Fuut met jongen op de rug

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
joepert
Forumlid
Forumlid

Fuut met jongen op de rug

Bericht door joepert » wo mei 06 2009 12:57 am

In het Utrechtse Griftpark zagen we van de week deze fuut (althans, als ik google moet geloven is het een fuut :oops: ).
Eerste indruk: 'acht wat schattig, ze heeft een jong op haar rug. Of nee, wacht 'ns... Het zijn er twee! Verdraaid; 't zijn er drie!!' En de vierde peddelde er braaf achteraan.

Eerste keer op pad met AF-S 70-300 VR (op m'n D60) en meteen zo'n dankbaar onderwerp. En dat nog wel midden in de stad!
De eerste is op 200mm geschoten; de rest op 300mm. Ze zijn niet allemaal even scherp; moet nog wel wennen... Had niet veel licht en ondanks VR zijn sluitertijden soms te kort. Bovendien helpt VR natuurlijk niet erg tegen bewegend spul :)
Ik heb ook nog eendekuikentjes en een meerkoet die z'n jong aan het voeren is. Maar dat misschien de volgende keer.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Arend-ho

Re: Fuut met jongen op de rug

Bericht door Arend-ho » wo mei 06 2009 9:58 am

55 viewers en geen reactie !...mmmm

blijft een leuk gezicht de jongen op de rug
volgende keer even , mits mogelijk, naar beneden lopen zodat je ze ook schuin van voren / opzij en dus laag kan schieten.
kijk nu elke keer in de kont van de fuut. 1 a 2 shots van boven volstaat denk ik wel....nu is het veel van hetzelfde.
mis ook wat scherpte..maargoed niet slecht want je moet wennen zeg je zelf
VR helpt inderdaad niet tegen zwemende fuuten hoogstens om je 300mm een beetje stil te houden
wel goed op AF-c gezet zie ik

cheers

Arend

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 06 2009 10:14 am

Arend-ho schreef:55 viewers en geen reactie !...mmmm

blijft een leuk gezicht de jongen op de rug
volgende keer even , mits mogelijk, naar beneden lopen zodat je ze ook schuin van voren / opzij en dus laag kan schieten.
kijk nu elke keer in de kont van de fuut. 1 a 2 shots van boven volstaat denk ik wel....nu is het veel van hetzelfde.
mis ook wat scherpte..maargoed niet slecht want je moet wennen zeg je zelf
VR helpt inderdaad niet tegen zwemende fuuten hoogstens om je 300mm een beetje stil te houden
wel goed op AF-c gezet zie ik

cheers

Arend
Thanks voor je reactie! AF-C is hiervoor inderdaad de aangewezen stand, maar daardoor was wel continu de scherpstelmotor aan het werk, zodat ik heel veel foto's heb die echt niet scherp zijn. Bij dieren die bewegen is dit enerzijds logisch, maar ik had wel een beetje het gevoel dat het een soort prijsschieten wordt. Of doe ik iets fout?
Dit zijn dan nog de foto's die er het best mee door kunnen. Daarnaast zit een deel van het probleem in te lange sluitertijden, en een deel wellicht in geen statief.
Deze zijn allemaal vanaf de brug genomen, maar je hebt gelijk; een andere positie was ook mooi geweest. Door bosjes en dergelijke was dat nu niet zo'n optie. Overigens heb ik wel foto's van opzij en van voren, maar dan zie je die jongen (bijna) niet!
Ik had het fenomeen nog nooit gezien zelf (stadsjongen hè? :D ), maar misschien is de gemiddelde forumbezoeker er minder van onder de indruk....

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo mei 06 2009 10:44 am

Ik had het ook nog nooit gezien, maar goed, ben ook een echte stadsjongen. Vind het een leuke serie. Misschien had je de ISO nog iets op kunnen schroeven om een snellere sluitertijd te krijgen, 600 of 800 moet met een D60 toch kunnen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 06 2009 10:56 am

chip54 schreef:Ik had het ook nog nooit gezien, maar goed, ben ook een echte stadsjongen. Vind het een leuke serie. Misschien had je de ISO nog iets op kunnen schroeven om een snellere sluitertijd te krijgen, 600 of 800 moet met een D60 toch kunnen.
600 kan niet worden ingesteld op de D60 (alleen ISO auto kan dat wel :?: :?: ), 800 kan inderdaad ook wel. Moet eerlijk zeggen dat ik in mijn enthousiasme er niet goed genoeg op heb gelet om daarmee te variëren.

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo mei 06 2009 11:06 am

Jonge diertjes zijn eigenlijk altijd fotogeniek, zeker fuutjes op de rug van de moeder?eend. Met telelens heb je veel licht nodig om de sluitertijd kort te houden. Dat maakt het vaak moeilijk. Bijkomend nadeel wat mij betreft is de weerspiegeling van de lucht in het water waardoor de lichte omgeving van het onderwerp min of meer storend overkomt. Dat kan worden voorkomen als je een plek opzoekt waar een grote boom in het water weerspiegelt en dan wachten tot de eend daar 'doorheen' zwemt.... En idd. bij voorkeur op ooghoogte fotograferen, dus vlak over het water en niet vanaf een brug. En bij voorkeur nooit in de volle zon midden overdag. Als al die dingen eens samenvallen, dan krijg je vast een schitterende foto. :)

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » vr mei 08 2009 11:36 am

Prachtige fotogenieke vogel!
Ik zou deze serie opnieuw proberen en dan op je buik gaan liggen bij het fotograferen, nu kijk je er bovenop en de fuut kijkt weg.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”