De D300 is redelijk met hoge ISO's, maar wil je echt zoveel mogelijk weinig ruis, heb je eigenlijk een D3 of D700 nodig.
Je zou een D700 kunnen huren, afhankelijk waar je woont bijv. hier:
http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html
Het voordeel van de D700 tegenover de D3 is dat alle functies zowat hetzelfde zijn en aansluit op je D300 gebruik.
Camera op statief met een losse panaramkop met pook die je makkelijk kunt bewegen of een gondel die persfotografen met lange teletoeters langs voetbalvelden gebruiken, of minimaal een eenbeenstatief.
De laagste sluitertijd die je voor jezelf kunt gebruiken met je eigen beweging in combinatie met statief is dan ruim voldoende, maar beweging van artiesten maakt dat je gauw kortere sluitertijden nodig hebt minimaal 1/80 - 1/125 sec.
Bij dans wellicht nog (veel) korter, hoewel een zekere mate van bewegingsonscherpte creatief wel iets meer invult dan "bevroren" foto's. Door die behoefte aan een snelle sluitertijd en dus nog krappere reserves in ISO is het eigenlijk een must een D700 / D3 in te zetten om het betere ruisvoordeel van die camera's boven een D300.
Daarbij snelle lichtsterke objectieven gebruiken met echt een goede kwaliteit ook bij volle opening.
Je 24-70 F2,8 , 80-200 F2,8 lijken me prima in te zetten. Als je ook nog een 85/1.4 hebt of 105/2.0 DC (huren) is dat nog een extra voordeel in lichtsterkte.
Verder zou ik veel met manuele belichtingsinstellingen werken waarbij je misschien spotmeting gebruikt om de diepe donkere delen in een theater niet in de belichting te laten meespelen.
RAW 14 bits gebruiken (als dat met de snelheid van opnamen gaat), omdat je dan meer reserve hebt om achteraf met name de donkere partijen in een hogere kwaliteit te processen.
Meestal mag je in een theater niet heen en weer lopen voor verschillende opnamehoeken. Neem dan een goede plaats in, in het midden niet te ver beneden (je moet nog
op het toneel kunnen kijken), maar ook niet te ver boven want dan kijk je er weer teveel van bovenaf op en heb je wellicht te weinig telebereik. In ieder geval wel vóór de plek van eventuele licht en geluidstechnische mensen die daar dikwijls mengtafels hebben. Twee (of 3) plaatsen in de rij voor je moeten leegblijven, zodat je voldoende kunt draaien en richten met je camera, zonder dat koppen en schouders van toeschouwers vóór je nog net in beeld komen of er last van hebt. Bekijk de locatie vooraf bij een (generale) repetitie en kijk dan al welke plaats je het best kunt innemen. Je kunt je dan tevens voorbereiden op momenten van de voorstelling, met betrekking tot lenskeuze en instellingen. Maak evt. reeds een logboekje van belangrijke punten van de voorstelling bij decor-, lichtwisseling e.d. waar je op moet letten. Met name het kleurgebruik kan wel eens uiteenlopen. In dat geval zijn manuele witbalans-instellingen misschien wel een betere keus dan een auto-witbalans, met name bij erg warmkleurig licht.
Succes.