Scheve Sensors uit Beverwijk

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 9:41 pm

Ik werd een beetje moedeloos de afgelopen paar dagen en ben gaan denken aan zelf de lensmount shimmen. De D80 bijvoorbeeld is al twee jaar oud en heeft zijn economische levensduur wel volgemaakt. De mounts zien er prima uit, maar het viel me op dat de D80 zes schroefjes heeft en de D300 maar vijf. Ik was benieuwd of ik die ring los zou durven schroeven en of ik er dan iets onder zou kunnen schuiven, een papiertje of zo :P

Dus ik probeer zo'n schroefje van de D80 en #@$%&* hij zit los! Volgende schroefje zit ook los. Ze zitten allemaal los! Eentje bij de D300 geprobeerd maar die zat goed vast. Nu dus alle schroefjes aangedraaid net zo strak als bij de D300, meer dan een volle slag!, testfoto gemaakt uit de hand en met VR, ander licht. Ik heb hem maar even online gezet, niet dat het zin heeft maar ik krijg weer een beetje hoop:
http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_6708.jpg

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di jun 09 2009 9:44 pm

Dan krijg je inderdaad speling en elke keer op een andere plaats het scherptepunt...... :shock:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 9:59 pm

Ja, maar de AF is nog steeds waardeloos. Ik heb die foto gemaakt door op het gebouw in de achtergrond scherp te stellen en opnieuw uit te kaderen. Dus hij heeft frontfocus, geen backfocus. Was er niet een site waar werd uitgelegd hoe je de spiegel van de D80 kan afstellen zodat je, via de AF hulpspiegel, de AF aanpast? Nooit gedacht dat ik nog eens zelf aan mijn camera's zou gaan sleutelen... :oohh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 10 2009 12:14 am

flitslicht schreef:De afstand tussen de sensor en de lens verandert maar héél weinig als je scherpstelt van dichtbij naar oneindig terwijl het punt waarop je scherpstelt heel veel verandert. Relatief gesproken blijft punt S op dezelfde plaats (in de tekeningen worden sensor en lens één) en kan je van een roterend scherptevlak spreken.
Dat vind ik toch wel erg kort door de bocht. Het gaat slechts om een erg kleine hoek. Stel dat het snijpunt 10 meter buiten de camera valt. Die scherpteverstelling verderaf of dichterbij kan dat snijpuntpunt bijv. zomaar 5 meter dichterbij komen of 10 meter verder naar links. En had er hier niet iemand uitgerekend dat het iets van 40 meter was?
Dan schiet dat snijpunt nog veel harder heen en weer bij elke minimale scherpteverstelling.

Ik weet niet waar je die plaatjes vandaan hebt, of dat je ze zelf hebt getekend. Maar bij dat tweede plaatje staat de optische as niet loodrecht door de lens heen getekend, maar in een hoek ten opzichte van die lens.

Afbeelding

Als het als voorbereiding is bedoeld om een meer inzichtelijke uitleg voor Nikon voor te bereiden, kun je het beter nalaten, want die tekeningen kloppen daarmee gewoonweg niet, ook met het gewoon maar aannemen van een vast snijpunt. Doe het goed, ook theoretisch kloppend, of beter helemaal niet. Het leidt alleen maar af van het werkelijke probleem. De praktische voorbeelden zijn inzichtelijk genoeg, gebruik die.
Ook benamingen als "front- of back focus" zijn niet de juiste benamingen voor simpel een scherpstelling met een scheef scherpstelvlak. Met die begrippen wordt bedoeld de afwijkende scherpstelling bij AF (fasedetectie) ten opzichte van waar de scherpte werkelijk ligt. Dat is heel iets anders dan waar je het hier over hebt. Bij scherpstelling met een technische camera of tilt/shift lens spreek je ook niet van "front- of back focus". Die uitleg en het gebruik van die begrippen maken het alleen maar meer verwarrend.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 10 2009 12:22 am

flitslicht schreef:Was er niet een site waar werd uitgelegd hoe je de spiegel van de D80 kan afstellen zodat je, via de AF hulpspiegel, de AF aanpast?
Er zijn lieden die dat inderdaad doen, maar dat is ook slechts een surrogaat oplossing. Met het verstellen van de spiegel, ga je namelijk tevens de afstand tot je matglas veranderen en daarmee een juiste scherpstelling op het matglas. Door de andere hoek van de spiegel tevens het verschuiven van het beeld op het matglas (andere uitkadering --> parallax), om maar niet te spreken van een verschuiven van de de werkelijke AF-punten ten opzichte van de ingespiegelde AF omtrekveldjes die je in de zoeker ziet.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 10 2009 12:53 am

Léon Obers schreef:
flitslicht schreef:De afstand tussen de sensor en de lens verandert maar héél weinig als je scherpstelt van dichtbij naar oneindig terwijl het punt waarop je scherpstelt heel veel verandert. Relatief gesproken blijft punt S op dezelfde plaats (in de tekeningen worden sensor en lens één) en kan je van een roterend scherptevlak spreken.
Dat vind ik toch wel erg kort door de bocht. Het gaat slechts om een erg kleine hoek. Stel dat het snijpunt 10 meter buiten de camera valt. Die scherpteverstelling verderaf of dichterbij kan dat snijpuntpunt bijv. zomaar 5 meter dichterbij komen of 10 meter verder naar links. En had er hier niet iemand uitgerekend dat het iets van 40 meter was?
Dan schiet dat snijpunt nog veel harder heen en weer bij elke minimale scherpteverstelling.
Lees dit eens, bij het kopje 'Changing the plane of focus':
http://en.wikipedia.org/wiki/Scheimpflu ... _principle
Scheimpflug noemde het volgens die pagina de 'counter axis', want het is eigenlijk een as en geen punt. Ik denk wel dat het punt meer 'heen en weer schiet' bij een Nikon dan bij een technische camera. Maar als je op oneindig scherpstelt gaat je scherptevlak altijd recht naar een punt op de horizon in het midden van je beeld. Het andere gedeelte van het beeld (rechts bij mijn D300) heeft dan helemaal geen beelddelen in het scherptevlak meer.
Léon Obers schreef: Ik weet niet waar je die plaatjes vandaan hebt, of dat je ze zelf hebt getekend. Maar bij dat tweede plaatje staat de optische as niet loodrecht door de lens heen getekend, maar in een hoek ten opzichte van die lens.

Als het als voorbereiding is bedoeld om een meer inzichtelijke uitleg voor Nikon voor te bereiden, kun je het beter nalaten, want die tekeningen kloppen daarmee gewoonweg niet, ook met het gewoon maar aannemen van een vast snijpunt. Doe het goed, ook theoretisch kloppend, of beter helemaal niet. Het leidt alleen maar af van het werkelijke probleem. De praktische voorbeelden zijn inzichtelijk genoeg, gebruik die.
Zelf getekend :lol: , maar ze zijn duidelijker dan die in de wikipedia.
Léon Obers schreef: Ook benamingen als "front- of back focus" zijn niet de juiste benamingen voor simpel een scherpstelling met een scheef scherpstelvlak. Met die begrippen wordt bedoeld de afwijkende scherpstelling bij AF (fasedetectie) ten opzichte van waar de scherpte werkelijk ligt. Dat is heel iets anders dan waar je het hier over hebt. Bij scherpstelling met een technische camera of tilt/shift lens spreek je ook niet van "front- of back focus". Die uitleg en het gebruik van die begrippen maken het alleen maar meer verwarrend.
Die verwarring ontstaat volgens mij alleen als je al voorkennis hebt over een technische camera. Mensen die met Nikon werken zijn gewend er zo over te praten. Maar je krijgt ook echt afwijkende scherpstelling met de buitenste AF punten die zich voordoen als front- en backfocus, alleen is de oorzaak anders.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 10 2009 1:21 am

Léon Obers schreef:
flitslicht schreef:Was er niet een site waar werd uitgelegd hoe je de spiegel van de D80 kan afstellen zodat je, via de AF hulpspiegel, de AF aanpast?
Er zijn lieden die dat inderdaad doen, maar dat is ook slechts een surrogaat oplossing. Met het verstellen van de spiegel, ga je namelijk tevens de afstand tot je matglas veranderen en daarmee een juiste scherpstelling op het matglas. Door de andere hoek van de spiegel tevens het verschuiven van het beeld op het matglas (andere uitkadering --> parallax), om maar niet te spreken van een verschuiven van de de werkelijke AF-punten ten opzichte van de ingespiegelde AF omtrekveldjes die je in de zoeker ziet.
Ik ben helemaal geen fan van dit soort oplossingen, maar bij mijn D300 is het matglas ook verplaatst en dan door Nikon. Gelukkig werkt de AF van de D300 nu goed in het midden na de laatste service beurt, maar de D80 met de 105VR is echt erg. Ik zit te denken, want de shuttercount van de D80 staat boven de 42.000, terwijl die eerder bij ongeveer 27.500 op 0 sloeg en opnieuw ging tellen, geloof het of niet, dus ik kan de camera als afgeschreven beschouwen. Ga ik geen geld meer aan uitgeven.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 10 2009 1:56 am

flitslicht schreef: Lees dit eens, bij het kopje 'Changing the plane of focus':
http://en.wikipedia.org/wiki/Scheimpflu ... _principle
Scheimpflug noemde het volgens die pagina de 'counter axis', want het is eigenlijk een as en geen punt. Ik denk wel dat het punt meer 'heen en weer schiet' bij een Nikon dan bij een technische camera.
Het verschil in het volgende plaatje is tussen S1 en S2
Afbeelding

Maar dat is in het voorbeeld van die tekening nog altijd met een vrij "extreem" schuine hoek tussen lens en beeldvlak. Hoe meer parallel de lens ten opzichte van het beeldvlak zit (de afwijking van camera en lens is relatief lang niet zo sterk dan wat je hier ziet in die afbeelding), hoe verder weg die snijpunten vanaf de camera liggen en hoe groter de verschillen tussen die snijpunten S1 en S2. Teveel verschil omdat als één punt te benoemen. Waarschijnlijk bij erg dichtbij fotografie of macro (met tussenringen ?) valt het verschil nauwelijks meer op in een opname. Des te meer bij een opname in de buurt van oneindig.
flitslicht schreef:
Léon Obers schreef: Ik weet niet waar je die plaatjes vandaan hebt, of dat je ze zelf hebt getekend. Maar bij dat tweede plaatje staat de optische as niet loodrecht door de lens heen getekend, maar in een hoek ten opzichte van die lens.
Zelf getekend :lol: , maar ze zijn duidelijker dan die in de wikipedia.
Maar nog steeds wel met die fout van de optische as en het negeren van verschillende snijpunten (snij-assen).
flitslicht schreef:
Léon Obers schreef: Ook benamingen als "front- of back focus" zijn niet de juiste benamingen voor simpel een scherpstelling met een scheef scherpstelvlak.
Die verwarring ontstaat volgens mij alleen als je al voorkennis hebt over een technische camera. Mensen die met Nikon werken zijn gewend er zo over te praten.
En mensen met Canon niet? :shock: Je moet er niet vanuit gaan dat ze dat bij Nikon wel zullen bedoelen. Als de info bij Nikon Japan wordt gelezen, heb je misschien echte optica mensen die het wel als zodanig verschillend zien. Tenslotte brengen ze ook tilt/shift lenzen uit en als het goed is begrijpen ze dan uitstekend de voorkennis ook met een technische camera en de regels van Scheimpflug.
flitslicht schreef: Maar je krijgt ook echt afwijkende scherpstelling met de buitenste AF punten die zich voordoen als front- en backfocus, alleen is de oorzaak anders.
Ik denk niet dat je het zo kunt stellen. Stel je (via LiveView) scherp met het scherpstelvlak links, wordt er correct scherp gesteld op dat punt, idem correct bij een punt rechts, ook al verschilt die scherpstelling op zichzelf met het punt links. Het verschil tussen die twee onafhankelijk correct scherp gestelde punten heeft niks met front- of backfocus te maken.

Ook met een technische camera kom je aan verschillende scherpstellingen als je een onderwerp op scherpte controleert op het matglas links en rechts indien de tilt verstelling niet klopt met het vlak van je onderwerp wat je scherp wilt hebben. Maar dat verschijnsel is geen fout als basis van op zichzelf correcte scherpstellingen op twee onafhankelijke punten, die ten opzichte van elkaar verschillend zijn, maar van een verkeerde tilt-instelling ten opzichte van je onderwerp.

Ook met wel een werkelijk plan parallel lens/sensorvlak maar een onderwerp "schuin" spreek je niet over front- of backfocus als je simpel op verschillende delen in je beeldveld de scherpte gaat controleren en moet bijregelen voor het deel wat dichterbij is of wat verder weg is en je meer scherpte mogelijk met een kleiner diafragma binnen een scherptediepte wilt afregelen.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo jun 10 2009 9:17 am

Ik heb deze hele draad nog niet gelezen, val er net in maar misschien dat iemand iets aan de volgende link heeft:

http://marvinchong.blogspot.com/2009/05 ... n-d70.html
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 10 2009 1:19 pm

Even los ervan, je suggestie staat los van het basisprobleem van flitslicht.

Maar verder met die suggestie: Wat denk je wat er met die verstellingen gebeurd ten opzichte van de scherpstelling op het matglas? Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p276868
OK, voor de AF punten in de bodem van de camera zie ik met je link nog extra verstellingen van het hulpspiegeltje, zodat de parallax van de AF punten nog wel in één richting bijgeregeld kan worden. Maar een ontregelde afstand tot je matglas met het verstellen van de hoofdspiegel corrigeer je daar niet mee. De werkelijke instelling van de AF-CAM module gebeurt vanuit de onderkant in de camera bij de CAM-module zelf met x, y, z verstellingen (daar moet de bodemplaat van de camera voor verwijderd zijn). Dat gebeurd nadat die hele santenkraam in het spiegelhuis eerst goed is afgeregeld ten opzichte van het matglas.

De basis in volgorde zoals het wellicht in de fabriek wordt gedaan:
- afstelling sensor <---> lensbajonet (dat is de allereerste basis waarmee alles gerelateerd wordt)
- afstelling hoofdspiegel <---> matglas
- afstelling hulpspiegeltje + AF-CAM module

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 10 2009 4:58 pm

@Leon (ik raak in de knoop met zoveel quotes):
Op zich heb je wel gelijk dat het dichtbij minder opvalt en daarom sta ik ook steeds gebouwen te fotograferen en geen testkaarten. Maar met jouw testwand was het verschil ook te zien, alleen niet zo duidelijk als bij het kanaal. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat men het bij Nikon niet ziet, want de techs lopen echt niet naar een kanaal in de buurt voor testopnames.

Voor alle punten die je aandraagt heb je gelijk in dat ik simplificeer, maar als men bij Nikon die basiskennis heeft dan begrijpt men dat toch wel? Ze krijgen dan een bericht van een doorsnee fotograaf en ik hoop dat ze meer van fototechniek weten dan ik (anders is het einde echt zoek) en het juist interpreteren. Laten we afspreken dat ik je consulteer voordat ik eventueel een bericht naar Nikon stuur, deze discussie verder niet hier voeren en het veronderstelde roteren beschouwen als 'toenemend draaiend effect'.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 10 2009 5:05 pm

Eeuw schreef:Ik heb deze hele draad nog niet gelezen, val er net in maar misschien dat iemand iets aan de volgende link heeft:

Bedankt, ik heb deze nog gevonden:
http://leongoodman.tripod.com/d70focuspart3.html

Dit is niet iets wat ik mensen zou aanraden te gaan doen en zoals Léon al zegt gaan er dingen verschuiven. Maar ik ben met die toch wel afgeschreven D80 zover dat ik het een heel verleidelijk experiment vind hem zelf 'naar mijn hand' te kunnen zetten qua AF. De middelste focus sensor is sowieso al behoorlijk verschoven.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jun 10 2009 7:28 pm

flitslicht schreef:
Eeuw schreef:Ik heb deze hele draad nog niet gelezen, val er net in maar misschien dat iemand iets aan de volgende link heeft:

Bedankt, ik heb deze nog gevonden:
http://leongoodman.tripod.com/d70focuspart3.html

Dit is niet iets wat ik mensen zou aanraden te gaan doen en zoals Léon al zegt gaan er dingen verschuiven. Maar ik ben met die toch wel afgeschreven D80 zover dat ik het een heel verleidelijk experiment vind hem zelf 'naar mijn hand' te kunnen zetten qua AF. De middelste focus sensor is sowieso al behoorlijk verschoven.
Ik raad het ook niet aan maar als je het doet zou ik eerst de afstelling van de hoofdspiegel controleren.
Dit doe je simpel weg door de focus op het oog te controleren en op hand scherp te stellen.
Zit dat er niet naast dan kun je doormiddel van onder een hoek met een fel lampje in het spiegelhuis te schijnen zien hoe de ligging is van de werkelijke AF sensoren tov de aanduidingen op het matglas. Dit doe je het best in een donkere ruimte en je moet ahw een beetje onder de hoofdspiegel doorschijnen.
Wijkt dat veel af dan zou je kunnen overwegen om alleen de hulpspiegel iets te verplaatsen.
Markeer voor je begint met een fijn watervast stiftje (CD marker)de stand van de stel rolletjes zodat je altijd terug kunt naar de uitgang positie.

Helaas is het meestal de AF sensor waar eigenlijk de afwijking in zit en is het effect van een verstelling van de hulpspiegel maar zeer beperkt de grootste winst is te halen doordat na verstelling van de hulpspiegel de AF sensoren ook zitten waar je ze verwacht en niet meer ergens boven of onder de markering.

Ik heb overigens nog al eens wat Nikon en Fuji body's aan de binnen kant gezien en bij bijv. D50, D70, D200, D1, D1X, s2pro, S3pro is er niet direct sprake van een afstelbare sensor. Sensoren zitten vast tegen vlak gefreesde pasvlakken gemonteerd ook zitten bij al deze camera's de sensoren zelf vast op de casing gemonteerd daar valt dus niets aan af te stellen in de zin van ik draai even aan een schroefje. De enige manier is dus eigenlijk door uitshimmen van de objectief vating en dat lijkt mijn zeer eenvoudig te controleren of dat het geval is.
Verder denk ik niet dat het bij de nieuwere generatie camera's veel anders is. bijv. D3, D300, D700

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 11 2009 10:33 am

luc schreef: Ik heb overigens nog al eens wat Nikon en Fuji body's aan de binnen kant gezien en bij bijv. D50, D70, D200, D1, D1X, s2pro, S3pro is er niet direct sprake van een afstelbare sensor. Sensoren zitten vast tegen vlak gefreesde pasvlakken gemonteerd ook zitten bij al deze camera's de sensoren zelf vast op de casing gemonteerd daar valt dus niets aan af te stellen in de zin van ik draai even aan een schroefje.
Dat is dan anders dan medewerkers van voorheen Inca mij eerder hebben verteld. Die hadden het over een x, y, z verstelling van de sensor vanaf de onderkant. (Naar aanleiding indertijd van een Fuji S1 Finepix Pro met front-focus waar ik bij Nikon/Inca te raden ging voor informatie omdat Fuji het zelf niet kon oplossen). Misschien is dat bij latere modellen veranderd? Enfin, voor echt optimale afregeling is dit niet echt een klus voor de gemiddelde amateur :oohh: :wink:

EDIT:
Ik bedoel niet de CCD / CMOS sensor in de camera maar de AF-module voor fijnafstelling van de AF-sensorvlakjes.

Maar ook als je bedoeld de CCD / CMOS sensor (compleet in een module) en die is niet simpel af te stellen met stelschroefjes tot de afstand met de bajonet van de camera zou me dat vanuit technisch oogpunt zeer verbazen. Of de module waar de sensor op/in zit moet direct al zodanig nauwkeurig zijn, tezamen met de casing, dat die nauwkeurigheid genoeg is in de verdere assemblage. Met de wijzen waarop sensors op een printplaat vast zitten heb ik daar echter toch mijn twijfels over, dat dit zo nauwkeurig zou kunnen zijn.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jun 11 2009 11:45 am

Luc, bedankt dat is waardevolle informatie. Verder moet ik terugkomen op dat ik zei dat ik de D300 'zonder commentaar' had teruggekregen, want op de bon staat (citaat):
"SECOND OPINION NIKON GMBH: BODYHOOGTE, SPIEGELS EN AF GECONTROLEERD EN IN ORDE BEVONDEN"
(einde citaat)

Hij is dus inderdaad naar Duitsland geweest. Maar de AF is wezenlijk anders dan eerst, die werkt nu prima in het midden, dus daar hebben ze in Duitsland wel degelijk aan zitten sleutelen. En daar constateert men die afwijking van het scherptevlak kennelijk ook niet. Ik begin toch ook steeds meer naar een scheve lensmount voor de D300 te neigen.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”