Open dag Luchtmacht: Enkelpunt of Dynamisch veld?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Open dag Luchtmacht: Enkelpunt of Dynamisch veld?

Bericht door ReneG » ma mei 25 2009 4:51 pm

Hallo,

een vraagje: Over een paar weken zijn er weer open dagen bij de luchtmacht en ik wil eens proberen om met mijn D90 + 70-300VR foto's te maken tijdens de demonstraties, aerobatics etc. Vorig jaar moest dat nog met een D40 (3 scherpstelpunten) en een heeeele trage Tamron 70-300. Toen heb ik dat gedaan met enkel scherpstelveld en AF-C. Helaas werkte de Tamron niet zo goed mee; Trage AF, veel focus hunting, geen VR (dus vaak onscherp door een iets te lange sluitertijd bij 300mm). De "fly-by's" over de landingsbaan gingen nog wel, maar zodra een vliegtuig even uit het betreffende scherpstelpunt verdween door een onverwachte beweging was de Tamron de weg compleet kwijt.

Nu is mijn vraag of ik er met mijn D90 (11 scherpstelpunten, al wat meer dan de D40) misschien verstandig aan doe om in plaats van enkelveld scherpstelpunt dynamisch veld te gebruiken? Of kan ik met het (nog steeds) beperkte aantal scherpstelpunten van de D90 misschien beter proberen het vliegtuig te volgen met een enkel scherpstelveld? Ik verwacht met mijn apparatuur overigens niet ineens superfoto's van de aerobatics etc. waarbij de vliegtuigen snel en grillig bewegen, maar ik kan het allicht proberen als ik er toch ben. En bij de "fly-by's" over de landingsbaan zal het wel lukken schat ik zo.

Verder vroeg ik me nog af of het in deze situatie het advies is m.b.t. 'active' VR. Default staat dat bij mij uit, maar in dit geval beweeg je de camera bij bepaalde manoeuvres zowel van links naar rechts als op en neer, biedt dat dan nog voordelen of gaat dat tegen me werken?

PS: Ik heb al gezocht op google en wat tips gevonden m.b.t. shutter priority, AF-C, center- of spotmeting als het vliegtuig je beeld redelijk vult etc, maar over dit specifieke punt was het me nog niet duidelijk. En andere tips zijn natuurlijk ook welkom. :D
Spul waarmee je foto's maakt...

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Open dag Luchtmacht: Enkelpunt of Dynamisch veld?

Bericht door Melliw » ma mei 25 2009 5:00 pm

Ik heb pas bij een autorally het volgende gedaan.

Een punt helemaal links in het beeld geselecteerd. De camera op AF-C en gaan.
Wel moet je op tijd beginnen met scherpstellen. En dan het onderwerp volgen...

Groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma mei 25 2009 5:41 pm

Ik werk niet met de D90, maar met de D2x en D300. Mijn voorkeur zou bij de D90 uitgaan naar Dynamisch veld. Gebruik bij VR beslist niet de "Active" optie, maar normaal of UIT (bij hogere sluitersnelheden dan ongeveer 1/320).
Jur

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 25 2009 8:05 pm

Ik ga het proberen, bedankt voor de adviezen.

Moros

Bericht door Moros » di mei 26 2009 10:22 am

Jur schreef:Ik werk niet met de D90, maar met de D2x en D300. Mijn voorkeur zou bij de D90 uitgaan naar Dynamisch veld. Gebruik bij VR beslist niet de "Active" optie, maar normaal of UIT (bij hogere sluitersnelheden dan ongeveer 1/320).
Iedereen zo zijn voorkeur denk ik, over de VR heb je gewoon gelijk, active is inderdaad alleen voor wanneer je op een boot zit of in een auto/vliegtuig en noem alle andere vibrerende objecten maar op.

Echter ik gebruik geen dynamisch veld, ik hou liever zelf de controle van waar mijn focuspunt komt te liggen, aangezien die met dynamisch wel een klein beetje variabel is. Ik denk dat dit een kwestie is van zelf uitproberen wat voor jou zelf het lekkerst werkt.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mei 26 2009 10:36 am

Ik zal ze alletwee sowieso proberen. Het was ook meer een vraag om te zien wat de verschillende mensen hier gebruiken. Tot nu toe is het 1-1. :D

sumar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door sumar » di mei 26 2009 12:12 pm

Misschien wel heel dom maar waarom zou je willen scherpstellen op vliegtuigen die in de lucht zijn? Lens op oneindig zetten en autofocus uit moet toch ook goed zijn? Heb je ook geen last van reactietijden van de autofocus.

wijnands

Bericht door wijnands » wo mei 27 2009 8:00 am

Dat bedacht ik me dus ook net. Ik heb in de jaren 80 en 90 veel vliegshows gedaan. Uitdaging is, vind ik, niet zozeer scherpstellen maar meer goed meten, vaak donker object tegen lichte lucht, en vliegtuig op een prettige plaats in de zoeker houden.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 27 2009 10:05 am

sumar schreef:Misschien wel heel dom maar waarom zou je willen scherpstellen op vliegtuigen die in de lucht zijn? Lens op oneindig zetten en autofocus uit moet toch ook goed zijn? Heb je ook geen last van reactietijden van de autofocus.
Het objectief op oneindig zetten werkt goed bij brandpunten tot ongeveer 180-200mm. Daarboven zul je voor de optimale scherpte doorgaans iets onder de oneindigstand moeten scherpstellen. Bij AF objectieven kan het een probleem zijn dat vaak ook iets voorbij de oneindigstand kan worden scherpgesteld, waardoor in de hitte van de strijd de gewenste instelling niet altijd gehandhaafd blijft. Bij MF objectieven heb je dat probleem doorgaans niet.
wijnands schreef:Dat bedacht ik me dus ook net. Ik heb in de jaren 80 en 90 veel vliegshows gedaan. Uitdaging is, vind ik, niet zozeer scherpstellen maar meer goed meten, vaak donker object tegen lichte lucht, en vliegtuig op een prettige plaats in de zoeker houden.
Belichting kan inderdaad lastig zijn, vooral bij een bedekte lucht. Ik pas daarom vaak een manuele instelling toe.
Enkelpunt instelling pas ik ook wel toe bij individuele vliegtuigen, maar bij formaties heb ik betere ervaringen met varianten van dynamische scherpstelling (bijvoorbeeld bij de D300 9-punts of 21-punts).
Jur

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 27 2009 10:40 am

Jur schreef:Het objectief op oneindig zetten werkt goed bij brandpunten tot ongeveer 180-200mm. Daarboven zul je voor de optimale scherpte doorgaans iets onder de oneindigstand moeten scherpstellen.
Ik ben n.a.v. het bovenstaande aan het lezen over wat infinity focus nu precies is, hoe het werkt etc. en ik *denk* dat ik dat nu wel zo'n beetje begrijp, maar ik vraag me nog wel af waarom het zo is dat boven 200mm de optimale scherpte iets onder 'oneindig' zit? Die opmerking heb ik ergens anders ook gelezen. (Ik begrijp dingen liever dan dat ik vertrouw op weetjes).
Jur schreef:Enkelpunt instelling pas ik ook wel toe bij individuele vliegtuigen, maar bij formaties heb ik betere ervaringen met varianten van dynamische scherpstelling (bijvoorbeeld bij de D300 9-punts of 21-punts).
Hier had ik nog niet eens bij stilgestaan, klinkt logisch en ga ik zeker even uitproberen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 27 2009 11:10 am

ReneG schreef:
Jur schreef:Het objectief op oneindig zetten werkt goed bij brandpunten tot ongeveer 180-200mm. Daarboven zul je voor de optimale scherpte doorgaans iets onder de oneindigstand moeten scherpstellen.
Ik ben n.a.v. het bovenstaande aan het lezen over wat infinity focus nu precies is, hoe het werkt etc. en ik *denk* dat ik dat nu wel zo'n beetje begrijp, maar ik vraag me nog wel af waarom het zo is dat boven 200mm de optimale scherpte iets onder 'oneindig' zit? Die opmerking heb ik ergens anders ook gelezen. (Ik begrijp dingen liever dan dat ik vertrouw op weetjes).
E.e.a. heeft te maken met de scherptediepte op oneindig. Scherptedieptetabellen kunnen hierin wat meer inzicht verschaffen. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.dofmaster.com/doftable.html

135mm objectief, diafragma f/5.6 ingesteld op oneindig: scherptediepte 161m tot oneindig
200mm objectief, diafragma f/5.6 ingesteld op oneindig: scherptediepte 354m tot oneindig
300mm objectief, diafragma f/5.6 ingesteld op oneindig: scherptediepte 796m tot oneindig

Een vliegtuig op bijvoorbeeld 450m afstand wordt derhalve scherp afgebeeld bij instelling op oneindig met objectieven tot 200mm, maar niet scherp met een 300mm objectief.
Jur

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 27 2009 11:39 am

Bedankt, dit is zeer nuttige informatie. Nu ik wat met die tabel heb gespeeld met de verschillende afstanden en focal lengths begrijp ik ook een stuk beter hoe het komt dat mijn nieuwe groothoeklens bij 12mm al zo snel op infinity zit, dat vroeg ik me af toen ik dat opmerkte.

Nog een laatste vraagje ter controle dat ik het goed begrijp... als ik deze informatie correct interpreteer zou het dus betekenen dat wanneer op 300mm focal length zit en langs de landingsbaan sta tijdens een fly-by (waarbij het vliegtuig zeg maar binnen 500 meter afstand van mij over de baan vliegt) 'oneindig' dus niet moet worden gebruikt, want pas vanaf 796 meter is het vliegtuig dan scherp. Maar als ze bijv. op een kilometer afstand bezig zijn met een demonstratie dan zou ik wel infinity moeten gebruiken.

Hieruit leidt ik ook af dat als ik de camera de autofocus uit laat zoeken (en daar draait het denk ik wel op uit) ik bij zo'n fly-by met AF-C heel goed op moet letten dat de focus precies op het vliegtuig ligt, omdat de camera anders op de lucht focust en naar oneindig gaat, waardoor het vliegtuig minder scherp wordt...

Weer wat geleerd. :D

PS: Die Depth of Field calculator is ook wel heel handig.

sumar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door sumar » wo mei 27 2009 11:46 am

Dank U! Weer wat bijgeleerd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 27 2009 12:06 pm

ReneG schreef:Nog een laatste vraagje ter controle dat ik het goed begrijp... als ik deze informatie correct interpreteer zou het dus betekenen dat wanneer op 300mm focal length zit en langs de landingsbaan sta tijdens een fly-by (waarbij het vliegtuig zeg maar binnen 500 meter afstand van mij over de baan vliegt) 'oneindig' dus niet moet worden gebruikt, want pas vanaf 796 meter is het vliegtuig dan scherp. Maar als ze bijv. op een kilometer afstand bezig zijn met een demonstratie dan zou ik wel infinity moeten gebruiken.
Inderdaad.
ReneG schreef:Hieruit leidt ik ook af dat als ik de camera de autofocus uit laat zoeken (en daar draait het denk ik wel op uit) ik bij zo'n fly-by met AF-C heel goed op moet letten dat de focus precies op het vliegtuig ligt, omdat de camera anders op de lucht focust en naar oneindig gaat, waardoor het vliegtuig minder scherp wordt....
Het objectief zal niet altijd scherpstellen op de lucht (onvoldoende contrast), maar kan ook gaan "hunten", d.w.z. proberen scherp te stellen in het gehele instelbereik. Het gebruik van een Dynamisch veld instelling verkleint de kans op "hunten".
Jur

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 27 2009 2:31 pm

Het is mij volledig duidelijk, hartelijk dank voor de uitstekende uitleg. :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”