Dat is wat ik ook hier stel. Alleen Alwin stelt dat de GP-1 een verkeerde tijd aangeeft. Satteliet kent alleen UTC, of Alwin maakt een foutje of de weergave is aangepast en dan waarschijnlijk op een foute tijdzone.Veneboer schreef:Het verschil met een Gisteq e.a. is dat de GPS data met die apparaatjes achteraf op de computer in de foto's wordt gezet. Bij de GP1 gebeurt dit direct door de camera zelf realtime. Al zou deze tijd bij wijze van spreken een eeuw geleden zijn maakt het nog niet uit omdat de GPS coordinaten immers wél correct zijn. (deze hoeven niet achteraf m.b.v. de tijd in de foto's in te worden gelezen omdat ze al in de foto staan) De tijd ingesteld op je body kan afwijken van de tijd van de satteliet. Dit moet ook mogelijk zijn omdat je immers landen mét en zonder zomertijd en wintertijd hebt.george013 schreef:Ik heb het al een paar keer eerder gememoreerd, maar geen reacties.Waarschijnlijk is je tijdzone of in de camera of op je pc niet goed. GPS berekent de tijd op basis van de UTC-tijd gecorrigeerd met de tijdzone. Je zelf opgegeven klok, tijd in uren, wordt overruled. De vraag is waar hij deze tijdzone vandaan heeft gehaald.
Een ervaring obv mijn Gisteq daalogger en niet van de GP-1, maar het verhaal komt overeen. Hoop dat het helpt.
George
Om het simpel te zeggen: Je ziet in de data de tijd van de satteliet én de tijd zoals je die zelf in je camera hebt ingesteld. Nothing more nothing less.
Heb zelf een B-merk GPS en die heeft precies hetzelfde...
George