weet niet zeker of dit alleen geldt voor commerciele doeleinden, en of deze regel door piloten/vliegmaatschappijtjes strak gevolgd worden.

Roel

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » wo mei 06 2009 4:24 pm

Deze had ik op het oog.
http://www.kroonduif-air.nl/rondvluchten/1024/index.htm
1 uur voor 90,-- pp

Ik heb ze vorig jaar al gesproken, ze blijken toch wel flexibel te zijn in route en eigen ideeen.

ArTe

Bericht door ArTe » wo mei 06 2009 11:40 pm

Roel,

ik heb hieronder op jouw opmerkingen gereageerd vanuit mijn kennis als gebrevetteerd piloot:

Interessant vluchtplan. Paar dingen waar je rekening mee moet houden:
1) Ik schat dat het een vluchtje van een uur tot anderhalf uur gaat worden om langs deze drie steden te vliegen. Ik ken geen uurprijzen, maar ik schat al gauw € 300 of meer zelfs. Houdt er rekening mee dat je sowieso een half uur van het plan af moet trekken voor het opstijgen/landen/taxiën.

Zestienhoven/Rotterdam/Den Haag/Hoek redt je binnen een uur en dan heb je tijd om te cirkelen boven ieder van de steden. Een vliegtuig huur ik voor €150 per uur maar dan vlieg ik zelf. Met piloot is t uiteraard duurder.

2) De kosten van elke trip worden ook bepaald door start- en landingsgeld van de luchthaven waar je vandaan/op vliegt. Ik heb begrepen dat die van Zestienhoven hoog zijn, en wellicht zo hoog dat het goedkoper kan zijn om vanaf een klein vliegveldje (Hilversum, Lelystad, Haamstede?) eerst één of twee uur naar de randstad te moeten vliegen en dan pas je geplande rondje te vliegen! Kosten kan je natuurlijk delen door met meer mensen te gaan, maar houdt ook rekening met meer mensen = meer gewicht = minder actieradius.

Zestienhoven is erg duur als je er naartoe vliegt, maar de locale vluchten zijn wél goedkoop. denk aan €15 versus meer dan €75... Voor de actieradius hoef je niet bang te zijn, 40 liter brandstof weegt niet zo veel en je vliegt er wel een uur mee. Helaas levert gewicht een ander probleem: met teveel gewicht opstijgen doet rare dingen met je levensverwachting. Vierpersoons toestellen zijn erg vaak alleen vierpersoons als t lichte personen betreft. Dus: ga met vier mensen maar zorg voor minimaal 2 van 60 kilo... ;-)

3) Een deel, or zelfs delen van Rotterdam zijn no-fly zone. Ook hier, zeker weten doe ik het niet, maar elke piloot kan je dat vertellen waar ie wel en waar ie niet (over) mag vliegen.

Je bent boven Rotterdam in de CTR, zeg maar het gecontroleerde gebied rond luchthaven Rotterdam. Je MOET dan vliegen wat de verkeersleiding opdraagt. Soms mag je "fladderen", soms komt er een Transavia kist aan en moet je in een rechte lijn van/naar de luchthaven... Er zitten geen no-fly zones boven Rotterdam, wel boven Den Haag (regeringsgebouwen en paleis), die zijn klein en makkelijk te omzeilen.

4) Je vluchtplan en wat je kan fotografern staat of valt met de piloot. Wat je moet hebben is een piloot die precies weet wat ie wel en niet mag/kan doen. Natuurlijk niets onwettigs doen, maar wel één die de grenzen weet op te zoeken van wat ie mag (laagvliegen)
Yes!!!

5) Het mooist is foto's nemen zonder ramen (plexiglas) ervoor. Ook hier moet je weer een piloot hebben die comfortabel is met wat jij wil vastleggen. Het liefst gewoon de deur eruit; lekker open gat waar je doorheen kan fotograferen.....

Dat is een lastige. Een deur eruit mag niet zomaar, het is waarschijnlijk de reden geweest waarom jullie met parachute om moesten vliegen. Ík kan het in ieder geval niet, volgens mij is dat ook iets waar méér voor geregeld moet worden. Bij Wings over Holland (http://www.wingsoverholland.nl) waar die kist vandaan kwam (aan de foto te zien) zullen ze daar meer over kunnen melden.

6) Officieel moet je voor het maken van foto's vanuit de lucht eerst toestemming vragen bij het ministerie van defensie! Vooral boven gebieden waar defensieobjecten zitten. Ik heb begrepen dat iedereen die toestemming kan aanvragen en dat het al met al niet zo heel veel voorsteld. Je vraagt toestemming om gedurende een bepaalde maand boven een bepaald gebied te vliegen. Defensie kan vragen om de gemaakte foto's naar hen op te sturen en zij geven dan aan wat er weggefotoshopt moet worden.... Ook hier weten de meeste piloten meer informatie over te geven. Weet niet zeker of dit alleen geldt voor commerciele doeleinden, en of deze regel door piloten/vliegmaatschappijtjes strak gevolgd worden.

Die toestemming moet je inderdaad hebben. Instappen doe je op het gemiddelde vliegveld onder ogen van mensen die toezien op het volgen van de regels en waar een simpele compactcamera nog wel genegeerd wordt, is met dikke telelenzen instappen vragen om moeilijkheden.

Last but not least: er zijn ultralights waarmee je "buiten" zit. Ideaal voor fotograferen, maar: die mogen niet boven de bebouwde kom. Op Lelystad is Skyriders een club, of zij ook fotovluchten doen?

Grtz,

Arno

rovinge

Bericht door rovinge » vr mei 08 2009 12:37 pm

Arno, bedankt voor je feedback; erg leerzaam. @whoami kan een mooie vlucht rond Rotterdam plannen. Goed punt over de 4-persoons toestellen en het gewicht. Aan mij zal je een slechte hebben, aangezien ik niet de lichtste ben :-)

Zelf overweeg ik om later dit jaar een 'foto' vlucht te plannen naar de Waddenzee en dan weer terug over Noord Holland, en ik denk hierbij om inderdaad Wings over Holland (WOH) op Lelystad hiervoor te gebruiken. Zal 'n kostbaar vluchtje worden (je moet er wat voorover hebben), of ik moet nog iemand kunnen vinden die hetzelfde kan en wil doen, maar dan vanaf Den Helder. Vanaf Lelystad zal het rondje wat ik in gedachten heb zo'n 220 kilometer zijn (plus bochtje(s) draaien rond de objecten die ik wil fotograferen). Afijn, dit nog verder uit te werken en voor te bereiden voordat ik iets concreet kan voorleggen bij WOH.

Roel

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » vr mei 08 2009 1:27 pm

ik ben ook geen lichtgewicht... :(
Is er eingelijk wel iemand geintresseerd rond rotterdam, leiden, den haag, hoek van holland.......?

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”