Nikkor 24-70 2.8 scherpte *2e UPDATE!*
Re: Nikkor 24-70 2.8 scherpte *2e UPDATE!*
Nog een ding: als je serieus de scherpte wil testen, lijkt schieten in JPEG mij niet de meest handige manier. Je moet schieten in NEF, dan een 100% crop maken. Wil het aan ons laten zien, dan moet je die 100% crop naar JPEG omzetten!!
Laatst gewijzigd door joepert op vr mei 01 2009 11:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Haha, ik ken er genoeg!joepert schreef:Wie gaat er nou de hele dag naar 100% crops van foto's zitten turen?
Ik vind de geplaatste foto's behoorlijk scherp. Prima prestatie voor een zoomlens vol open.
Hup aan het werk..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Een vriendin van me gaat trouwen. Ik zorg voor de foto's.
Het objectief heb ik dan voor 3 dagen gehuurd.
Ben benieuwd
Het objectief heb ik dan voor 3 dagen gehuurd.
Ben benieuwd

Re: Nikkor 24-70 2.8 scherpte *CONCLUSIE*
Vandaag ipv me bezig houden met test-shots e.d. ben ik er "gewoon" op uit gegaan en heb wat plaatjes geschoten, om vervolgens later wel te zien wat er uit zou komen.
Mijn conclusie is dat ik eigenlijk gewoon wel tevreden ben... De meeste platen zijn (in ieder geval op mijn scherm, voordat ik ze hier plaats) in mijn ogen scherp genoeg.
Toch wil ik jullie mening wel even weten uiteraard. Alles is wederom op f2.8 geschoten.
1.

2.

3.

4.

Mijn conclusie is dat ik eigenlijk gewoon wel tevreden ben... De meeste platen zijn (in ieder geval op mijn scherm, voordat ik ze hier plaats) in mijn ogen scherp genoeg.
Toch wil ik jullie mening wel even weten uiteraard. Alles is wederom op f2.8 geschoten.
1.

2.

3.

4.

Re: Nikkor 24-70 2.8 scherpte *CONCLUSIE*
Als ik de hier geplaatste foto's vergelijk met als ik ze in photoshop open zijn ze in PS echt wat scherper.
Waar vergelijk je mee.
volgens mij met niks.
Ik heb eens vergeleken tussen de 50mm f1.8 op f2.8 en de 24-70 op 50mm f2.8
Zover ik het kan beoordelen is mijn 24-70 zelfs nog een tikkeltje scherper dan de 50mm hij laat dan wel iets meer CA zien in dit specifieke geval. De indruk van platen uit de D700 op 100% is vaak een beetje soft omdat er gewoon geen ruis is. Schroef je 24-70 bijv. maar eens op een D200 en bekijk die plaatjes dan maar eens.
Luc
volgens mij met niks.
Ik heb eens vergeleken tussen de 50mm f1.8 op f2.8 en de 24-70 op 50mm f2.8
Zover ik het kan beoordelen is mijn 24-70 zelfs nog een tikkeltje scherper dan de 50mm hij laat dan wel iets meer CA zien in dit specifieke geval. De indruk van platen uit de D700 op 100% is vaak een beetje soft omdat er gewoon geen ruis is. Schroef je 24-70 bijv. maar eens op een D200 en bekijk die plaatjes dan maar eens.
Luc
Zelf ook een front/back focus test gedaan op FX en geen afwijkingen geconstateerd. Wel zie je (bij volle opening) dat in de 24, 35 en 50 mm stand het objectief scherper is dan in de 70 stand. Dit wordt ook bevestigd in een Focus test van april jl.. Daar noemen ze het objectief in de tele stand 'wat wollig'. Dit verschil is overigs weg bij diafragma 8. Kortom: volgens mij is er met het objectief niets mis en een zoom is nu eenmaal een compomis. Geniet er van en ga er mee fotograferen.