SU-800

Discussies over flitsers
Plaats reactie
bertw

SU-800

Bericht door bertw » wo mei 27 2009 8:49 pm

Mijn belangstelling gaat uit naar het commander systeem de SU-800. Heeft er iemand, goede of slechte, ervaringen met dit systeem?

Ik wil het gbruiken met een SB 800 en 2 sb 600, niet altijd onderling zichtbaar (flitsen door doorzichtige paralplu)

Wat kunnen jullie me aanraden?

TRP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: SU-800

Bericht door TRP » wo mei 27 2009 11:01 pm

Werkt perfect, fijn systeem omdat ik met en zonder paraplu's werk (strobist way) heb ik de SU-800 erbij gekocht.
Voordeel is dat je via je SU-800 de flitsers zowel manueel als TTL kunt regelen.
Ook maak ik gebruik van Elinchrom Skyports maar dan kan ik de flitsers alleen
handmatig bedienen, werkt ook goed maar met de SU-800 zijn er wat meer
mogelijkheden.

Hier zijn een paar light links:
http://www.photoquestadventures.com/pho ... y-of-flash
http://www.joemcnally.com/blog/
http://www.bobkrist.com/blog/category/p ... -lighting/

Succes ermee!

Grtz,
Twan

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo mei 27 2009 11:31 pm

Ik heb de macro flitsset R1C1 gekocht, waarin de SU800 zit. Prima geval, licht ,compact, beter dan een grote SB800/900. Nadelen zitten meer in de betrekkelijk dure lithium batterij CR123A, en na ongeveer een minuut niet-gebruiken zet de SU800 zichzelf uit en moet je 'm weer aanzetten met de SU800 aan/uit knop. Het went wel weer, maar je vergeet het gemakkelijk.

Groet Hans

GdP

Bericht door GdP » do mei 28 2009 12:07 am

Werkt perfect! Overbrugt zelfs afstanden van meer dan 40 meter!

yoyo

Bericht door yoyo » do mei 28 2009 12:11 am

J.Hoes schreef:Nadelen zitten meer in de betrekkelijk dure lithium batterij CR123A, en na ongeveer een minuut niet-gebruiken zet de SU800 zichzelf uit en moet je 'm weer aanzetten met de SU800 aan/uit knop.
Die CR123A zijn er ook in oplaadbare uitvoering. Overigens had ik ook liever 2x AA ofzo gezien. Dit is wel één van de redenen dat ik nog steeds niet over de brug ben...
Maar dat van dat uitschakelen, is dat echt zo..? Gaat hij niet in stand-bye..? :shock:

GdP

Bericht door GdP » do mei 28 2009 12:35 am

yoyo schreef:
J.Hoes schreef:Nadelen zitten meer in de betrekkelijk dure lithium batterij CR123A, en na ongeveer een minuut niet-gebruiken zet de SU800 zichzelf uit en moet je 'm weer aanzetten met de SU800 aan/uit knop.
Die CR123A zijn er ook in oplaadbare uitvoering. Overigens had ik ook liever 2x AA ofzo gezien. Dit is wel één van de redenen dat ik nog steeds niet over de brug ben...
Maar dat van dat uitschakelen, is dat echt zo..? Gaat hij niet in stand-bye..? :shock:
Hij gaat gewoon vrij snel in de stand-bye. Bij het aanraken van de ontspanknop floept hij weer aan.

De batterij gaat volgens mij heel erg lang mee. Bij mij zit nog steeds de eerste batterij er in.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » do mei 28 2009 7:30 am

Grappig om te zien dat je een aankoop uitstelt vanwege het gebruikte batterijtje yoyo :)
Wees gerust, die gaan erg lang mee en kosten bij de Hema niet al teveel.

SU-800, prima ding, maar hou er rekening mee dat de aan te sturen flitsers "in zicht" moeten zijn van de SU-800 anders "zien" ze het triggerlichtje niet en flitsen ze niet.

yoyo

Bericht door yoyo » do mei 28 2009 8:25 am

@ GdP en Brenzef,

Dank voor jullie antwoorden. Stand-bye vind ik niet meer dan normaal. En dat de batterij in de SU-800 lang mee gaat is ook fijn om te horen. Maar ik zat aan de R1C1 kit te denken zodat ik ook gelijk een macro flitser heb. En ik ga er even vanuit dat de batterijen in de SB-R200 wel veel sneller leeg zijn. En dan loop je dus met verschillende batterijen en laders te klooien...

Dat van de IR beperking weet ik ook.
Ik zit dus zelf een beetje te kijken om de handel te scheiden. Een kleinere macroflitser met AA batterijen en radiografische triggers van ... (ben de naam even kwijt)

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » do mei 28 2009 9:29 am

@yoyo-> ik heb voor deze set een oplader en drie oplaadbare batterijen gekocht en dat kostte mij meen ik 40 euro (het verbruik van de flitsertjes valt overigens ook alleszins mee).
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do mei 28 2009 11:45 am

GdP schreef:Hij gaat gewoon vrij snel in de stand-bye. Bij het aanraken van de ontspanknop floept hij weer aan.
SU800 op een D300. Zet alles aan. De D300 lichtmeter schakelt uit, vanzelf gaat de SU800 in slaapstand. Als ik binnen 15 seconden de lichtmeter weer oproep (ontspanknop aanraak) komt de SU800 uit slaapstand en kan ik "flitsen". Alles later moet ik met aan/uit knop op de D300 of de SU800 doen, omdat de SU800 zichzelf dan uitgezet heeft. Misschien dat ik een instelling over het hoofd heb gezien, waardoor de SU800 op de camera langer in slaapstand blijft...

Als ik de SU800 los neem, blijft hij hooguit 45 seconden aanstaan voordat hij zichzelf uitschakelt.
Wat betreft batterijen: een jaar of twee geleden heb ik een voorraadje ingeslagen. Prijzen varieerden toen ergens tussen 2,5 en 11 euro voor een merkbatterij als Duracell of Varta. Foto Konijnenberg had toen Varta batterijen in de aanbieding voor 2,5 euro per stuk; en geen oude voorraad.

Groet Hans

GdP

Bericht door GdP » do mei 28 2009 12:18 pm

J.Hoes schreef:
GdP schreef:Hij gaat gewoon vrij snel in de stand-bye. Bij het aanraken van de ontspanknop floept hij weer aan.
SU800 op een D300. Zet alles aan. De D300 lichtmeter schakelt uit, vanzelf gaat de SU800 in slaapstand. Als ik binnen 15 seconden de lichtmeter weer oproep (ontspanknop aanraak) komt de SU800 uit slaapstand en kan ik "flitsen". Alles later moet ik met aan/uit knop op de D300 of de SU800 doen, omdat de SU800 zichzelf dan uitgezet heeft. Misschien dat ik een instelling over het hoofd heb gezien, waardoor de SU800 op de camera langer in slaapstand blijft...

Als ik de SU800 los neem, blijft hij hooguit 45 seconden aanstaan voordat hij zichzelf uitschakelt.
Wat betreft batterijen: een jaar of twee geleden heb ik een voorraadje ingeslagen. Prijzen varieerden toen ergens tussen 2,5 en 11 euro voor een merkbatterij als Duracell of Varta. Foto Konijnenberg had toen Varta batterijen in de aanbieding voor 2,5 euro per stuk; en geen oude voorraad.

Groet Hans
Even bekeken. Maar op de Nikon D3 en de Nikon F6 werkt het zoals ik heb aangegeven.

bertw

Bericht door bertw » vr mei 29 2009 8:22 am

Dank voor al jullie antwoorden. Ik heb er inmiddels een besteld bij KE.

Tobias

Bericht door Tobias » za jun 06 2009 6:58 pm

Daar ga je geen spijt van krijgen. Het vergroot je mogelijkheden enorm. Zelf gebruik ik de R1C1 kit plus een extra rc200 en sb800.

Succes met je nieuwe aanwinst.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo jun 07 2009 9:28 am

Even off topic.
Tobias schreef:Daar ga je geen spijt van krijgen. Het vergroot je mogelijkheden enorm. Zelf gebruik ik de R1C1 kit plus een extra rc200 en sb800.
Tobias, ik neem aan dat je de sb800 dan los van de camera inzet (b.v. op statief - ik doe dit met mijn sb600 solo).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”