TFT monitor, winkel gezocht

Discussies over fotobewerking en archivering
evertfoto

Re: TFT monitor, winkel gezocht

Bericht door evertfoto » di feb 27 2007 7:56 pm

Hans Braakhuis schreef:Ik ben op zoek naar een nieuw TFT scherm. En dan ga ik wel eens winkels langs om schermen te beoordelen. Laatst naar Mediamarkt geweest, en daar stonden er zo maar 5 verschillende opgesteld (Bentheim). Daar had ik net zo goed niet langs hoeven gaan. Andere winkels bezocht, maar meestal hebben die veel te weinig keus. Soms staat er wel een van de betere merken, maar nooit meerdere.

Ik zoek dus een winkel waar men

Iiyama
Eizo
Samsung
LaCie

schermen heeft staan, zodat een vergelijk mogelijk is.
Hans,

In maart is er een Professionel Imagingbeurs in Nieuwegein.
Op 11,12 en 13 maart.
Toegangskaart te printen via hun website.
Wellicht staan daar nog wat schermen die je kunt vergelijken.

Evert.

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » do mar 08 2007 5:41 pm

Hans,

Ik raad je aan eens bij Calumet Amsterdam of Rotterdam langs te gaan, die hebben kwaliteits monitoren van verschillende merken in het bijzonder voor het beoordelen en verwerken van digitale foto's. Er lopen daar mensen rond die echt weten waar ze het over hebben. Een aanrader, niet de goedkoopste.

Hub

Bericht door Hub » zo mar 11 2007 2:49 pm

Het panel van mijn EiZO CE210W Black, 21,1" Widescreen TFT komt van SAMSUNG, en niet van NEC

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » zo mar 11 2007 5:34 pm

ga even kijken bij correct in rotterdam.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mar 12 2007 7:46 am

Brenzef schreef:ga even kijken bij correct in rotterdam.
Ben ik geweest. Er staan wel veel schermen, maar
weinig 19 Inch en slechts één van de merken die ik graag met andere merken wil vergelijken. En die ene leek wel goed, maar ik wil hem graag naast enkele concurrenten zien staan.

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » ma mar 12 2007 8:00 am

Zoals ik al eerder zei, ga eens bij Calumet kijken. De meeste "goedkope" TFT schermen zijn absoluut ongeschikt om serieus foto's te beoordelen. De meest belangrijke reden is dat ze niet goed te callibreren zijn, zoals je weet een vereiste om foto's te bewerken op je PC. Want als daar de kleuren al niet kloppen, "is absoluut niet op het oog te doen", dan gaat het verderop in het proces, bewerken in Photoshop en daarna printen ook verkeerd. Ik kan me herinneren dat in een van de fotobladen een paar maanden geleden een 21" Dell scherm werd aanbevolen die zich kon meten met de echte 'foto" schermen van Eizo en La Cie., ik zal het voor je opzoeken.

P.S. volgens mij staat je PC tijd verkeerd, je laatste bericht is gepost op 8:46 en als ik dit tik is het pas 8:00

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » ma mar 12 2007 8:02 am

Hans, ik zie het al, de klok in het forum (op de server) staat verkeerd, waarschijnlijk nog zomertijd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma mar 12 2007 9:45 am

Waarschijnlijk staat de GMT offset in je profiel verkeerd. Die moet je zelf aanpassen bij zomer en wintertijd (de vorige versie van de forumsoftware deed dat in elk geval niet voor je). Afhankelijk van wat er in je profiel staat, verandert de tijd die de server aangeeft.
De server zelf onthoudt de tijd wel goed.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » ma mar 12 2007 4:02 pm

Bedankt Roelof,

Ik hen 'm bij mij aangepast

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 13 2007 9:02 am

Gisteren naar de Professionel Imagingbeurs in Nieuwegein geweest.
Gelukkig stonden er de LaCie 119 en de Eizo S1921. Beide zijn voor mij betaalbaar. Er stonden ook veel duurdere en nog veel betere. Genoten van die grote Apples.
Gesproken met verschillende verkopers en dat was wel leuk.

Wat ik al wist, callibratie is van belang. Maar ja, om nu een systeem van 3000 euro aan te schaffen voor een scherm van onder de 500 euro?
Of zoals iemand vertelde, waarom wil je een turbo injectie systeem in je Dafje?

Wat ik ook al wist: loop 's avonds door Hoogvliet en kijk bij een ieder naar binnen. En bedenk dan dat al die verschillende mensen de kleur afstelling van hun kijkkast mooi vinden. Wat is mooi?

Als er al winkels zijn met verschillende beeldschermen naast elkaar, zijn al die schermen dan ook gelijk afgestemd? Niet dus. En wat kijkt dan leuk??

Die ervaring had ik al met tv's. In de winkel zie je veel verschil. En schermen zoals een goede Sony of Philips, staan toch treurig te flikkeren. En andere schermen geven soms prachtige beelden. Zo daar soms meer marge op zitten.

Bij Eizo verwees men mij naar een andere stand, waar ook Eizo schermen stonden. En daar was men eerlijk. Koop een scherm van een goede schermen fabrikant. En in dezelfde prijsklasse zijn alle schermen hetzelfde. De afstemming maakt het verschil. Er is dan geen kwaliteitsverschil.

Mijn indruk was dat de genoemde Eizo een rustiger beeld gaf dan de genoemde LaCie. Maar dat zal dus ook een kwestie van afstemming zijn geweest.

Een aanschaf ter plekke lukte niet, maar m'n keuze is nu wel gemaakt.

Een ieder bedankt.

rvdb

Bericht door rvdb » wo mar 14 2007 7:22 pm

Nog even over dat Lacie en/of Eizo hun schermen betrekken bij Samsung of NEC. Dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is als een Samsung of NEC!
Het scherm is maar een onderdeel van een monitor.

Verder wat ik hier nog mis is verschillende types TFT schermen. Zo heb je TN, MVA en S-PVA als belangrijkste technieken. De eerste is het goedkoopste maar meteen ook het minst geschikt voor fotobewerking. Voor gamers zijn ze dan weer wel heel goed.
De overige twee zouden wij als fotografen moeten zoeken. Daar zit meteen een prijskaartje aan vast helaas.

Dan nog een zoektip:
Een geschikt scherm herken je makkelijk aan het aantal kleuren: 16,7 miljoen ipv 16,2 miljoen voor een TN schem.

ML

Bericht door ML » wo mar 14 2007 8:38 pm

Houd ons dan nu niet langer in spanning Hans, welk merk, type is het geworden en waarom precies, wat betaalde je ervoor en waar heb je m gekocht?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”