een vraagje: Over een paar weken zijn er weer open dagen bij de luchtmacht en ik wil eens proberen om met mijn D90 + 70-300VR foto's te maken tijdens de demonstraties, aerobatics etc. Vorig jaar moest dat nog met een D40 (3 scherpstelpunten) en een heeeele trage Tamron 70-300. Toen heb ik dat gedaan met enkel scherpstelveld en AF-C. Helaas werkte de Tamron niet zo goed mee; Trage AF, veel focus hunting, geen VR (dus vaak onscherp door een iets te lange sluitertijd bij 300mm). De "fly-by's" over de landingsbaan gingen nog wel, maar zodra een vliegtuig even uit het betreffende scherpstelpunt verdween door een onverwachte beweging was de Tamron de weg compleet kwijt.
Nu is mijn vraag of ik er met mijn D90 (11 scherpstelpunten, al wat meer dan de D40) misschien verstandig aan doe om in plaats van enkelveld scherpstelpunt dynamisch veld te gebruiken? Of kan ik met het (nog steeds) beperkte aantal scherpstelpunten van de D90 misschien beter proberen het vliegtuig te volgen met een enkel scherpstelveld? Ik verwacht met mijn apparatuur overigens niet ineens superfoto's van de aerobatics etc. waarbij de vliegtuigen snel en grillig bewegen, maar ik kan het allicht proberen als ik er toch ben. En bij de "fly-by's" over de landingsbaan zal het wel lukken schat ik zo.
Verder vroeg ik me nog af of het in deze situatie het advies is m.b.t. 'active' VR. Default staat dat bij mij uit, maar in dit geval beweeg je de camera bij bepaalde manoeuvres zowel van links naar rechts als op en neer, biedt dat dan nog voordelen of gaat dat tegen me werken?
PS: Ik heb al gezocht op google en wat tips gevonden m.b.t. shutter priority, AF-C, center- of spotmeting als het vliegtuig je beeld redelijk vult etc, maar over dit specifieke punt was het me nog niet duidelijk. En andere tips zijn natuurlijk ook welkom.