Neuschwanstein

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
flitslicht

Neuschwanstein

Bericht door flitslicht » zo mei 17 2009 10:58 pm

Op de terugweg uit Italië vorige zomer hebben we een dagje Neuschwanstein gedaan in Zuid-Duitsland. Heel apart. Helaas ben ik niet goed in namen, dus die moet je uit de Wikipedia halen, maar het gaat om Koning Ludwig.

De foto's zijn gemaakt met mijn D80 met 50mm f/1.4. De eerste, 3 foto's aan elkaar geplakt, toont waar de laagvlakte overgaat in berglandschap. De gletsjer van de laatste Ijstijd heeft op deze overgang materiaal verplaatst zodat er nu meren en heuvels zijn ontstaan. Die heuvels kan je zien op de foto voor de bergen. Op deze heuvels werden de kastelen gebouwd van de koningen van Beieren. Helaas is de grond niet stabiel zodat er uitgebreide monitor-programma's nodig zijn om de gebouwen in stand te houden.

Afbeelding

Koning Ludwig, groeide op in dit slot dat net boven het dorpje ligt. In een creatieve bui heb ik twee foto's gecombineerd als HDR en wat van het dorp weggemoffeld.

Afbeelding

Ludwig was helemaal weg van Wagner en liet toen hij zelf koning was Neuschwanstein bouwen als een ode aan Wagner. Het is nooit afgekomen, want voor die tijd werd hij afgezet wegens gekte en verdween onder nooit opgehelderde omstandigheden. Hij heeft er 81 dagen gewoond.

Binnenin is het waanzinnig gedecoreerd en daar mag je geen foto's maken, dus dat moet je gaan zien :wink: . Aan zijn bed zijn 40 houtsnijders een jaar bezig geweest. In één zaal is een muurschildering die ik heel goed kende, uit de verhalen van Bambi namelijk. Walt Disney heefy hier veel 'inspratie' opgedaan, maar in het geval van de setting van Bambi (Woud met eekhoorntjes en hertjes) kunnen we wat mij betreft speken van puur jatwerk want dat heeft ie gewoon nagetekend :lol:

Hieronder een stitch van twee opnamen. Dit is van dezelfde plek genomen als de foto boven, maar dan naar rechts kijkend.
Afbeelding

Als je in het dorp staat, dus onder het kasteel van Ludwigs vader, en je kijkt omhoog dan kan je de plek zien waar de 'echte' Neuschwanstein foto's worden gemaakt, op de berg erachter. Daar gaat een lift naar toe voor para gliders.

Afbeelding

En dit is dan (een gedeelte van) zo'n 'echte' Neuschwanstein foto die je op elk Duits reisburo ziet hangen.
Afbeelding

Het was druk en je moet een rondleiding nemen anders kom je er niet in. Toch was het leuk en ik kan het aanraden.

Flip

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Neuschwanstein

Bericht door Patrick » ma mei 18 2009 1:50 am

Ik ben er een jaar of 20 geleden geweest. Het staat bij mij nog steeds te boek als een van de meest betoverende plekjes die ik ken. Ik ga er zeker weer eens langs als ik enigszins in de buurt ben.

Die Ludwig heeft nog wat van dit soort sprookjes kastelen op zijn naam staan. Maar deze is toch wel het fraaist...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

P. Posthumus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door P. Posthumus » ma mei 18 2009 5:05 pm

Hallo Flitslicht.

Ik ben er vorig jaar geweest, vond het een mooi sprookjeskasteel.
Het was toen gelukkig niet zo superdruk, maar aan de parkeerplaatsen en de
vele poortjes bij de ingang is er wel op opkomst gerekend.
Foto 2 ziet er lekker dreigend uit en
foto 3 heb je die vanaf de brug genomen?

Gr Peter
Groeten Peter

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mei 18 2009 8:33 pm

Nou, die brug stond dus *helemaal* vol met mensen, je kon geen kant op en ik vond het niks op die hoogte :D dus daar was ik zo snel mogelijk weer weg. De foto heb ik een stukje terug gemaakt op de weg naar boven. Die andere foto was eigenlijk nauwelijks interessant met de mist en het tegenlicht, heel vlak, maar daar hebben we tegenwoordig een oplossing voor.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”