george013 schreef:Hyperfocaal is een kreet die hier ik pas tegen gekomen ben. Met analoge cameras had je lensen met een afstandsring en een diafragmaring. Tegenover de afstandsring stond een rijtje diafragmagwaarden met lijntjes die aangaven tot welke afstand op de afstandsring de foto scherp moest zijn. Als je dan weet wat de afstand is tot je onderwerp, kon je spelen met de afstandsinstelling, zodat dat de benodigde afstand binnen het bereik van de diafragmalijntjes lag. Ik weet niet welke lensen je hebt, maar op de 50mm lens staat deze nog. De huidige lensen voor de digitale cameras hebben geen afstandsring en diafragmaring, wordt berekend en gestuurd vanuit de camera.
Bekijk maar eens een oude lens.
George
Huidige objectieven hebben ook afstandsringen, zover ik kan zien(behalve goedkope kit-lenzen). Een afstandsring is toch de ring met de aanduidingen, "ft", "m" en een omgevallen "8"? Begrijp ik het nou goed, dat deze ring alleen wordt gebruikt bij handmatig scherpstellen? Kan iemand mij hier meer over vertellen, ik snap er niet veel van

? Wat heeft deze ring te maken met de hypofocale afstand en hoe moet je ermee werken??
Alvast bedankt voor de uitleg