Johan,
Ik heb dit objectief zo'n 3 maanden (op een D300) en ben er laaiend enthousiast over, voor zowel portret, macro als gewoon licht tele.
Loeischerp (bij dames blur je gewoon iets, indien nodig) en geen enkele zichtbare vertekening.
Eerlijk is eerlijk: voor beeldvullend portret niet ideaal op DX vanwege het perspectief, maar ik ben niet zo kritisch.
Voor portret zit je (voor een natuurgetrouwe beeldvullende weergave) in het bereik 80-120mm, analoog aan 35mm kleinbeeld/FF.
Nu zit je op 157,5mm. Dat geeft bij beeldvullend een wat platgeslagen gezicht door de grotere afstand die je moet nemen tot het onderwerp.
Dus mogelijk later op FX zeker niet wegdoen dit superobjectief!
Je moet het wel leren gebruiken (diafragma, sluitertijd, wanneer en hoe de VR gebruiken, wanneer MF/AF, wanneer full of tot oneindig) en dat kost tijd en oefening.
Als de hier door jou geplaatste foto's representatief zijn voor het nog niet zo lukken van echt mooie platen, dan zou dat ook te maken kunnen hebben met de achtergrond.
Op foto 1 zie ik rechtsonder veel licht, dat trekt de aandacht weg van het model. Er zit ook nog een blad op de voorgrond net 'in' het haar.
Op foto 2 zit een saaie donkergrijze achtergrond.
Een mooie gekleurde en/of geblurde achtergrond (een kwestie van goed licht, een juist standpunt) en een fraaie compo zien rondom een scherp onderwerp doet wonderen.
Je mag er best kort op zitten. Ik moet nog leren, afhankelijk van de situatie, het diafragma meer te knijpen.
Hierbij enkele voorbeelden van achtergronden en er kort opzitten (allemaal uit de hand). Spreken deze je aan?
Als je niet wilt dat ik deze foto's in jouw draadje zet, laat dat dan even weten, dan haal ik ze weg.
Een aantal andere voorbeelden is hier eerder gepost:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=17208