Mijn ervaring met de Nikon Coolpix P6000

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
GdP

Re: Mijn ervaring met de Nikon Coolpix P6000

Bericht door GdP » do apr 16 2009 11:20 pm

De laatste foto's:

Kleur
Afbeelding

Zwart/Wit
Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » za apr 18 2009 5:38 pm

Ree schreef:Als ik de voorbeelden hier gepost zie en dan vergelijk met de voorbeelden in het volgende draadje:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=480

Moet ik zeggen dat die LX3 er voor mij toch wel met kop en schouders bovenuit steekt.

Ik zie voor mij zelf drie grote bezwaren aan de LX3.

Hij heeft wel iets meer groothoek dan de Coolpix P6000, maar minder tele! Maar 60mm terwijl deze bij de Coolpix 112mm is.

Bovendien passen daar geen Nikon flitsers op.

Als derde punt vraag ik mij af of het RAW-formaat in Nikon Capture NX2 bruikbaar is. Het onderdeel ‘Camera instellingen’ zal zo wie zo al niet werken.

mikemix

Bericht door mikemix » zo apr 19 2009 2:10 am

GdP schreef:Ik zie voor mij zelf drie grote bezwaren aan de LX3.
Hij heeft wel iets meer groothoek dan de Coolpix P6000, maar minder tele! Maar 60mm terwijl deze bij de Coolpix 112mm is.
Klopt, maar de beeldkwaliteit van die LX3 is gewoon veel beter. Je haalt de camera zelf aan, leuk, die uitdaging gaan we graag aan.
En dan willen we voorbeelden zien, immers: meten is weten. Ok, Gerrit bij deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lekker laten grazen maar :)
Afbeelding
Op ISO 400
Afbeelding
Idem
Afbeelding

Mooi hè? :)

Terug naar jouw P6000

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » zo apr 19 2009 8:55 am

Hoi Mikemix leuk dat je weer lekker aan het posten bent :P
Ik denk dat we de P6000 en de LX3 eens naast elkaar moeten zetten en dan met dezelfde instellingen dezelfde foto's moeten maken.
Dan komen we er uit en dan zal de beste naar voren komen :mryellow:
Ik zie uit naar die test.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo apr 19 2009 9:37 am

De LX3 is ontworpen door/voor fotografen die kwaliteit willen en beperkingen (minder zoom) accepteren, de P6000 door marketing voor een grotere doelgroep die minder kritisch is.
Daarom heeft de LX3 een grotere sensor die geoptimaliseerd is en bewust een kleiner zoombereik (less is more).

Zie http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_1.html

De essentie uit bovenstaande link;
Twee jaar na de LX2 laat Panasonic dan opnieuw van zich horen. De Panasonic LX-serie is gericht op de serieuze fotograaf die hoge eisen stelt aan beeldkwaliteit en prestaties. Bij het opvolgen van de LX1 verhoogde Panasonic zijn resolutie tot 10 megapixels. Een beslissing die toentertijd niet onderbouwd werd door de vraag van die serieuze fotograaf, maar genomen werd vanuit marketing overwegingen. Het gevolg was dat de LX2 weliswaar op papier verhoogde specificaties kende, maar technisch gezien niet of nauwelijks beter presteerde.

Vergrote sensor van de Panasonic Lumix LX3
Het was dan ook verrassend te vernemen dat Panasonic een actieve rol op zich heeft genomen door daadwerkelijk te luisteren naar de ervaringen in de praktijk en daarna dwars tegen de marketingstroom in te gaan. De aandacht werd gelegd op het verbeteren van de pixelkwaliteit waarmee tegelijkertijd de prioriteit werd gelegd op de algemene beeldkwaliteit. Met de introductie van de Panasonic LUMIX DMC-LX3 bleek dat de resolutie hetzelfde bleef, 10 Megapixels, maar dat het formaat van de sensor werd vergroot waardoor de grootte van de fotodiode toenam. Dit heeft weer als gevolg dat de sensorgevoeligheid ten opzichte van de LX2 met 19% is toegenomen en de kleurverzadiging met 15%.

Panasonic LX3 review - Praktijk test en DIWA Lab test
Indrukwekkend cijfermateriaal, maar uit de praktijk en de intensieve DIWA Lab test moet blijken of een dergelijke verbetering van de sensor ook daadwerkelijk leidt tot bijvoorbeeld een groot dynamisch bereik en een hoge kwaliteit signaal/ruisverhouding. Het ontwerp van de Panasonic LUMIX LX3 is een klassiek design, dat de puristen een welhaast nostalgisch gevoel zal geven. Prachtig is ook de zoomlens waarmee de Panasonic LX3 is uitgerust, een LEICA DC-VARIO SUMMICRON f/2.0-f2.8 met een bereik van 24-60 mm. Een fraaie compactcamera die zich hiermee direct onderscheidt van de massa.

Angelo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Angelo » za mei 02 2009 10:44 am

George Fennes schreef:Hoi Mikemix leuk dat je weer lekker aan het posten bent :P
Ik denk dat we de P6000 en de LX3 eens naast elkaar moeten zetten en dan met dezelfde instellingen dezelfde foto's moeten maken.
Dan komen we er uit en dan zal de beste naar voren komen :mryellow:
Ik zie uit naar die test.

Groetjes George :D
Onder andere Thom Hogan heeft de lx3 al vergeleken met de p6000. ZIe http://www.bythom.com/compactchallenge.htm.
Zijn conclusie/quick evaluation was/is:
Coolpix P6000 Not Recommended; a decent performing Coolpix, but there's nothing stellar here; you can do better. Too many compromises, not enough performance (it barely gets three stars). Still, a better effort than the P4, P5000, P5100, and P80. Nikon has yet to deliver a truly competitive serious compact.

Panasonic Lumix LX-3 Recommended (barely); Only 10mp with a bit of pixel mush in JPEGs may be problematic for some. The sensor and in-camera processing holds this camera back in all respects. Otherwise, it would have been my top choice

mvg Angelo

GdP

Bericht door GdP » zo mei 24 2009 11:41 pm

Geen mooie foto. :( Wel een prima camera!

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”