De waarheid is dat waarschijnlijk maar een zeer klein deel van de met onze dure en fel bediscussieerde apparatuur gemaakte foto's wordt afgedrukt. Meestal bekijken we de plaatjes op onze diverse LCD en CRT monitoortjes; het liefst op 100%. We zijn zo echte pixel-peepers geworden. Jammer genoeg, nemen we echter zelden de moeite om onze beste foto's eens op flink formaat af te drukken, of te laten afdrukken. The proof of the pudding...........
Ik heb zelf maar weer eens de stoute schoenen aangetrokken en heb een aantal foto's, die ik onlangs op een airshow in Oostwold had gemaakt (zie diverse draadjes), maar eens afgedrukt op A3 formaat met mijn Epson R2400 printer. Een aantal plaatjes betrof zelfs flinke crops van de met een D300 en AFS 4/300 (met en zonder TC) gemaakte bestanden. De resultaten hebben mij toch weer bijzonder verrast. Hoezo scherpte, kleurverzadiging, ruis, etc? Veel beter dan zelfs de extreme crops op mijn beeldscherm deden vermoeden. Deze kwaliteit heb ik in het verleden met mijn dure analoge spulletjes en veel bloed, zweet en tranen nooit zelfs maar kunnen benaderen.
De moraal?
Stop met uitsluitend dat pixelpeepen en druk je beste plaatjes nou eens op een mooi formaat af. Er zal een wereld voor je open gaan!

Ik ga zelf maar weer snel een paar pakken afdrukpapier bestellen.