Nikkor 105mm F/2.8 Micro VRII - Grotere vergroting mogelijk?
- Kees
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikkor 105mm F/2.8 Micro VRII - Grotere vergroting mogelijk?
Hallo allemaal,
ik overweeg een tc aan te schaffen evt ook voor mijn 105 maar wat ik mij afvraag heeft dit voordelen voor de werkafstand cq de vergroting of voor beide.
mijn idee was dat als de werkafstand groter wordt, de vliegen e.d wat makkelijker te volgen zijn. kan het mis hebben maar is mijn denkwijze in grote lijnen correct of sla ik zo de plank helemaal mis?
mvrgr
ik overweeg een tc aan te schaffen evt ook voor mijn 105 maar wat ik mij afvraag heeft dit voordelen voor de werkafstand cq de vergroting of voor beide.
mijn idee was dat als de werkafstand groter wordt, de vliegen e.d wat makkelijker te volgen zijn. kan het mis hebben maar is mijn denkwijze in grote lijnen correct of sla ik zo de plank helemaal mis?
mvrgr
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Beste Kees,Kees schreef:Hallo allemaal,
mvrgr
Als je een tc gebruikt in combinatie met de Nikkor 105 micro zal de vergroting wel toenemen (1,4x, 1,7x of 2x afhankelijk van de tc die je gebruikt) maar de werkafstand blijft precies hetzelfde.
(voor een grotere werkafstand moet je uitkijken naar de Nikkor 200mm micro of Sigma 150mm of 180mm's van Sigma en Tamron of een tussenring bij een telelens gaan toepassen).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Even wat anders, volgens mij wordt het juist sterk afgeraden van Nikon om een 105/2.8VR in combi met een TC te gebruiken?
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Nikon raadt het af maar zowel Tobias hier op het forum als Uncle Ken hebben goede ervaringen (met de AF in combinatie met TC)mikemix schreef:Even wat anders, volgens mij wordt het juist sterk afgeraden van Nikon om een 105/2.8VR in combi met een TC te gebruiken?
Teleconverters: Nikon warns you won't get AF, but that you may use the TC-14E, TC-17E and TC-20E teleconverters. I tried it, and the TC-20E works fine. It autofocuses just with the TC-20E, so long as you aren't at the wrong end of the focus range and expecting it to bring all the way back.
Groeten - Arend / flickr
Heb zelf (nou ja, met name mijn wederhelft Alice) ook goede ervariningen met de 1.7 TCII i.c.m. de 105 mm Micro. AF is niet optimaal maar is naar mijn mening toch amper bruikbaar bij Macro fotografie. Dit laatste is trouwens iets wat niet specifiek met de 105 mm micro nikkor samenhangt maar wat eigenlijk voor alle converters geld.
2 maanden geleden heb ik een d90 gekocht, met wat objectieven waaronder de micro 105. Ook ik wil graag meer met macro fotografie doen maar ben nog super newbie (jaja de knop staat nog op auto) 
Ik zie al een hoop antwoorden hier staan, ik heb hetzelfde, grotere beestjes op de foto.
Ik zat te kijken naar een converter (2x) van nikon, in mijn nog simpele ogen, alles wordt 2x vergroot, dus 2:1. Nu ik hier zaken lees over tussenringen etc weet ik het niet meer zo goed. Begrijp ik dat tussenringen ook voor vergroting zorgen of kan ik gewoon de converter van nikon kopen?
Alvast bedankt

Ik zie al een hoop antwoorden hier staan, ik heb hetzelfde, grotere beestjes op de foto.
Ik zat te kijken naar een converter (2x) van nikon, in mijn nog simpele ogen, alles wordt 2x vergroot, dus 2:1. Nu ik hier zaken lees over tussenringen etc weet ik het niet meer zo goed. Begrijp ik dat tussenringen ook voor vergroting zorgen of kan ik gewoon de converter van nikon kopen?
Alvast bedankt
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je redenatie is niet helemaal juist.
Een convertor zorgt voor een verlenging van het brandpunt. De 105mm wordt dus met een TC-2.0 een 210mm objectief. De vergrotingsfactor gaat niet omhoog!
Tussenringen zorgen voor een grotere vergroting. Wanner je een bepaalde tussenring zult gebruiken kun je fotograferen Met 3:1 of nog groter.
Lees ook het 'macro-boek' van onze voorzitter Hans Braakhuis die op zijn site staat. http://home.planet.nl/~braak117/macro.pdf
groeten, Willem
Een convertor zorgt voor een verlenging van het brandpunt. De 105mm wordt dus met een TC-2.0 een 210mm objectief. De vergrotingsfactor gaat niet omhoog!
Tussenringen zorgen voor een grotere vergroting. Wanner je een bepaalde tussenring zult gebruiken kun je fotograferen Met 3:1 of nog groter.
Lees ook het 'macro-boek' van onze voorzitter Hans Braakhuis die op zijn site staat. http://home.planet.nl/~braak117/macro.pdf
groeten, Willem
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tussenringen werken prima en kosten geen vermogen.
Ik gebruik twee set soligors, zowel op de 60 als op de 105 micro.
Bij de laatste zelden voluit.
Ik gebruik twee set soligors, zowel op de 60 als op de 105 micro.
Bij de laatste zelden voluit.
Heren,
bedankt voor de reactie. Goed dat ik het maar gevraagd heb
Ik heb de Soligor 57535, TussenRingenSet Nikon (12-/20-/36mm), voor Macro-/Close-up gekocht.
Daarnaast zal ik het boek van Hans eens lezen.
Groetjes Patrick
bedankt voor de reactie. Goed dat ik het maar gevraagd heb

Ik heb de Soligor 57535, TussenRingenSet Nikon (12-/20-/36mm), voor Macro-/Close-up gekocht.
Daarnaast zal ik het boek van Hans eens lezen.
Groetjes Patrick
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
De vergrotingsfactor gaat wel degelijk lineair omhoog met de verlengingsfactor van de TC, dus 2x in geval van de TC 2.0 (maar zoals hierboven al vermeld, de werkafstand blijft hetzelfde).Melliw schreef:Een convertor zorgt voor een verlenging van het brandpunt. De 105mm wordt dus met een TC-2.0 een 210mm objectief. De vergrotingsfactor gaat niet omhoog!
Een ander verhaal is of de kwaliteit van je macro's in combinatie met de 2xTC nog geweldig is, dit heb ik zelf niet uitgetest.
Groeten - Arend / flickr