Scheve Sensors uit Beverwijk

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
flitslicht

Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » vr mei 15 2009 3:27 pm

Van de week mijn D300 eindelijk terug en nu zit de sensor weer recht.

Het begon toen ik twee jaar geleden mijn D200 heb laten afstellen bij van Stijn en de Jong in Beverwijk. Ik kreeg daarna merkwaardige resultaten, vooral met de 70-200VR, in de zin dat de scherpte heel onbetrouwbaar was. Die lens had ik net gekocht en dacht dat het daaraan lag. In totaal heb ik in twee jaar tijd drie 70-200VR lenzen teruggestuurd naar de winkel, terwijl Nikon niets aan de lenzen kon vinden. De D200 heb ik verkocht, ik gebruikte altijd mijn D80 want dat werkte om de een of andere reden veel beter, en een paar maanden daarna de D300 gekocht meteen toen die uitkwam.

Die werkte echt geweldig, als een kind zo blij, tot er iets met mijn 24-70 was en Beverwijk vroeg de camera in te leveren om samen met de lens af te stellen. De lens is uiteindelijk niet gerepareerd, werd te duur, en ik heb toen een nieuwe gekocht, samen met een 105VR. De D300 hebben ze desondanks wél afgesteld à raison van €145,- ex BTW :-(.

En wéér rare dingen met de scherpte. Eerst dacht ik weer aan de nieuwe lenzen, maar toen ik methodisch mijn D80 en D300 ben gaan vergelijken kwam ik gaandeweg tot de conclusie dat het aan de sensor afstelling lag. Deze test heeft een week geduurd en heb ik beschreven op deze pagina, die vrij lang is maar gelukkig veel plaatjes heeft en weinig tekst (Engelstalig) plus links naar alle NEF bestanden zodat mijn conclusies zijn te controleren:
http://www.fotoflip.nl/tech/sensor.htm

Nadat ik de link naar Beverwijk en Nikon had gestuurd kreeg ik het verzoek de camera naar Beverwijk te brengen. Daar aangekomen een gesprek gehad met de heer van Stijn, die erg aardig was maar helaas duidelijk liet merken niet van plan te zijn de testpagina te lezen. Toen ik de camera weer terug kreeg zat de sensor nog steeds scheef en heb ik (binnen, dichtbij) een paar nieuwe tests gedaan, beschreven op:
http://www.fotoflip.nl/tech/sensor2.htm

Camera weer terug naar Beverwijk (met een papieren uitdraai van de html pagina's), die hem naar Duitsland heeft gestuurd en van de week was het probleem dan eindelijk opgelost. In totaal is mijn D300 van midden juli tot deze week onbruikbaar of 'in reparatie' geweest, toch zo'n 10 maanden!

Het is heel lastig het probleem te zien, wat mij verbaasde. Na mijn opleiding op de fotoschool in Den Haag heb ik vijftien jaar bijna uitsluitend met de technische camera gewerkt dus scheimpflugen zit mij 'in het bloed'. Maar door die DX postzegeltjes wordt het probleem verdoezeld en door de AF weet je niet precies waar je naar kijkt. Je moet echt Live View gebruiken om scherp te stellen wil je hier een vinger achter kunnen krijgen en dus vanaf statief werken.

Maar wat nu? 'Beverwijk' ziet het probleem niet. Camera's en lenzen dan maar in Duitsland kopen voortaan?

Flip
Laatst gewijzigd door flitslicht op vr mei 15 2009 4:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mike
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door mike » vr mei 15 2009 4:02 pm

Hoi Flip,

Wil je link wel gaan lezen, maar de linkjes werken alle twee niet :(

Gr. Michel

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 15 2009 4:49 pm

Ik heb ze gefikst, er stond een 'l' teveel achter.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr mei 15 2009 5:47 pm

Flip ik vind het jammer dat Evert van Stijn het probleem niet heeft kunnen opsporen en repareren.
Heb je ze nog wel op de hoogte gesteld van de reparatie in Duitsland?
Misschien kan je de vorige reparatie terugvorderen.
Ze hebben geen goede prestatie geleverd en dat zou wel zo moeten zijn.
Maar in ieder geval ben je nu weer blij :)

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 15 2009 9:29 pm

George Fennes schreef:Flip ik vind het jammer dat Evert van Stijn het probleem niet heeft kunnen opsporen en repareren.
Heb je ze nog wel op de hoogte gesteld van de reparatie in Duitsland?
Misschien kan je de vorige reparatie terugvorderen.
Ze hebben geen goede prestatie geleverd en dat zou wel zo moeten zijn.
Maar in ieder geval ben je nu weer blij :)

Groetjes George :D
Ja, het is prettig om de D300 weer terug te hebben, toch weer een andere ervaring dan de D80 waar ik overigens ook heel prettig mee werk.

Voor de duidelijkheid, de camera's waren in orde voor ik ze wegbracht, ik kan gewoon niet werken met (zeg maar) de 'afstelling van Stijn' die ze er daar in hebben gebracht. Logischerwijs kunnen ze daarna geen afwijkingen constateren. De camera is door Beverwijk zelf naar de Nikon faciliteit in Duitsland gezonden, dat doen ze standaard als ze een reparatie terugkrijgen.

Ik maak me hier echt zorgen over, want ik ga daar niet nog eens een camera heen brengen voordat ik weet dat dit is opgelost. Dat houdt weer in dat ik tot die tijd geen Nederlandse camera kan kopen.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » za mei 16 2009 10:07 am

Whow Flip hier moet ik wel even voor gaan zitten ik heb de links bekeken en moet nog eens met volle concentratie e.e.a. overlezen je hebt er wel (wetenschappelijk) werk van gemaakt zeg knap hoor.

Wat mij zo langzamerhand wel enorm begint te storen is dat je met weliswaar niet 100% prof.apparatuur maar een D 300 kost toch ook niet niks en de Nikkor objectieven 14-24 24-70 70-200 kosten ook een klein fortuin steeds vaker zie je dat e.e.a. niet in orde is of niet met de objectieven zie de div draadjes ofwel met de body's.
In een ander draadje kocht iemand (Yvonne geloof ik ) ''maar'' een D 700 omdat de 24-70 niet was te combineren (niet scherp front? back? ) met haar D 300 het wordt steeds gekker. Goed misschien zullen sommige mensen zeggen het zijn geen primes dus enz. maar dit wordt toch zo langzamerhand echt te dol voor woorden.

Zelf ben ik bovenstaande objectievenset aan het opbouwen en ruil dan m'n D300 in voor FX maar ik zie, lees en hoor op de diverse fora toch wel veel gedoe. Gaat het te snel bij Nikon, is de vraag te groot en kunnen ze de produktie niet aan en verlagen ze de kwalitieitsnormen of klagen er misschien wel te weinig gebuikers??

Vraag mag je verwachten dat als je zo'n 2 a 3 duizend euro aan Nikon app. uitgeeft dat e.e.a. vlekkeloos werkt binnen zekere normen? Of moet je met alles naar Beverwijk (in mijn geval Barcelona) om af te stellen nee toch zeker!

Nu zullen er wel enkele mensen wel gaan roepen koop een D3 met veel primes dan ben je klaar - en is dat dan zo?- maar dat is volgens mij niet de kant die we moeten opgaan om het in mijn ogen probleem als gebruiker/afnemer te tackelen.

Ik ben benieuwd naar de reacties
Theo
Laatst gewijzigd door Brava op za mei 16 2009 10:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » za mei 16 2009 10:18 am

Komen deze klachten back of front focus ook bij Canon voor? Als dit niet zo is heeft Nikon toch een probleem.
Ik heb 2 keer dit probleem gehad en is prima opgelost door NPS.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » za mei 16 2009 11:12 am

wil schreef:Ik heb 2 keer dit probleem gehad en is prima opgelost door NPS.
Dus mag je statistisch aannemen dat veel meer Nikonistas er last van hebben of het niet zien en dat is toch eigenlijk wel te gek. Dus kamera met iedere nieuwe aankoop naar B om e.e.a op elkaar laten afstemmen (+ zie scheve sensors verhaal) en minstens één keer per jaar voor algehele controle ???? Had ik toch analoog weinig last van!!!

En of Canon (of noem ze allemaal) er al dan niet last van heeft doet eigelijk niet terzake toch !

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » za mei 16 2009 11:13 am

Volgens mij bij Canon niet anders als ik op andere fora zo af en toe wat voorbij zie komen. Gisteren nog een posting over de 1D MkIII, hun vlaggeschip, deze lekken tegenwoordig olie :huh: . Ja je leest het goed, 'olie'. http://cpn.canon-europe.com/content/new ... l_spots.do

Je moet je natuurlijk wel realiseren dat op dit forum veel fanatiekelingen (soms miereneukers :) ) zitten. Mensen met alleen positieve ervaringen zullen dit aanzienlijk minder snel zullen melden. Ik heb nog niemand gezien die meldde dat zijn sensor waanzinnig recht zit. :wink:
Dit vertekend het beeld nogal. Ik denk dat bij producten die met duizenden, zo niet miljoenen gemaakt worden, er regelmatig storingen kunnen optreden. Dit is bij auto's niet anders. Zelfs bij zeer dure Mercedessen treden storingen op die je daar niet zou verwachten. Steeds geavanceerdere zaken (veelal electronica) geven een steeds groter afbreukrisico. Steeds meer bedrijven verplaatsen productie naar lage lonen landen en dat zal ook niet echt helpen.

Ik ben het helemaal eens met jullie dat het eigenlijk niet zou mogen voor dat geld. Wat ik veel vervelender is, dat als je constateer dat er iets fundamenteel mis is, en je kunt het nog bewijzen/aantonen ook, je niet serieus genomen wordt.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

flitslicht

Bericht door flitslicht » za mei 16 2009 11:47 am

JerryBig schreef:Ik ben het helemaal eens met jullie dat het eigenlijk niet zou mogen voor dat geld. Wat ik veel vervelender is, dat als je constateer dat er iets fundamenteel mis is, en je kunt het nog bewijzen/aantonen ook, je niet serieus genomen wordt.
Je haalt me de woorden uit de mond. In mijn visie moet je erg oppassen met grote algemene conclusies over 'Nikon' en 'Canon'. Digitaal is veel 'cleaner' dan analoog en we zitten tegenwoordig iedere keer gelijk op 100% naar de plaatjes te kijken. De objectieven zitten aan de rand van wat er fysisch haalbaar is en de AF is niet absoluut. Dan heb je nog dingen als focus-shift en weet ik niet wat, fotografie is één groot compromis.

Je moet je ook realiseren wat de verschillen zijn tussen de objectieven. Hieronder een vergelijking tussen de 24-70 f/2.8 (links) en de 28-105 f/3.5-4.5. Je kijkt naar een verschil van €1200 (plaatje is te breed om direct op deze pagina te tonen).
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... rtrait.jpg

Afgemeten aan de reactie van de heer van Stijn lijkt mij het grootste probleem gebrek aan concurrentie voor hun reparatie service. Het is heel moeilijk 'mean and lean' te blijven als de gebraden kippetjes gewoon je mond in vliegen.
Misschien moet dan een NPS lid een keer een mailtje naar de NPS sturen met een link naar mijn testpagina. Voorkomen is beter dan genezen.
Laatst gewijzigd door flitslicht op za mei 16 2009 12:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 16 2009 12:04 pm

Het verhaal van Flip (flitslicht) over scheve sensors is alleszins begrijpelijk. Maar onbegrijpelijk dat het is ontstaan bij de servicewerkplaats van Nikon te Beverwijk. Het verhaal van scheve sensors (niet planparallel aan de lens-bajonet) kwam ook aan de orde bij het testen van Zeiss lenzen door Lloyd Chambers met een Nikon D3x, dus geen onbekend fenomeen.
http://www.diglloyd.com/diglloyd/2009-0 ... 90403Nikon

En ja, ik krijg de indruk dat er standaard veel niet deugt aan huidige apparatuur, kwaliteitscontrole te mager is, ondanks dat ik me realiseer dat er steeds hogere eisen gesteld worden aan de apparatuur, simpel omdat we verwend zijn door beeld ten allen tijde overal tot in de hoeken met één klik op 100% te kunnen bekijken.
Mijn nieuwe D700 heeft ook een simpel maar vervelend mankementje. De diafragma meeneem nok rondom de lens-bajonet blijft "plakken" ---> loopt heel langzaam terug door kennelijk de iets te vette smering van die ring, waardoor met name bij oude manuele AIS lenzen die nok niet aansluit op de rand van de lens en een verkeerde belichting het gevolg is. Dit heeft niks met precisie te maken waaraan huidige apparatuur moet voldoen, maar simpel met kennelijk een te vette smering of vet met de verkeerde viscositeit. Een slordige aanpak bij de fabricage.

Tja, wat doe ik? De schroeven in de flens van camera lensbajonet zelf even losschroeven de ring eraf halen en schoonmaken, of naar Beverwijk? Dan moeten ze beslist van de rest van de camera afblijven. Ik wil niet ook een nieuwe afstelling van de sensor.
Vriendelijke groet, Léon Obers

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za mei 16 2009 12:08 pm

Problemen komen inderdaad bij alle merken voor. Ik vind het meer de manier waarop er mee word omgegaan door de (reparatie) bedrijven die ik zorgwekkend vind.

NSP Beverwijk heeft duidelijk een probleem als blijkt dat zij herhaaldelijk sensoren mis kalibreren. Misschien is er wel iets mis met hun meet apparatuur of erger nog met een kaliber waarmee die meetapparatuur word gekalibreerd. Uiteraard kun je dan geen problemen constateren bij camera's die kort geleden zijn gekalibreerd.

Bij Canon zie ik vaak wel dat er met dergelijke problemen door Canon zelf erg serieus word omgegaan. Ik mis dit in het bovenstaande verhaal toch wel.

@Brava Als hier in Nederland sensoren door het servicepoint verkeerd worden gekalibreerd dan kun je inderdaad aannemen dat focusproblemen meer voor komen en in de toekomst alleen maar meer zullen gaan voorkomen.

Het is natuurlijk allemaal afhankelijk waar het geld vandaan moet komen. Stel je voor dat het servicepoint 100 cameras die ze in de laatste 3 jaar hebben mis gekalibreed moeten laten terugkomen voor herkalibratie dan hangt daar wel een prijskaartje aan. De vraag is dan wel wie gaat dat betalen. Bij mijn weten heeft Canon zijn service en reparatie nog steeds volledig in eigen beheer wat dan wel een groot voordeel kan zijn.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

flitslicht

Bericht door flitslicht » za mei 16 2009 12:22 pm

De heer van Stijn heeft me uitgelegd hoe zij sensoren kalibreren. De camera gaat uit elkaar. Ze hebben dan drie schroeven rond de sensor en een meetapparaat. Controleren kan pas weer als de camera in elkaar zit. Eerder heb ik al gezien hoe ze dat doen (met één van mijn 70-200VRs), namelijk uit de hand, op jpeg, verscherping in de camera op 6 en alleen met het middelste focus point. Dan ga je dit probleem echt niet zien.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » za mei 16 2009 1:58 pm

flitslicht schreef:
Misschien moet dan een NPS lid een keer een mailtje naar de NPS sturen met een link naar mijn testpagina. Voorkomen is beter dan genezen.
Foutje, ik bedoelde NSP, Nikon Service Point in Beverwijk

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » za mei 16 2009 2:03 pm

JerryBig schreef:Je moet je natuurlijk wel realiseren dat op dit forum veel fanatiekelingen (soms miereneukers :) ) zitten. Mensen met alleen positieve ervaringen zullen dit aanzienlijk minder snel zullen melden. Ik heb nog niemand gezien die meldde dat zijn sensor waanzinnig recht zit.
Okay JerryBig denk ook dat alleen 100% crops niet zaligmakend (mieren......zijn) doe ik dus ook niet maar fotografeer, ik geloof ook niet dat het verhaal van Yvonne met de nikkor 24-70 en niet te corrigeren D300 en omruil D700 onder dat kopje valt. Gewoon of semiprofessioneel of een gemotiveerde amateur die veel geld uitgeeft wil waar voor z'n geld en een beetje scherp plaatje.

Dat je mensen niet hoort als het of iets klopt of in orde is dat is logisch want daar heb je voor betaald en niet andersom toch?

Gelukkig zijn er ook fanatiekelingen of scherpe gasten zoals Flip (flitslicht) die met zijn onderzoek en bewijs naar de scheve sensors ons Nikonistas een dienst bewijst en een beetje scherp houdt.

Theo

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”