Net niet scherpe foto's met en d70s en 18-70 kitlens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za mar 17 2007 10:19 pm

NEF Rules!
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » zo mar 18 2007 8:58 am

Even ter verduidelijking foto's gemaakt rechtstreeks uit je camera zijn altijd onscherp, dat komt door het lowpass filter wat voor de chip geplaatst is. Nu kun je de verscherping vooraf in je camera instellen als je JPG fotografeert, maar realiseer je dat met fotograferen in JPG je ca 80% van je beeldinformatie weggooit. Correcties daarna in bijv. Elemens, Lightroom of CS2 zijn dan nog maar heel beperkt. Het advies wat je dan ook steeds meer hoort is, fotografeer in RAW, alle instellingen in je camera mbt scherpte, toon etc hebben geen invloed op je foto. Alleen de ruisonderdrukking werkt nog wel, maar ook daar mijn advies "uitzetten" en alle nodige correcties in Photoshop o.i.d. uitvoeren dat gaat veel beter en ook veel slimmer dan je camera ooit kan doen, in de cmera zijn het altijd gemiddelden. RAW heeft natuurlijk het nadeel van grote bestanden maar met de huidige prijzen voor geheugenkaarten en harde schijven is dit geen echt probleem meer. In JPG fotograferen heeft eigenlijk alleen maar zin bij eenv. vakantiekiekjes of als je geen tijd hebt om de foto daarna te bewerken. De sportfotografen op bijv. de voetbalvelden fotograferen allemaal in JPG maar die foto's worden dan ook meteen draadloos naar de krant gestuurd er is dan ook geen tijd om te bewerken. Dus advies fotografeer zoveel mogelijk in RAW. Een voordeel is ook dat je bij een eventueel verkeerd ingestelde witbalans dit achteraf nog kunt corrigeren, dat kun je in JPG absoluut vergeten.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

NEF

Bericht door George Fennes » zo mar 18 2007 9:17 am

Helemaal mee eens Jan.

Het is vaak wat koudwatervrees dat iemand in NEF moet gaan schieten.

Ik ben er nu een beetje mee aan het experimenteren, je moet even door de zure appel heenbijten en je in de programmatuur verdiepen, maar als het eenmaal een beetje lukt, is het resultaat stukken beter.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » zo mar 18 2007 9:23 am

Ter verduidelijking NEF is Nikon benaming voor RAW. Elk camera merk heeft zo zijn eigen benaming.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo mar 18 2007 10:09 am

Jan van Wijk: "....Het advies wat je dan ook steeds meer hoort is, fotografeer in RAW, alle instellingen in je camera mbt scherpte, toon etc hebben geen invloed op je foto. Alleen de ruisonderdrukking werkt nog wel,...."

Jan, welke instellingen op de camera, behalve ruisonderdrukking hebben nog meer invloed op de foto als je in NEF werkt? Uiteraard ook tijd, diafragma, maar hoe zit dat met bv ISO en witbalans, kleurprofiel etc?
Ik heb in de handleiding van de D200 gezocht naar een totaal overzicht van instellingen die wel werken op JPG, maar niet op NEF, maar dat heb ik helaas niet gevonden.
groet,
M

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » zo mar 18 2007 10:27 am

Hallo Marten,

Uiteraard ISO, witbalans heeft wel invloed maar kan daarna in Photoshop makkelijk worden aangepast, je kunt als het ware de foto opnieuw maken waarbij je wel in de gaten moet houden dat je de belichting max 2 stops kan over of onderbelichten in je RAW converter. Alle kleur en tooninstellingen hebben geen invloed ook instelling Adobe RGB of sRGB heeft geen invloed. Het kleurprofiel bepaal je pas in Photoshop o.i.d. Ruisonderdrukking heeft wel gevolgen maar die zou ik in de camera altijd uitschakelen en de standaard voorzienening in Photoshop gebruiken of een plug-in als Noise Ninja die dat nog beter doet.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo mar 18 2007 12:01 pm

Ach, ik draai nu al een tijdje mee, en hoor en zie veel over die kitlens 18 70, maar onscherp kan ik hem niet noemen, ik heb er hele scherpe portreten mee gemaakt, voor digitaal en op het scherm prima lens.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gert Wagelaar op zo mar 18 2007 4:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo mar 18 2007 1:24 pm

Marten schreef:welke instellingen op de camera, behalve ruisonderdrukking hebben nog meer invloed op de foto als je in NEF werkt? Uiteraard ook tijd, diafragma, maar hoe zit dat met bv ISO en witbalans, kleurprofiel etc?
Ik heb in de handleiding van de D200 gezocht naar een totaal overzicht van instellingen die wel werken op JPG, maar niet op NEF, maar dat heb ik helaas niet gevonden.
Marten,
Alle instellingen van de camera worden toegepast op JPG. De processing werdt meteen in de camera gedaan en daarna wordt gecomprimeerd tot een JPEG-file.

Voor RAW/NEF geldt dat alles dat "van de beeldchip afkomt" vast ligt en "alles daarna" nog gewijzigd kan worden.

De belangrijkste dingen die je moet onthouden bij het maken van de foto zijn:
1. standplaats/perspectief/zoom
2. sluitertijd en diafragma (bewegingsonscherpte en scherptediepte)
3. ISO waarde

Deze worden op de sensor bepaald en zijn na het maken van de foto niet meer te wijzigen. Ze bepalen de ruwe data die van de sensor afkomt. Alle andere instellingen worden vervolgens in de processing in de camera toegepast en zo krijg je je beeldje op de LCD. Deze processing wordt echter niet op de data zelf toegepast, maar als instructiebestandje aan de data toegevoegd. Programma's als Capture NX lezen die instructies en berekenen zo de foto als je een NEF opent. Daarom moet-ie er ook zo lang over nadenken. Kijk maar eens in Capture NX onder de stap "basisaanpassingen", substappen "Camera-aanpassingen" en "RAW aanpassingen". Daar kun je precies zien welke instellingen je nog kunt wijzigen.

Bedenk dat een bewogen foto nooit meer scherp wordt. Als je plaat bewogen is, maak dan meteen een nieuwe zonder beweging (sluitertijd). Let ook goed op de gewenste scherptediepte. Minder gaat met een vervager nog wel, maar meer kun je schudden (diafragma). Samen met de ISO-instelling maken deze je RAW plaatje. En uiteraard: kijk goed naar je gewenste compositie. Je kunt achteraf allen nog afsnijden, niet bijsnijden. Wat niet op de foto staat komt er ook niet meer bij.

Hopelijk heb ik je vraag hiermee beantwoord.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mar 18 2007 2:04 pm

@Jan en Marnix,
Mag ik het zo samenvatten?
Uitgaande van NEF/RAW

Alleen
- sluitertijd
- diafragma
- ISO waarde
- ruisonderdrukking
hebben invloed op het NEF bestand en zijn na opname niet meer te corrigeren

al de andere instellingen zijn naderhand te corrigeren.
Als je deze "andere instellingen" op de camera instelt worden ze met een apart bestandje meegegeven met het NEF bestand. Ze zijn terug te vinden onder 1) Stap Basisaanpassingen in Capture NX en zijn daar te wijzigen

Overigens is het verschil (in CNX) tussen
"Camera aanpassingen" ( Kleurstand, witbalans, Tooncompensatie, verzadiging en verscherpen) enerzijds en

"Raw aanpassingen" (belichtingscorrectie, kleurtoonaanpassing, moiré reductie en stofverwijdering) mij niet geheel duidelijk.

Immers: de belichtingcorrectie is volgens mij ook een camera aanpassing, kan nl op de camera worden ingesteld.

En:
Beter alles op de camera neutraal of uit zetten en alles in de nabewerking doen?

groet,
Marten

ricsas90

Bericht door ricsas90 » ma mar 19 2007 11:27 am

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga ook zeker de tip van de Raw proberen alleen ben ik niet helemaal thuis in deze Raw wereld heb cs 2 / light room / paintshop pro XI op mijn pc staan. Welke is het meest geschikt voor een newby als ik.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma mar 19 2007 12:07 pm

Mijn keuze voor al je NEF's:
Nikon Picture Project voor snelle standaard automatische verbeteringen en voor je diashows (beduidend scherper dan bv de windows viewer)
Maakt ook makkelijk JPG's van je NEF's als je dat wilt
downloaden van de Nikonsite

Nikon Capture NX voor de perfecte nabewerking. Ook serie bewerking mogelijk, geen diashow
Kopen, ca € 140

groet,
Marten

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » ma mar 19 2007 2:51 pm

Let wel op als je PictureProject naast Capture NX gebruikt. Foto's die zijn opgeslagen in de NEF-indeling met Capture NX kunnen niet worden bewerkt met PictureProject.

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » ma mar 19 2007 3:58 pm

Marten,

Het klopt wat je zegt over de instellingen die wel invloed hebben op je RAW bestand, met dien verstande dat de belichting nog 2 stops corrigerend onder of over te belichten is net zoals feitelijk op je camera met sluitertijd en diafragma, alleen dan zoalsc gezegd beperkt tot 2 stops. Dat er een bestandje meekomt met je NEF bestand dat weet ik niet, heb ik in Lightroom en Bridge van CS2 nooit gezien. Vind ik ook niet zo spannend ik doe mijn aanpassingen toch in mijn RAW converter waar alles standaard op geen automatische aanpassing staat. Mijn grote favoriet is op dit moment Lightroom, hiermee kun je met 1 programma meer dan 95% van je foto's bewerken en het heeft een schitterende database waardoor je foto's snel kunt terug vinden. De print mogelijkheden zijn geweldig en ook de WEB functie werkt perfect om even snel een foto gallery op internet te zetten zonder dat je zelf echt een website moet bouwen. Kijk maar eens op www.j-v-w.nl dit was bij elkaar denk ik inclusief het door Lightroom opbouwen en uploaden naar de webserver in een klein uurtje gebeurd.

m.vr.gr.

Jan

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » wo mar 21 2007 7:50 am

Discussie die hier ontstond over slideshows van NEF bestanden is afgesplitst en verplaatst: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2797

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”