ondoorzichtige lens kodak six-20 brownie C

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

ondoorzichtige lens kodak six-20 brownie C

Bericht door Antoinette » di mei 05 2009 8:42 pm

wil graag eens wat rommelen met een boxcameraatje of een tlr, dus vandaag een kodak opgehaald. Zag er netjes uit, maar met m'n domme hoofd vergeten door de zoeker te kijken...totaal ondoorzichtig :huh: Vermoed óf heel vies, óf schimmel.. Is er hier iemand die eens voor me zou willen kijken of dit nog schoon te krijgen is?

mocht iemand ergens voor een klein prijsje een lubitel of rolleicord te koop weten (in goede staat, werkend en schimmelvrij :mryellow: ) dan hoor ik het ook graag.
Say what you like
Do what you feel

luc
Forumlid
Forumlid

Re: ondoorzichtige lens kodak six-20 brownie C

Bericht door luc » di mei 05 2009 10:40 pm

Ik kan er zo ongezien natuurlijk moeilijk over oordelen. Maar meestal zijn de spiegeltjes in de zoekers van die boxjes gewoon helemaal weggerot.

Als ik een advies mag geven als je die kant op wil, probeer een mooie Rolleicord Vb op de kop te tikken is een geweldige superdegelijke camera met een mooi objectief.

Controleer wel voor aanschaf even alle sluitertijden en of het diafragma niet blijft plakken en natuurlijk altijd even door de zoeker kijken :)

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 06 2009 5:53 am

Opnieuw laten spiegelen zal het probleem wel oplossen. Is waarschijnlijk heel duur.
Plaats een hulpzoeker in het flits ISO contact

Frederix

Bericht door Frederix » wo mei 06 2009 6:27 am

luc schreef: ====== snip ===========================================
Als ik een advies mag geven als je die kant op wil, probeer een mooie Rolleicord Vb op de kop te tikken is een geweldige superdegelijke camera met een mooi objectief.

Controleer wel voor aanschaf even alle sluitertijden en of het diafragma niet blijft plakken en natuurlijk altijd even door de zoeker kijken :)

Luc.
Helemaal mee eens. :mryellow:

Ik heb zelf een Rolleicord Vb in gebruik. Het is een weergaloze camera, uitermate geschikt voor "onthaastfotografie". Met losse lichtmeter het licht meten, camera instellen, sluiter met hand spannen (!) en de opname maken. Ik gebruik hem steeds vaker ten koste van mijn Nikon F100.

Vaak zijn ze langere tijd niet meer gebruikt en loopt de sluiter, met name in de langere tijden, niet goed meer af. Ik heb de mijn (die had 30 jaar op de plank gelegen!) een LCA-beurt laten gegeven. Sluiter schoongemaakt, gesmeerd en weer afgesteld, objectief gereinigd (binnen en buitenzijde) scherpstelling e.d. laten afstellen.

Mijn Rolleicord Vb werkt alsof hij zó uit de fabriek komt. Zo ziet hij er ook uit overigens. Degene die hem heem nagekeken schatte de waarde in de huidige conditie in op ca € 450,00. Je ziet ze goedkoper op bv Marktplaats staan. Vaak moeten ze dan een beurt hebben.

Nog even een waarschuwing, ze zijn volkomen analoog!

Ik zou het leuk vinden om van jou werk uit een Rolleicord te zien.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo mei 06 2009 7:10 am

Goed, beschouwen we deze kodak maar als decoratiematriaal en gaan we op zoek naar iets degelijkers. Kan m'n d80 ook als lichtmeter gebruiken vermoed ik Frederix :wink:
Say what you like
Do what you feel

Frederix

Bericht door Frederix » wo mei 06 2009 5:42 pm

Antoinette schreef:Goed, beschouwen we deze kodak maar als decoratiematriaal en gaan we op zoek naar iets degelijkers. Kan m'n d80 ook als lichtmeter gebruiken vermoed ik Frederix :wink:
Ik ga ervan uit dat dit wel moet kunnen. Maar misschien is een losse belichtingsmeter niet zo heel erg duur. Als je jouw D80 als belichtingsmeter wilt gebruiken, dan lijkt mij dat een heel gesleep, met 2 camera's.

Ik heb hier dus geen ervaring mee.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di mei 12 2009 7:53 am

Er blijkt helaas maar 1 spoel in de camera te zitten :evil: Overzetten van film word hiermee onmogelijk. Denk dat het lastig is zo'n spoel nog ergens vandaan te halen.
Say what you like
Do what you feel

mikemix

Bericht door mikemix » di mei 12 2009 8:11 am

Als je een rolletje inlegt dan zit deze film al op de spoel.
De lege spoel windt de film op, waardoor de volle spoel erna weer als opwind spoel dienst gaat doen.
Laatst gewijzigd door mikemix op di mei 12 2009 5:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di mei 12 2009 5:49 pm

Deze camera heeft eigenlijk 620 film nodig en die wordt niet meer gemaakt. Ik moet dus 120 film kopen en die overzetten. Ik heb begrepen dat ik dan wel 2 spoeltjes nodig heb.
Say what you like
Do what you feel

Frederix

Bericht door Frederix » wo mei 13 2009 6:24 am

Antoinette schreef:Deze camera heeft eigenlijk 620 film nodig en die wordt niet meer gemaakt. Ik moet dus 120 film kopen en die overzetten. Ik heb begrepen dat ik dan wel 2 spoeltjes nodig heb.
Hoi Antoinette,

Je hebt dus eigenlijk een extra 620-spoeltje nodig. Op Flickr zal ongetwijfeld een Kodak Brownie-groep actief zijn. Even zoeken en daar een vraag stellen. Ongetwijfeld kan iemand jou daar verder helpen. Het schijnt dat via Internet 620-films wel te krijgen zijn, via een webwinkel in Amerika.

Hieronder nog een paar links:
http://www.apug.org/forums/archive/inde ... 35673.html
http://www.apug.org/forums/forum85/1146 ... ownie.html
http://www.inficad.com/~gstewart/respool.htm
http://www.acecam.com/faq/127-620.html

Misschien heb je er wat aan.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo mei 13 2009 7:36 am

Je bent geweldig Frederix :D Als ik 620 film gebruik heb ik dan nog steeds een tweede spoel nodig of niet? Vermoed dat die tweede spoel wel op de kop te tikken is door een kapotte brownie te kopen en hem daar uit te halen.
Say what you like
Do what you feel

Diddlbiker

Bericht door Diddlbiker » di mei 19 2009 4:34 am

Net even op fleebay gekeken en het lijkt niet zo heel moeilijk om aan 620 spoeltjes te komen. De vraag is - wat is duurder, extra spoeltjes kopen of een 2e brownie?

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di mei 19 2009 7:25 am

Een extra camera in mijn geval, het extra spoeltje wordt me door iemand van een ander forum gratis toegestuurd :wink: Heb nu verschillende sites waar uitgelegd wordt hoe dat respoolen in z'n werk gaat...dus op hoop van zegen dan maar :wink:
Say what you like
Do what you feel

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”