Hoe krijg ik die foto's nou scherp?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
butzy

Hoe krijg ik die foto's nou scherp?

Bericht door butzy » ma jun 15 2009 10:01 am

Hallo allemaal,
Ik heb een D300 en schiet daar nu al een tijdje mee. Heb ook verscheidene compact camera's gehad en SLR's (zonder autofocus).
Ik maak vaak foto's vanaf het water en vind het moeilijk om ze goed scherp te krijgen, vooral in het geval van vogeltjes.
De situatie is als volgt:
Speedbootje op het water, motor af. De stroom snelheid van het water is zon'n 6-7 km per uur. Het wiebelt dus nogal.
De meeste vogeltjes zitten in groottte tussen een mus en een lijster.
Ik kan niet echt dichtbij komen.
Ik heb een 70-300 mm vr op de camera zitten. VR aan.

Wil ik nu teveel? Is het in deze situatie gewoon moeilijk om een scherpe foto te krijgen?

Ik probeer uit de hand scherp te stellen op de ogen van de vogel, maar dat lukt lang niet altijd.
Diafragma voorkeuze met f/9 om te proberen wat meer scherptediepte te krijgen, maar helaas wordt de achtergrond dan ook scherp (kan ik dat corrigeren met GIMP, picassa of irfan view?)
Andere instellingen die van belang kunnen zijn
single servo
Dynamic area AF 21 points (maar zou niks uit moeten maken omdat ik single servo heb ingesteld)
iso 200

Graag commentaar over betere instellingen en in het algemeen hoe ik in bovenstaande situaties betere foto's kan maken.

Als voorbeeld een van de betere foto's (en nee, ik ben er zelf ook niet tevreden over)

gecropt, contrast iets verhoogd en licht verscherpt (met picassa)
Afbeelding

Het origineel (niet bewerkt)
Afbeelding

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoe krijg ik die foto's nou scherp?

Bericht door gijs sandberg » ma jun 15 2009 10:36 am

B

laats eens een foto met volledige EXIF informatei, in ieder geval is de sluitertijd interessant.

Ik zou ter vermidnering van scherptediepte de lens vol-open gebruiken. Dat scherp-achtige gras stoort alleen maar.

Op een wiebelende boot ben je zo-ie-zo in een lastige positie. Probeer het eerst eens vanaf de vaste wal en/of statief.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

butzy

Bericht door butzy » ma jun 15 2009 10:58 am

Hoi Gijs,
Bedankt voor je reactie.
Hoe krijg ik die exif info erin met Picassa?

EXIF (Handmatig)
f/9
1/200
iso 200
300 mm (35 mm equivalent 450)
matrix meting
aperture priority

Met een statief vanaf de wal lukt niet want dan is de afstand te groot.

Denk zelf dat ik toch echt moet proberen om dichterbij te komen, hoewel dat ook moeilijk gaat worden.
VR op active?
camera op een rijstzak leggen in plaats van in de hand houden?
iso omhoog zodat ik een snellere sluitertijd kan gebruiken?

Als ik minder scherptediepte gebruik word de vogel wel losgemaakt van de achtergrond, maar volgens mij komt dan het scherpstellen nog preciezer?

Ik blijf het proberen, maar hoe meer tips hoe beter.
Anne-Marie

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » ma jun 15 2009 11:02 am

Anne-maie,

Dank voor de extra informatie.

Een startpunt:
ISO 400-800, niet bang zijn!
F 5.6 of groter (scherpstellen kan de kamera best)
sluitertijd 1/500 of korter (altijd korter dan het aantal mm brandpunt x 1.5 bij DX)
statief: alle vastigheid is meegenomen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 11:24 am

VR-normaal anticipeert op de handbeweging, VR-aktief gebruik je als je tevens in een bewegend object, auto of boot, zit.
George

GM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door GM » ma jun 15 2009 11:45 am

Ben bang dat je voor vogeltjes tussen mus en lijster met 300mm te kort komt.
En zoals mijn voorganger al zei: VR Active zou bedoeld zijn voor fotos vanaf een bewegend voertuig/vaartuig.

Groet'n,
George
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma jun 15 2009 12:14 pm

Gezien je eerste bewerkte foto ligt de scherpte achter de vogel.
in photoshop oid kan je nog wel het een en ander doen maar de basis moet wel goed zijn. [ dus scherpte op de vogel en niet op het riet ]
in je gestelde programma's zou ik het niet weten.

bootje dichterbij brengen met 300mm is aan te raden.
sluitertijden e.d. zijn al genoemd.
let ook de volgende keer op overbelichting.

Arend

butzy

Bericht door butzy » ma jun 15 2009 12:34 pm

Bedankt voor de tips. Ik ga het in praktijk brengen.

Arend: Wat zou je aanraden, matrix of spot belichting?

Groeten
Anne-Marie

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 12:47 pm

Je onderwerp bedekt een klein gedeelte van de foto, ik persoonlijk zou dan voor spot gaan. Omliggende belichting veroorzaakt alleen overbelichting. Gewoon even uit proberen.
George

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jun 15 2009 1:28 pm

george013 schreef:Je onderwerp bedekt een klein gedeelte van de foto, ik persoonlijk zou dan voor spot gaan. Omliggende belichting veroorzaakt alleen overbelichting. Gewoon even uit proberen.
George
Hangt helemaal af van de kleur/tint van het onderwerp t.o.v. 18% grijswaarde. Een donker onderwerp, zonder correctie, geeft ook bij spotmeting overbelichting; een licht onderwerp geeft dan juist onderbelichting. De bekende vogelfotograaf Jim Fenton gebruikt doorgaans centrumgerichte lichtmeting. Voor een overzicht van zijn werk zie hier http://www.pbase.com/soonipi1957
Jur

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 9:34 pm

Maar die "referentie" 18% grijswaarde zou dan voor alle belichtingen gelden. En wat is de afwijking in stops. Ik maak foto's welke soms 3 stops moet terugdraaien ivm hoge kontrasten, heldere hemel, witte oppervlaktes. Obv info van mijn histogram. Vakantiefotos wel te verstaan.
Heb trouwens gekeken op de link van je, maar wat mij opviel is dat hij tot 2008 vooral matrixmeting gebruikt en vanaf 2008 centerweighted. Kan toeval zijn maar het viel wel op.
Maar terug op het verhaal van TS. De mate van overbelichting die zij heeft moet toch eenvoudig weg te werken zijn op de pc. Ervan uitgaande dat ze in NEF fotografeerd.
George

butzy

Bericht door butzy » di jun 16 2009 7:39 am

De foto's zijn gemaakt in JPEG fine en RAW.
Ik bewerk niet veel, gewoon omdat ik daar nog niet zo goed in ben, maar de belichting aanpassen moet wel lukken.
In dit geval niet zo eenvoudig omdat het een zwart/wit vogeltje betreft.

Met alle tips die ik gekregen heb, ga ik later in de week het water weer op om te kijken of ik de foto's scherper kan krijgen. Hopelijk zijn dan de resultaten goed genoeg om te laten zien op dit forum.

Iedereen die heeft gereageerd en meegedacht: Hartelijk dank!!!!! :mryellow:

Anne-Marie

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jun 22 2009 11:34 am

Je zegt met single servo te fotograferen, dus AF-S. Maar dat is de stand voor stilstaande situaties terwijl jij beweegt in je bootje. Als je met 6-7 km/uur beweegt en op een bepaald punt scherpstelt dan verplaatst het scherptevlak zich daarna ook met 6-7 km/uur en dus weet je al eigenlijk zeker dat je onderwerp onscherp zal zijn, afhankelijk van hoe lang er zit tussen het scherpstellen en het maken van de foto. Ik zou het eens met AF-C proberen.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » di jun 23 2009 6:43 pm

Ik probeer uit de hand scherp te stellen op de ogen van de vogel, maar dat lukt lang niet altijd.
Diafragma voorkeuze met f/9 om te proberen wat meer scherptediepte te krijgen, maar helaas wordt de achtergrond dan ook scherp (kan ik dat corrigeren met GIMP, picassa of irfan view?)
Andere instellingen die van belang kunnen zijn
single servo
Dynamic area AF 21 points (maar zou niks uit moeten maken omdat ik single servo heb ingesteld)
iso 200

Diafragmakeuze f/9 om meer scherptediepte... mm dat klopt maar de tweede zin... nu wordt de achtergrond ook scherp?
Dat is toch logisch? Je wilt meer onscherpte in de achtergrond dan moet je juist meer open zetten, denk aan f/4 ...
Dan pas zal de achtergrond "minder scherp" worden..

Waarom AF op 21 punten instellen als je handmatig scherp stelt? Beter kiezen voor een continue focus AF-C in dit geval.. en je Nikon het scherpstellen regelen.
Schijnt die heel goed te kunnen.... ;-)

Verhaal is mij niet geheel duidelijk.
Wel blijkt dat de foto niet scherp is op het gewenste onderwerp. Scherpte ligt juist achter de vogel.
Alle genoemde programma's kunnen een niet gelukte foto herstellen danwel repareren, helaas.
In basis moet de foto goed zijn om het maximale eruit te krijgen.

Meer oefenen met handmatig scherpstellen en reeds genoemde instellingen proberen.

Suc6

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » di jun 23 2009 10:05 pm

300 mm vanaf een wiebelende boot......

Begin eens bij de basis voordat je aan alle andere zaken toekoemt. Dat zijn de zaken zoals welke AF en F je gebruikt en dat soort zaken. Niet onbelanmgrijk begrijp me niet verkeerd maar vanaf een wiebelende boot een scherpe foto maken is volgens mij gewoon onmogelijk. Ja bij 1/1000 of zo, maar langszamer niet.

Eerst scherpe foto's maken vanaf de wal en dan gaan spelen met je instellingen. Als je constant tegen beperkingen oploopt is dat zooooo frusterend namelijk....

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”