Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter [OPGELOST!]

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
george013

Re: Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 10:41 pm

Veneboer schreef:
george013 schreef:Ik heb het al een paar keer eerder gememoreerd, maar geen reacties.Waarschijnlijk is je tijdzone of in de camera of op je pc niet goed. GPS berekent de tijd op basis van de UTC-tijd gecorrigeerd met de tijdzone. Je zelf opgegeven klok, tijd in uren, wordt overruled. De vraag is waar hij deze tijdzone vandaan heeft gehaald.
Een ervaring obv mijn Gisteq daalogger en niet van de GP-1, maar het verhaal komt overeen. Hoop dat het helpt.
George
Het verschil met een Gisteq e.a. is dat de GPS data met die apparaatjes achteraf op de computer in de foto's wordt gezet. Bij de GP1 gebeurt dit direct door de camera zelf realtime. Al zou deze tijd bij wijze van spreken een eeuw geleden zijn maakt het nog niet uit omdat de GPS coordinaten immers wél correct zijn. (deze hoeven niet achteraf m.b.v. de tijd in de foto's in te worden gelezen omdat ze al in de foto staan) De tijd ingesteld op je body kan afwijken van de tijd van de satteliet. Dit moet ook mogelijk zijn omdat je immers landen mét en zonder zomertijd en wintertijd hebt.

Om het simpel te zeggen: Je ziet in de data de tijd van de satteliet én de tijd zoals je die zelf in je camera hebt ingesteld. Nothing more nothing less.

Heb zelf een B-merk GPS en die heeft precies hetzelfde...
Dat is wat ik ook hier stel. Alleen Alwin stelt dat de GP-1 een verkeerde tijd aangeeft. Satteliet kent alleen UTC, of Alwin maakt een foutje of de weergave is aangepast en dan waarschijnlijk op een foute tijdzone.
George

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 10:50 pm

Heb het net nagekeken in de exif data van een paar van m'n eigen foto's. Beide tijden staan er in.... Het zijn "gewoon" twee verschillende gegevens en je voorbeeld van Casablanca is denk ik precies wat ik bedoel.
Nu ben ik benieuwd. De GPS-tijd wordt niet genoemd. Er is een EXIF-tijd welke wordt overgenomen van de camera en er is een tijd dat het bestand gecreerd is. Deze zou in eerste instantie gelijk moeten zijn aan de exif-tijd als je de foto niet bewerkt hebt.
Heb je ook een bewerkte foto en kun je dan ook eens kijken of die twee tijden, althans de bestandstijd, wijzigen. In vergelijk met de originele foto uit de camera.
George

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jun 15 2009 10:58 pm

Uhm, er is bij de GPS data een tijd te vinden (UTC tijd) en een tijd bij de opname gegevens. Dit is de ingestelde tijd op de body. Ik wil morgenavond (ga zo eerst lekker slapen) wel een foto online zetten dat je zelf de exifdata kunt lezen maar geloof me dat die tijden er beide in staan. (en ze wijken af en dit is dan ook correct. Zie het voorgaande verhaal). Wat er gebeurt na bewerking zal ik nakijken maar de GPS data zou niet moeten wijzigen.

Digi Nik
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Digi Nik » ma jun 15 2009 11:13 pm

We hebben het hier over twee verschillende grootheden.
De datum en tijd van de foto wordt ontleend aan de instellingen van de camera.
De GPS tijd, zo wordt het ook aangegeven in de gegevens, is de UTC tijd. Dit is de tijd die nagenoeg gelijk is aan de Greenwich tijd. Deze tijdzone loopt over Groot Britannie (Greenwich) en geldt als de 0 tijd. Er zijn toepassingen waar specifiek aan deze tijd (ook wel Zulu Time) wordt gerefereerd.
De tijd van de foto verschilt twee uur met de GPS (UTC) tijd. De tijd van de camera staat dus goed ingesteld. Onder normale omstandigheden leven wij in de tijdzone UTC+1. Op dit moment is het echter zomertijd en leven we in een tijdzone UTC+2. De GPS tijd en de fototijd moeten dus twee uur verschillen wil de cameratijd goed ingesteld staan.
UTC is gebaseerd op een atoomklok, daar kun je de tijd dus op gelijk zetten.
Na het aanpassen van de foto wijzigen alleen de datum en de tijd waarop het bestand is opgeslagen. De tijd waarop de foto is genomen, noch de tijd die door de GPS is geregisteerd wijzigt niet. De EXIF gegevens zullen dus ongewijzigd blijven.

george013

Bericht door george013 » di jun 16 2009 8:13 am

Alwin,
Ik denk toch dat je een denkfoutje maakt. Als je nu de camera met gps aanzet en een foto maakt, wat zijn dan de tijden?
Het is niet zo dat de UTC 2 uur achter loopt maar de lokale tijd 2 uur voor.
En als je toch bezig bent, probeer het dan nog een keer met een ander tijdzone, niet je tijd veranderen. Ben toch benieuwd of de cameratijd zoals door jou ingesteld overruled wordt door de combinatie, nu aanwezige, gps-tijd en tijdzone.
George

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di jun 16 2009 8:22 am

george013 schreef:Alwin,
Ik denk toch dat je een denkfoutje maakt. Als je nu de camera met gps aanzet en een foto maakt, wat zijn dan de tijden?
Het is niet zo dat de UTC 2 uur achter loopt maar de lokale tijd 2 uur voor.
En als je toch bezig bent, probeer het dan nog een keer met een ander tijdzone, niet je tijd veranderen. Ben toch benieuwd of de cameratijd zoals door jou ingesteld overruled wordt door de combinatie, nu aanwezige, gps-tijd en tijdzone.
George
Het zijn twee verschillende data in de exif van de foto die volledig los van elkaar staan. In de GPS data staat de GPS UTC tijd en bij de fotogegevens (bij datum, naam, etc. staat de tijd zoals die op de body is ingesteld. Deze wijzigt niet door het reizen naar een andere tijdzone. Er is gewoon geen relatie tussen deze twee gegevens.

De body verwerkt deze ook onafhankelijk van elkaar en past ook niets aan. Dit zou ook niet kunnen omdat je camera dan zou moeten weten wat per land de aanpassing is qua tijd (wel of geen wintertijd, etc.). In dat geval zou er in de camera een database moeten zitten met de verschillen per land. Afhankelijk van de locatie waar je zou bevinden zou dan de tijd automatisch aangepast moeten worden. Misschien is dit een leuke optie voor een volgend model :D maar er is nu simpelweg geen relatie tussen beide gegevens. Om die reden worden ze ook als twee afzonderlijke gegevens in de exif van de foto opgeslagen.

george013

Bericht door george013 » di jun 16 2009 8:45 am

Er is gewoon geen relatie tussen deze twee gegevens.
Op het moment dat de camera de beschikking heeft over de UTC tijd, kan er gecontroleerd worden of de lokale tijd in overeenstemming is met de ingestelde tijdzone. Mocht dit niet zo zijn, dan is of de door mij ingestelde tijd niet goed of de door mij ingestelde tijdzone niet goed. En dat was mijn probleem met de Gisteq-logger, ik zat er in eerste instantie 3 uur naast maar dat bleek zelfs 13 uur te zijn.
Zonder UTC-tijd zijn de tijdzone en de tijd 2 losstaande variabelen, met UTC moeten ze in overeenstemming zijn. Een foute tijdzone geeft een verkeerde lokale tijd of mijn klok staat niet goed.
Mijn nieuwsgierigheid is hoe de software op deze eventuele tegenstrijdigheid reageert.
George

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jun 16 2009 8:46 am

zo nu is het antwoord 5 keer gegeven.
gaan we tot 10 komen ??

Arend.....die wel eens google gebruikt

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di jun 16 2009 8:52 am

george013 schreef:
Er is gewoon geen relatie tussen deze twee gegevens.
Op het moment dat de camera de beschikking heeft over de UTC tijd, kan er gecontroleerd worden of de lokale tijd in overeenstemming is met de ingestelde tijdzone. Mocht dit niet zo zijn, dan is of de door mij ingestelde tijd niet goed of de door mij ingestelde tijdzone niet goed. En dat was mijn probleem met de Gisteq-logger, ik zat er in eerste instantie 3 uur naast maar dat bleek zelfs 13 uur te zijn.
Zonder UTC-tijd zijn de tijdzone en de tijd 2 losstaande variabelen, met UTC moeten ze in overeenstemming zijn. Een foute tijdzone geeft een verkeerde lokale tijd of mijn klok staat niet goed.
Mijn nieuwsgierigheid is hoe de software op deze eventuele tegenstrijdigheid reageert.
George
Arend heeft gelijk....

Zie de 1e pagina. Antwoord is al gegeven.

george013

Bericht door george013 » di jun 16 2009 9:10 am

Het antwoord op deze kan ik niet vinden.
George

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di jun 16 2009 9:57 am

Je Gistic gaat anders met de gegevens om dan de GP1. Je Gistic zet het softwarematig via de PC in de exif van de foto's en de GP1 zet de GPS data realtime in de foto via de camera zelf. Bij de GP1 is het totaal irrelevant of de cameratijd / tijdzone / of wat dan ook afwijkt van de GPS UTC tijd. De camera doet er immers niets mee.

Bij je Gistec is het wel relevant omdat de software op de computer achteraf via de tijd waarop de foto gemaakt is (dit is in dit geval de cameratijd) bepaald waar de foto gemaakt is. Het programma voegt feitelijk de GPS locatie in de foto bij het tijdstip wat overeenkomt in het logbestand van de Gistec.

Er is bij de Gp1 dan ook geen sprake van software die wel / niet om gaat met tegenstrijdigheid omdat de camera de 2 totaal los van elkaar staande tijden (GPS tijd en de tijd ingesteld op de camera) als 2 los van elkaar staande variabelen beschouwd.

Volgens mij komt je gedachte voort uit de wijze waarop je Gistic GPS data in de exit van de foto wordt weggeschreven. Met een Gistec kun je dan ook de fout ingaan als de tijd niet goed is ingesteld of wanneer je in een andere tijdzone terecht komt. Met de GP1 is dit niet zo omdat er achteraf niets aangepast hoeft te worden omdat alles al realtime in de foto is opgeslagen. Dat de cameratijd af kan wijken van de GPS tijd is niet relevant voor de GP1. De enige software die daar een probleem mee zou kunnen hebben is de software van Gistec of vergelijkbare apparaten. Maar die heb je nu net niet nodig met de GP1.
Laatst gewijzigd door Veneboer op di jun 16 2009 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » di jun 16 2009 10:46 am

george013 schreef:Die GP-1 schrijft de coordinaten toch rechtstreeks in de fotogegevens. Dan is de tijd niet belangrijk. Je GP-1 zal de UTC tijd aangeven, die krijgt hij van de satteliet, en die andere zal je cameratijd zijn, al dan niet gebaseerd op je tijdzone. Controleer die maar eens.
George
Dat heb ik ook al gezegd. Ik probeer alleen vanuit het standpunt van TS te redeneren hoe hij aan die afwijking, volgens hem, kan komen en vervolgens hoe een tegenstrijdigheid in de tijd(zone) door de software wordt opgelost of genegeerd.
George

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di jun 16 2009 12:10 pm

Tja,... volgens mij is het nu wel duidelijk. Ik hou er in dit draadje mee op. Is nu genoeg over gezegd. Heb nu het idee dat dat dezelfde vragen in net iets andere bewoording steeds opnieuw worden gesteld. Het antwoord is steeds vergelijkbaar en zo kom je wel aan de 10 van Arend...

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » di jun 16 2009 7:50 pm

Het antwoord is inderdaad nu wel duidelijk. Ik begrijp de situatie zoals die nu is. De satelliet geeft gewoon de UTC +0 tijd aan en wij leven nu +2 op de UTC tijd.

wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter [OPGELOST!]

Bericht door wblink » wo jun 17 2009 4:34 pm

Dag,

Ik heb zoveel trammelant meegmaakt met de tijd/datuminstelling van mijn camera (meermaals vergeten te verzetten bij overschrijding van tijdzones in de tijd dat nog veel reside) dat ik op een gegeven moment heb besloten mijn camera gewoon op UTC/GMT te zetten en NOOIT meer te veranderen. Zomertijd, wintertijd, China, Autralie: altijd UTC. De lokale tijd is dan altijd te achterhalen, als je je camera (verkeerd) verstelt kom je daar nooit meer uit.
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”