Wie heeft er ervaring met theater fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Nikon

Wie heeft er ervaring met theater fotografie

Bericht door Nikon » za mei 16 2009 1:37 pm

Ben gevraagd om tijdens een uitvoering van ballet en dans een aantal foto´s te maken. Naar hun bericht luid is het een geheel met dans muziek ,ballet en vele mooie kostuums.
Nu twijfel ik of ik dit moet gaan doen. Heb namelijk in het totaal geen ervaring met fotografie in het theater, en er wordt in het bericht van hun een aan gegeven dat de fotograaf die zich aanmeld een goede kwaliteit moet garanderen omdat in het verleden de kwaleit van foto´s te wensen over liet wat weer zorgde voor een teleurstelling bij ouder en kind :| Het komische is overigens wel dat ze hoge eisen stellen maar alles wel pro deo moet ivm de kosten
Het eerste wat door me heen flitst is dat er wisselde lichten zijn en lichtkwaliteiten( veel weinig licht, vele kleuren etc..) en dat er uiteraard geen flist gebruikt mag worden . Veel actie ,dus snelheid op het toneel , dus hoge sluitersnelheden etc...

De vraag is dan ook Heeft iemand hier ervaring mee en hoe alles opgelost.
Om meer duidelijkheid te geven.Ik fotografeer met een D300 objectieven zijn Nikon 50 mm, 24-70 F2,8 , 80-200 F2,8 , Tamron 17-35 Flits is SB800

Graag hoor ik van jullie om mijn keuze van wel of niet doen te vereenvoudigen

BVD

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met theater fotografie

Bericht door Melliw » za mei 16 2009 1:45 pm

De 50mm op de D300 lijkt mij een goede combinatie.
De ISO-waarde van de D300 kun je redelijk opschroeven.
Ik schat in dat het goed mogelijk moet wezen.

Groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za mei 16 2009 2:09 pm

B,

Als Nikon gebruiker weet je dat kwaliteit en gratis niet samengaan...
Ik zou melden: ik wil het wel proberen, maar geef geen garanties. (bovendien, als het gratis moet, wat zou de sanctie kunnen zijn?)

Enkele tips:
-Als je een generale repetitie kan bezoeken is dat makkelijker fotograferen, je kan meer bewegen als fotograaf.
-Als je de kans krijgt (en de licht-persoon te vriend hebt gemaakt) Loop even met een losse lichtmeter over het toneel.
-Lichtsterke lenzen
-Hoge ISO waarden je moet er niet bang van zijn.
-zo nodig: spotmeting.
-RAW ivm onzekerheid van de belichting.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 16 2009 2:46 pm

De D300 is redelijk met hoge ISO's, maar wil je echt zoveel mogelijk weinig ruis, heb je eigenlijk een D3 of D700 nodig.
Je zou een D700 kunnen huren, afhankelijk waar je woont bijv. hier: http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html
Het voordeel van de D700 tegenover de D3 is dat alle functies zowat hetzelfde zijn en aansluit op je D300 gebruik.

Camera op statief met een losse panaramkop met pook die je makkelijk kunt bewegen of een gondel die persfotografen met lange teletoeters langs voetbalvelden gebruiken, of minimaal een eenbeenstatief.
De laagste sluitertijd die je voor jezelf kunt gebruiken met je eigen beweging in combinatie met statief is dan ruim voldoende, maar beweging van artiesten maakt dat je gauw kortere sluitertijden nodig hebt minimaal 1/80 - 1/125 sec.
Bij dans wellicht nog (veel) korter, hoewel een zekere mate van bewegingsonscherpte creatief wel iets meer invult dan "bevroren" foto's. Door die behoefte aan een snelle sluitertijd en dus nog krappere reserves in ISO is het eigenlijk een must een D700 / D3 in te zetten om het betere ruisvoordeel van die camera's boven een D300.

Daarbij snelle lichtsterke objectieven gebruiken met echt een goede kwaliteit ook bij volle opening.
Je 24-70 F2,8 , 80-200 F2,8 lijken me prima in te zetten. Als je ook nog een 85/1.4 hebt of 105/2.0 DC (huren) is dat nog een extra voordeel in lichtsterkte.

Verder zou ik veel met manuele belichtingsinstellingen werken waarbij je misschien spotmeting gebruikt om de diepe donkere delen in een theater niet in de belichting te laten meespelen.

RAW 14 bits gebruiken (als dat met de snelheid van opnamen gaat), omdat je dan meer reserve hebt om achteraf met name de donkere partijen in een hogere kwaliteit te processen.

Meestal mag je in een theater niet heen en weer lopen voor verschillende opnamehoeken. Neem dan een goede plaats in, in het midden niet te ver beneden (je moet nog op het toneel kunnen kijken), maar ook niet te ver boven want dan kijk je er weer teveel van bovenaf op en heb je wellicht te weinig telebereik. In ieder geval wel vóór de plek van eventuele licht en geluidstechnische mensen die daar dikwijls mengtafels hebben. Twee (of 3) plaatsen in de rij voor je moeten leegblijven, zodat je voldoende kunt draaien en richten met je camera, zonder dat koppen en schouders van toeschouwers vóór je nog net in beeld komen of er last van hebt. Bekijk de locatie vooraf bij een (generale) repetitie en kijk dan al welke plaats je het best kunt innemen. Je kunt je dan tevens voorbereiden op momenten van de voorstelling, met betrekking tot lenskeuze en instellingen. Maak evt. reeds een logboekje van belangrijke punten van de voorstelling bij decor-, lichtwisseling e.d. waar je op moet letten. Met name het kleurgebruik kan wel eens uiteenlopen. In dat geval zijn manuele witbalans-instellingen misschien wel een betere keus dan een auto-witbalans, met name bij erg warmkleurig licht.

Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za mei 16 2009 3:48 pm

Nikon schreef:Het komische is overigens wel dat ze hoge eisen stellen maar alles wel pro deo moet ivm de kosten
Komisch? :?: Ik krijg meer het idee dat ze "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten" :evil:
Ik zou ook wel duidelijk aangeven dat je misschien niet aan hun hoge eisen kan voldoen, maar dat je bereid bent een poging te wagen. Je bent dan eerlijk, toch?
Aan hen dan de keus of ze al dan niet met je in zee willen gaan.

De D300 met 50 mm objectief lijkt me overigens wel een goede keuze om zoiets te kunnen fotograferen. Je kunt de ISO bij de D300 aardig opschroeven.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo mei 17 2009 5:29 pm

Wel een leuke opdracht lijkt me. Ik doe wel eens wat kleinere theater concerten en uit de korte ervaring heb ik gemerkt dat bij theaters de voorste rij bijna direct aan het podium grenst.
Je zal dus waarschijnlijk aan de zijkanten staan, met misschien de mogelijkheid om te wisselen van kant tijdens de voorstelling.
Ik zou voor de 24-70 en 80-200 gaan. So-wie-so de 50mm meenemen, die weegt niets.
Voor wat betreft de instellingen is dat geheel niet te voorspellen. Je bent uiteraard afhanelijk van het aanwezige licht. Kan me niet voorstellen dat het tijdens zo'n uitvoering slecht verlicht is.
Je zal dus niet zo hoog hoeven gaan met de ISO. Lekker vol open en een snelle sluitertijd om de onscherpte in de gezichten tegen te gaan. Beetje beweging is niet erg, maar ik vind een onscherp gezicht echt vreselijk.

Succes!

btw, verwacht niet dat je, een eventueel meegenomen statief, lekker kan gebruiken in het theater. Gewoon lekker uit het handje :)

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo mei 17 2009 6:48 pm

Een vriend van mij fotografeert veel dans en ballet in theaters. Hij gebruikt het liefst de 70-200 2.8, aanvankelijk op de D300, later met een D3.

Misschien kun je hier wat ideeën opdoen: http://www.bertholtmann.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”