Neem nou eens de moeite om je foto's af te drukken!!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Neem nou eens de moeite om je foto's af te drukken!!

Bericht door Jur » wo jun 10 2009 4:32 pm

Op ons onvolprezen Nikon forum discussiëren we eigenlijk permanent over technische items als het verschil tussen DX versus FX, de kwaliteiten van diverse objectieven (met en zonder teleconverters), "ruis" bij al of niet extreme ISO-waarden, enzovoort, enzovoort. Het beste is nog maar nauwelijks goed genoeg. We wachten permanent op het volgende camera-model met nog meer MP en ruisvrij tot ten minste 25600 ISO. Natuurlijk doe ik daar ook zo nu en dan vrolijk aan mee, wie niet?

De waarheid is dat waarschijnlijk maar een zeer klein deel van de met onze dure en fel bediscussieerde apparatuur gemaakte foto's wordt afgedrukt. Meestal bekijken we de plaatjes op onze diverse LCD en CRT monitoortjes; het liefst op 100%. We zijn zo echte pixel-peepers geworden. Jammer genoeg, nemen we echter zelden de moeite om onze beste foto's eens op flink formaat af te drukken, of te laten afdrukken. The proof of the pudding...........

Ik heb zelf maar weer eens de stoute schoenen aangetrokken en heb een aantal foto's, die ik onlangs op een airshow in Oostwold had gemaakt (zie diverse draadjes), maar eens afgedrukt op A3 formaat met mijn Epson R2400 printer. Een aantal plaatjes betrof zelfs flinke crops van de met een D300 en AFS 4/300 (met en zonder TC) gemaakte bestanden. De resultaten hebben mij toch weer bijzonder verrast. Hoezo scherpte, kleurverzadiging, ruis, etc? Veel beter dan zelfs de extreme crops op mijn beeldscherm deden vermoeden. Deze kwaliteit heb ik in het verleden met mijn dure analoge spulletjes en veel bloed, zweet en tranen nooit zelfs maar kunnen benaderen.

De moraal?
Stop met uitsluitend dat pixelpeepen en druk je beste plaatjes nou eens op een mooi formaat af. Er zal een wereld voor je open gaan! :)
Ik ga zelf maar weer snel een paar pakken afdrukpapier bestellen.
Jur

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Neem nou eens de moeite om je foto's af te drukken!!

Bericht door Matthieu » wo jun 10 2009 4:40 pm

:)
Een posting naar mijn hart Jur !

Zelf druk ik regelmatig foto's af via Profotonet.
Voor 15.00 uur besteld de volgende dag in de bus.
Formaten vanaf 20x30 tot 60x90 etc.... bevalt me prima.
En mijn opdrachtgevers zijn zeer content.

Pixelpeeping is natuurlijk iets van vanzelf gaat.
Je hebt de mogelijkheden met je pc dus we gaan extreem
Heb mezelf ook wel eens op betrapt.....maar als je je fotowerk
beoordeeld (zelfs met de loupe ) het is prima !
Hadden we vroeger analoog (en nu nog steeds hoor) waren we ook tevreden.
Ik mis vandaag de dag in dat digitale tijdperk wel eens de "korrel" zoals in het
analoge tijdperk.

Ruis vind ik zelfs wel mooi in bepaalde situaties.... dus dan gaat mn iso
ver over de 1600 en smullen maar.
(( ik zie al menig lezer de rillingen over de rug krijen....oei ruis ))
HEERLIJK ! terug naar vroegah ....vroegah was alles betahr

Gekheid natuurlijk....
Maar we moeten foto's inderdaad beoordelen waar ze bedoeld voor zijn .
Afdrukken en ophangen !!! en niet alleen op t scherm bekijken :)

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 10 2009 5:03 pm

Jur schreef:De resultaten hebben mij toch weer bijzonder verrast. Hoezo scherpte, kleurverzadiging, ruis, etc? Veel beter dan zelfs de extreme crops op mijn beeldscherm deden vermoeden. Deze kwaliteit heb ik in het verleden met mijn dure analoge spulletjes en veel bloed, zweet en tranen nooit zelfs maar kunnen benaderen.
Haha, kom je er ook achter dat het materiaal prima voldoet voor afdrukken op groot formaat :lol:
Het stadium van digitaal de kwaliteit van analoog benaderen is allang gepasseerd. Digitaal geeft mogelijkheden die we voor enkele jaren terug op film niet voor mogelijk hielden.
Mensen die afdrukken van mij zien op 70x100 cm denken dat ik op middenformaat analoog werk en prijzen de fraaie "zwart-wit" afdrukken met zijn mooie toonschaal. "Een echte ouderwetse fotograaf met nog liefde voor het ambacht."
Jaja. Verbaast kijken me ze dan aan als ik zeg dat het uit een digitale reflex komt, niet eens uit een pro camera die vele amateurs ook gebruiken (voorheen de D80 nu de D700 + D80) en de afdrukken waar ze naar kijken, kleur fotopapier is en als "kleur" is afgedrukt (bij Profotonet).

Welkom bij de club. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » wo jun 10 2009 5:09 pm

Ik ben het er helemaal mee eens, net zoals Jur al zij iedereen doet er aan mee en dus ook ik.
Onlangs heb ik foto laten afdrukken op canvas 40x60 cm, ziet er mooi uit alleen canvas is mat.
Van de zomer terug van vakantie ( Alaska ) komt er vast wel een echte foto aan de muur te hangen.
Ik merk ook wel dat ikzelf steeds betere en scherpere foto's wil maken, soms toe irritatie toe :D

Maar zeg nou eerlijk, wie stouwt nou nog zijn fotoalbum vol met afgedrukte foto's ? Ik niet meer, misschien ook wel slecht, want zeg nou zelf een foto moet je afdrukken en inplakken ( ophangen ) net zoals vroeger.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jun 10 2009 5:21 pm

Mijn foto's worden wel degelijk afgedrukt. Bij de EXPO gaan ze als een speer tot een maat van 2 meter lang :) maar goed dat zijn dan ook panorama's gemaakt met ISO's tot max 400 :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo jun 10 2009 5:47 pm

Schoonderbeek schreef:Onlangs heb ik foto laten afdrukken op canvas 40x60 cm, ziet er mooi uit alleen canvas is mat.
Canvas is misschien wel mat maar ik kan vanuit alle hoeken van de kamer mijn canvas afdrukken wel goed bekijken.
tevens kost het niet echt veel , ik betaal voor een 40x60 afdruk 29 euro incl. verzenden.

en inderdaad neem is de moeite om af te drukken , het is zeker de moeite waard.

groet ruud

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » wo jun 10 2009 5:51 pm

Op een gegeven moment kun je je huis behangen met afdrukjes
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo jun 10 2009 6:31 pm

misschien is dat wel zo gobert maar er gaat niets boven een afdruk.
als ik hier een paar albums van 20 jaar terug op tafel neerleg zit iedereen er
in te snuffelen met een grote lach op hun gezicht en dat is digitaal niet te evenaren 8)

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » wo jun 10 2009 6:43 pm

Léon Obers schreef:
Jur schreef: en de afdrukken waar ze naar kijken, kleur fotopapier is en als "kleur" is afgedrukt (bij Profotonet).

Welkom bij de club. :lol:
Heb me in t oor laten fluisteren dat profotonet binnenkort (1 maand) een echte zwart-wit afdrukker gaat gebruiken met het bijbehorende z-w papier. Nu drukken ze z-w af op kleuren papier waardoor altijd de kans op kleurzweem bestaat.
Dus even wachten en je hebt ook voor z-w het top adres.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jun 10 2009 7:44 pm

ben ook een zwaar profotonet aanhanger :D ..

Maar inderdaad eigenlijk doe ik het nog te weinig.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » wo jun 10 2009 7:46 pm

Pas geleden 2x een 50x75 formaat laten afdrukken, wat op 30x45 en ook nog 20x28 (allemaal bij profotonet).
Mensen waren zeer tevreden hierover.
Zelf printen is er voor mij niet meer bij, maar ik laat niet elke foto meer afdrukken, wat ik met analoog altijd wel deed.
weet niet of ik dat in het kader van pixel peepen moet zoeken of toch wat kritischer ben gaan kijken :roll:
Nou, van mij ook de groeten

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » wo jun 10 2009 7:58 pm

Als je wat vaker foto's wil laten afdrukken loop je al snel tegen een probleem aan... waar naartoe ermee? Alle muren volhangen? In mapjes opbergen?

Een mooie oplossing om "veel" foto's af te drukken zonder er gelijk je huis mee te behangen zijn de fotoboeken die je kan laten maken van je fotobestanden.
Ik heb vorig jaar van een vakantie in de USA een fotoboek laten printen (bijna 700 foto's op 270 pag / formaat 28x32cm bij Blurp) en dat wordt nog zeer regelmatig doorgekeken. Het is een schitterend boekwerk geworden dat zeker vaker bekeken zal worden dan een serie foto's op de pc of "losse" foto's in een mapje. (ooit voor een ander topic al eens enkele foto's gemaakt van dit album; http://picasaweb.google.com/HHNikon59/F ... directlink).
De kwaliteit van het drukwerk was boven verwachting (zelfs van enkele forse crops die pagina groot waren afgedrukt).
Ik heb de smaak helemaal te pakken en van elk groter project (vakantie / evenement / opdracht etc) laat ik nu een album printen.

Dus inderdaad; afdrukken.....het kost een klein beetje extra moeite (en euri) maar het is dat beslist waard!
No Guts No Glory!

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 10 2009 10:46 pm

Ik ga nog een keer een fotoboek laten maken zodra ik vind dat ik voldoende kwaliteitsfoto's heb (het begint ergens op te lijken), maar verder heb ik slechts 1 canvas afdruk aan de muur. De rest zie ik regelmatig terugkomen op mijn 10,4 inch digital photoframe van Sony. ;)

PS: Ik heb ook een kleine fotoprinter van HP, maar die gebruik ik eigenlijk alleen om foto's af te drukken voor familie.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 11 2009 12:11 am

Matthieu schreef: Heb me in t oor laten fluisteren dat profotonet binnenkort (1 maand) een echte zwart-wit afdrukker gaat gebruiken met het bijbehorende z-w papier. Nu drukken ze z-w af op kleuren papier waardoor altijd de kans op kleurzweem bestaat.
Dus even wachten en je hebt ook voor z-w het top adres.
Kijk, dat is nu eens prettig om te horen. Bedankt voor deze info.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jun 11 2009 12:24 am

Jur schreef:Ik ga zelf maar weer snel een paar pakken afdrukpapier bestellen.
Als ik je een tip mag geven, bestel eens een pak Epson Velvet fine art papier. Dat vind ik echt een geweldig papier soort (wel mat papier overigens). Prachtig met zwart-wit of sepia kleuren !!
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”