Ik heb een D300 en schiet daar nu al een tijdje mee. Heb ook verscheidene compact camera's gehad en SLR's (zonder autofocus).
Ik maak vaak foto's vanaf het water en vind het moeilijk om ze goed scherp te krijgen, vooral in het geval van vogeltjes.
De situatie is als volgt:
Speedbootje op het water, motor af. De stroom snelheid van het water is zon'n 6-7 km per uur. Het wiebelt dus nogal.
De meeste vogeltjes zitten in groottte tussen een mus en een lijster.
Ik kan niet echt dichtbij komen.
Ik heb een 70-300 mm vr op de camera zitten. VR aan.
Wil ik nu teveel? Is het in deze situatie gewoon moeilijk om een scherpe foto te krijgen?
Ik probeer uit de hand scherp te stellen op de ogen van de vogel, maar dat lukt lang niet altijd.
Diafragma voorkeuze met f/9 om te proberen wat meer scherptediepte te krijgen, maar helaas wordt de achtergrond dan ook scherp (kan ik dat corrigeren met GIMP, picassa of irfan view?)
Andere instellingen die van belang kunnen zijn
single servo
Dynamic area AF 21 points (maar zou niks uit moeten maken omdat ik single servo heb ingesteld)
iso 200
Graag commentaar over betere instellingen en in het algemeen hoe ik in bovenstaande situaties betere foto's kan maken.
Als voorbeeld een van de betere foto's (en nee, ik ben er zelf ook niet tevreden over)
gecropt, contrast iets verhoogd en licht verscherpt (met picassa)

Het origineel (niet bewerkt)