Ervaringen met Nikon 105mm F2.8 VR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
johan_s

Ervaringen met Nikon 105mm F2.8 VR

Bericht door johan_s » di mei 19 2009 10:20 pm

Hallo,
Ik weet dat hierover al vaak gesproken is, maar de meningen zijn vaak verdeelt over dit objectief.
Ik gebruik de D80 met de 105mm F2.8 VR en wil graag met dit objectief zowel portretten als macro schieten. Het schieten van echt mooie platen lukt me echter nog niet zo. Zie twee voorbeelden:
1.portret
Afbeelding
Exif: VR 105mm F2/8G, 105 mm, AF-s, F3.5, 1,125s, Aperture priority, -0,7EV, ISO 100
2. macro
Afbeelding
Exif: VR 105mm F2/8G, 105 mm, AF-s, F3.5, 1,640s, Aperture priority, -0,7EV, ISO 100

Graag wil ik jullie ervaringen hierover horen. Wat zijn nu in de praktijk echt de voordelen van dit objectief? Hoe kan ik scherpere foto's schieten ? Wanneer gebruik je de VR functie en wanneer juist niet ? Hoe is bij jullie de vervorming met dit objectief ?

Graag reacties,

Groet, Johan
Laatst gewijzigd door johan_s op wo mei 20 2009 11:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Re: Ervaringen met Nikon 105mm F2.8 VR

Bericht door Ome Jan » wo mei 20 2009 9:03 am

Je zou mikemix eens moeten vragen hij heeft er volgens mij een.
Portret en macro zijn er heel goed mee te doen, maar het wil natuurlijk niet zeggen dat je met zo'n objectief met VR ineens scherpe foto's gaat maken.
Hier nog wat technische info: http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo mei 20 2009 9:29 am

om te beginnen een heerlijk objectief .
ik heb hem niet meer in bezit daar ik te weinig op macro deed en ik genoeg ander werk in bezit heb die de 105 compenseert.
afijn terug komend op je vraag:

een plaatje met wat exif gegevens zou handig zijn zodat we wat neer info kunnen geven.
vind beiden foto's niet echt 105mm platen.
schiet volgende keer een portret in portret stand. dit is meer een kiekje.
en meer op het onderwerp gaan zitten. prachtige meid om foto's van te maken...dus aan de slag zou ik zeggen.

foto 2 is eigenlijk ook te ver om van een macro te kunnen spreken.

VR stond bij mij meestal wel aan. ook bij de macro. [ uit de hand ]
gebruik voor macro eens een statief [ dan vr uit ]
uit het handje sluitertijden van pakweg 125ste of hoger aan houden.
diafragma meer open zetten op foto 1 dan krijg je een mooie blur op de achtergrond.

objectief is verder top. scherp en voor portret goed te gebruiken mits je wat ruimte hebt.

succes

Arend

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 20 2009 11:20 am

De Nikkor 105 macro is een van de toppers uit het objectieven assortiment. M'n eigen versie is nog maar 22 jaar oud. En m'n kleinzoon heeft al een claim gelegd.

De 55 en 60 macro zijn nog erger, je mag er geen dames mee fotograferen, daar zijn ze niet voor bedoeld. Wat je middels zo'n macro objectief op neemt komt exact op de afdruk en met al die oneffenheden zijn de meeste dames niet gediend. Een vrouw-onvriendlijk objectief heet dat.

Nu heet een objectief objectief omdat het ding objectief is. Je krijgt er geen leukere of minder leukere opnamen mee.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » wo mei 20 2009 11:27 am

Ik heb dit objectief sinds kort in mijn bezit en ben er verrukt van. Prachtige scherpe foto's

johan_s

Bericht door johan_s » wo mei 20 2009 11:28 am

Hans Braakhuis schreef:De Nikkor 105 macro is een van de toppers uit het objectieven assortiment. M'n eigen versie is nog maar 22 jaar oud. En m'n kleinzoon heeft al een claim gelegd. De 55 en 60 macro zijn nog erger, je mag er geen dames mee fotograferen, daar zijn ze niet voor bedoeld. Wat je middels zo'n macro objectief op neemt komt exact op de afdruk en met al die oneffenheden zijn de meeste dames niet gediend. Een vrouw-onvriendlijk objectief heet dat. Nu heet een objectief objectief omdat het ding objectief is. Je krijgt er geen leukere of minder leukere opnamen mee.
Hans,
Huh, sorry ik begrijp je verhaal niet. Mag ik de 105mm niet gebruiken om portretten mee te maken ? Wat bedoel je ?
Groet, Johan

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo mei 20 2009 11:37 am

Nee, de 55 en 60 moet je voor portretten niet gebruiken. Dames moet je niet met een kortere lens dan 105 portretteren, dan kom je te dichtbij.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo mei 20 2009 11:39 am

Johan,

Wat Hans bedoelt is dat een Micro Nikkor veel te scherp tekent om complimenteuse damesportretten mee te maken.
Zonder aan leeftijdsdiscriminatie te willen doen: wees voorzichtig met een Micro Nikkor: ieder rimpeltje kan haarscherp worden afgebeeld.

Op een DX kamera is het perspectief met een 105mm lens soms iets te verweg.

Bedenk dat VR een hulpmiddel is en blijft, het is geen garantie voor scherpe foto's.

Groeten, Gijs (bezit twee oude Micro Nikkor's)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

johan_s

Bericht door johan_s » wo mei 20 2009 11:58 am

Arend-ho schreef: een plaatje met wat exif gegevens zou handig zijn zodat we wat neer info kunnen geven.
Hallo,
Sorry, de exif gegevens bij deze toegevoegd. Wat zijn dan precies 105mm platen ?

Groet, Johan

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo mei 20 2009 12:23 pm

johan_s schreef:
Arend-ho schreef: een plaatje met wat exif gegevens zou handig zijn zodat we wat neer info kunnen geven.
Hallo,
Sorry, de exif gegevens bij deze toegevoegd. Wat zijn dan precies 105mm platen ?

Groet, Johan

haha 105mm platen doelde ik mee op je lens.
dat de foto's nu de lens te kort doen.
het kan beter.
qua sluitertijden e.d. zit je wel goed.
de onderbelichting ? was die nodig ?
F 3,5 voor een portret kan maar heb je wel weinig scherptediepte.
zoals foto 1 genomen is neem ik aan dat je haar van voor naar achter scherp wilt hebben.
vind het moeilijk te beoordelen op dit soort formaat foto's. dus groter mag !

Arend

Myriad

Bericht door Myriad » wo mei 20 2009 10:37 pm

Johan,

Ik heb dit objectief zo'n 3 maanden (op een D300) en ben er laaiend enthousiast over, voor zowel portret, macro als gewoon licht tele.
Loeischerp (bij dames blur je gewoon iets, indien nodig) en geen enkele zichtbare vertekening.

Eerlijk is eerlijk: voor beeldvullend portret niet ideaal op DX vanwege het perspectief, maar ik ben niet zo kritisch.
Voor portret zit je (voor een natuurgetrouwe beeldvullende weergave) in het bereik 80-120mm, analoog aan 35mm kleinbeeld/FF.
Nu zit je op 157,5mm. Dat geeft bij beeldvullend een wat platgeslagen gezicht door de grotere afstand die je moet nemen tot het onderwerp.
Dus mogelijk later op FX zeker niet wegdoen dit superobjectief!

Je moet het wel leren gebruiken (diafragma, sluitertijd, wanneer en hoe de VR gebruiken, wanneer MF/AF, wanneer full of tot oneindig) en dat kost tijd en oefening.

Als de hier door jou geplaatste foto's representatief zijn voor het nog niet zo lukken van echt mooie platen, dan zou dat ook te maken kunnen hebben met de achtergrond.
Op foto 1 zie ik rechtsonder veel licht, dat trekt de aandacht weg van het model. Er zit ook nog een blad op de voorgrond net 'in' het haar.
Op foto 2 zit een saaie donkergrijze achtergrond.
Een mooie gekleurde en/of geblurde achtergrond (een kwestie van goed licht, een juist standpunt) en een fraaie compo zien rondom een scherp onderwerp doet wonderen.

Je mag er best kort op zitten. Ik moet nog leren, afhankelijk van de situatie, het diafragma meer te knijpen.

Hierbij enkele voorbeelden van achtergronden en er kort opzitten (allemaal uit de hand). Spreken deze je aan?
Als je niet wilt dat ik deze foto's in jouw draadje zet, laat dat dan even weten, dan haal ik ze weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een aantal andere voorbeelden is hier eerder gepost:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=17208

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”