De foto's zijn gemaakt met mijn D80 met 50mm f/1.4. De eerste, 3 foto's aan elkaar geplakt, toont waar de laagvlakte overgaat in berglandschap. De gletsjer van de laatste Ijstijd heeft op deze overgang materiaal verplaatst zodat er nu meren en heuvels zijn ontstaan. Die heuvels kan je zien op de foto voor de bergen. Op deze heuvels werden de kastelen gebouwd van de koningen van Beieren. Helaas is de grond niet stabiel zodat er uitgebreide monitor-programma's nodig zijn om de gebouwen in stand te houden.

Koning Ludwig, groeide op in dit slot dat net boven het dorpje ligt. In een creatieve bui heb ik twee foto's gecombineerd als HDR en wat van het dorp weggemoffeld.

Ludwig was helemaal weg van Wagner en liet toen hij zelf koning was Neuschwanstein bouwen als een ode aan Wagner. Het is nooit afgekomen, want voor die tijd werd hij afgezet wegens gekte en verdween onder nooit opgehelderde omstandigheden. Hij heeft er 81 dagen gewoond.
Binnenin is het waanzinnig gedecoreerd en daar mag je geen foto's maken, dus dat moet je gaan zien

Hieronder een stitch van twee opnamen. Dit is van dezelfde plek genomen als de foto boven, maar dan naar rechts kijkend.

Als je in het dorp staat, dus onder het kasteel van Ludwigs vader, en je kijkt omhoog dan kan je de plek zien waar de 'echte' Neuschwanstein foto's worden gemaakt, op de berg erachter. Daar gaat een lift naar toe voor para gliders.

En dit is dan (een gedeelte van) zo'n 'echte' Neuschwanstein foto die je op elk Duits reisburo ziet hangen.

Het was druk en je moet een rondleiding nemen anders kom je er niet in. Toch was het leuk en ik kan het aanraden.
Flip