Kijk dat is aanpakken.flitslicht schreef:Die oplossing wil ik ook graag zien, maar die kunnen ze vanuit Beverwijk en Duitsland kennelijk niet leveren. Vroeger konden ze het filmvlak en de mount tegelijk meten, maar nu moeten ze de sensor uit de camera halen. Kennelijk vinden ze dan niet alles?
Want ik ben toch maar even blijven experimenteren. Bij de ijzerhandel een setje voelermaatjes gehaald. Eerst de ring die de diafragmawaarde koppelt voor niet-G lenzen vastgeplakt met tape. Gerekend naar de stand van de sensor heb ik bedacht waar ik de mount wilde uitvullen. Daar heb ik de afstand tussen het zwart en de lensmount ring gemeten. Ik kreeg er nog net 0,20 mm tussen. Toen ben ik die waarde gaan verhogen door een stuk van een voelermaatje af te knippen en op de geschatte plek onder de lensmount te klemmen. 0,30 mm was te weinig, 0,40 mm was te veel en 0,35 mm is bijna goed, nog een haartje te weinig. Een en ander gebaseerd op snelle testjes. Misschien straks nog even de kanaalfoto maken.
De afwijking aan de rand van de lensmount is dan dus 0,35-0,20=0,15 mm, 7,5 maal zoveel als de 0,02 mm tolerantie van Nikon aan de rand van de sensor. Hmmm.
Waar je op deze manier wel voor moet waken is dat je de lensmount niet krom gaat trekken Ik zou proberen om bladmessing ook wel in de volksmond latoenkoper genaamd te pakken te krijgen om daar mooie uitvulstukjes van te knippen als het straks definitief gemonteerd moet worden.
Je hebt dat in heel veel verschillende diktes ik geloof vanaf 0,001 mm en het is ook vrij zacht materiaal.