Nikon 28-70 f2.8 light grey

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
ducaudi

Nikon 28-70 f2.8 light grey

Bericht door ducaudi » zo jun 14 2009 10:56 pm

Hallo

Ik ben op zoek naar deze uitvoering van de 28-70 f2.8

Waarom de light grey. Ik heb ondervonden dat mijn zwarte lenzen zeer warm worden als ze lang in de zon zijn. Met mijn 300mm f4 af-s heb ik daar geen probleem mee. Dus wie weet waar ik daar nog kan aangeraken?
Of wie weet er eentje te koop?

Groeten Davy

En nee ik ben niet stiekem een canon fan :mryellow:

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon 28-70 f2.8 light grey

Bericht door a90 » zo jun 14 2009 11:01 pm

Snel genoeg ?? :)

link

Ze hebben ook een 70-200 in het witgrijs

link

Ik heb vaker bij deze winkel gekocht en dat is goed bevallen
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 15 2009 7:26 am

Off topic

Heb nog geen overzicht van welke objectieven er allemaal in het lichtgrijs gemaakt zijn. Deze ken ik ook:
Afbeelding

On topic

Nikon heeft tot 1999 - 2000, nooit geen wit grijze uitvoeringen gemaakt. Met de boodschap erbij: Nikon heeft dat niet nodig. Op verzoek van vele professionals hebben ze toch enkele professionele objectieven ook in het wit-grijs uitgebracht. Eerst alleen in Japan voor NPS leden, daarna ook voor andere Japanners en daarna ook voor Nikon gebruikers op andere wereld delen.
Ze zijn nu nog steeds leverbaar.

Als een winkel zelf een contact persoon heeft bij Nikon, dan weet die winkel het binnen een minuut wanneer ze jouw objectief in huis hebben. Bij een vak winkel heb je meer kans dan bij de winkel om de hoek. Het zou leverbaar moeten zijn, maar of Nikon Nederland daar aan mee wil werken???. In de wel beschikbare prijslijst van Nikon België zie ik alleen grijze telescopen en witte etuis, staan.

Henri
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Henri » ma jun 15 2009 11:37 am

Ik heb zowel de AFS 28-70 f/2.8 als de AFS 300 f/4.0 in lichtgrijze uitvoering. Beide lenzen gekocht in Japan.
Als je NIKONPOINT mag geloven is deze uitvoering een tikkeltje duurder dan de zwarte.
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma jun 15 2009 3:37 pm

Weet hier iemand het echte verhaal achter witte/grijze lenzen?
Ik denk dat het puur marketing is, maar er doen verhalen de ronde dat Canon dit heeft gedaan i.v.m. de warmtegevoelige fluoriet coating die zij aanvankelijk toepaste op haar L lenzen. Ook kan het een handige camouflage zijn in de poolstreken, maar meer kan ik niet bedenken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ducaudi

Bericht door ducaudi » ma jun 15 2009 6:13 pm

Hallo

Bedankt voor de reacties. En heb deze in japan ook al gezien. Maar voor deze prijs zou ik die toch liever in belgie of nederland kopen.
Ik ben niet zo zot van buitenlandse aankopen. bv de verzendingskosten

Ik heb ook die 300mm f4 af-s zoals op foto en dit is een subliem objectief. En nu mijn tamron 17-50 aan vervanging toe is zou ik graag de 28-70 nemen groothoek los ik op met groothoeklens.

Maar die lichtgrijze zijn zeeeer moeilijk te vinden en kosten iets meer. Bijna evenveel als een nikon 24-70 f2.8 2dehands :?

Blijven zoeken en hopen dat er eentje dichterbij te vinden is.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 15 2009 7:24 pm

Twee puntjes:
1.
"Nikon heeft tot 1999 - 2000, nooit geen wit grijze uitvoeringen gemaakt.

Dus altijd?

2.
"er doen verhalen de ronde dat Canon dit heeft gedaan i.v.m. de warmtegevoelige fluoriet coating die zij aanvankelijk toepaste"

Het gaat niet om fluoriet coating, maar om elementen van kunstmatig kwartsfluoriet-glas. Vergelijkbaar met het ED-glas van Nikon en Schott. Dat is inderdaad warmtegevoeliger dan gewoon glas. Ook reden waarom die objectieven door het oneindig-punt heen kunnen bij scherpstellen. Omdat door de vervorming onder invloed van warmte de scherpstelling niet meer klopt.
Inderdaad wordt een wit of lichtgrijs objectief inwendig iets minder warm dan een zwart. Het verhaal is dan ook dat als een objectief van binnen te warm wordt je ook kans hebt op te dun wordende smeermiddelen. Zodat je bijvoorbeeld het risico zou lopen dat je diafragmalamellen vettig worden of dat het vet van de schroefgangen een andere verblijfplaats zoekt. Bij voorkeur waar je het niet wilt aantreffen.
Niet dat ik daar met mijn zwarte objectieven ooit last van heb gehad. Daarvoor moet je eigenlijk bij de goedkopere merken zijn.
Waar mogelijk moet je gewoon ieder objectief/camera zo veel mogelijk uit de zon houden, en het zeker niet een hele tropische dag op een statief buiten in de zon laten staan. Parasolletje, wit lakentje, alufolietje er overheen.

E.M. de Klerk

Tobias

Bericht door Tobias » ma jun 15 2009 8:34 pm

Over hoe warm hebben we het eigenlijk? Plus 40 Celsius?

Echt warm houdt ook stof in ed. Voor dit soort extreme situatieis (bijvoorbeeld met stuifzand) gebruik ik covers. In alle kleuren en maten te koop. Beschermen ook nog eens tegen krassen enz..

Ook zelf made covers (een kaki broekspijp afknippen) die zowel objectief als body beschermen is een zinvolle protectie. Bij extreme omstandigheden is alleen het objectief afschermen te weinig.

Overigens heb ik in Turkije bij 43 graden Celsius zonder iets een aantal uren vogels gefotografeerd zonder dat de apparatuur kuren vertoonde. Problemen doen zich eerder voor bij - graden Celsius.

Afwijking in het objectief door de hitte? Ja is mogelijk maar praten we dan over een vaste opstelling met een scherptediepte van luttele mm waar dit voor een probleem gaat zorgen.

Kijk eens naar profs die bv op Roland Carros in de hitte moeten werken. Oplossing is even een witte handdoek over de apparatuur. Ja dan zie je het merk niet :lol:

Kijk even naar de history van Nikon. In Vietnam, Afrika of waar ook maar zijn er onder de meest bizarre en extreme omstandigheden top foto's gemaakt met ...... Ja zwarte objectieven.

Zelf zie ik het als een mode verschijnsel. Zoals gebruikelijk speelt de commercie daar handig op in.

Neemt niet weg als je grijs mooi vind moet je het gewoon doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 20 2009 2:45 pm

Jaja, ga eens voor de aardigheid een half uurtje in een met zomers zonovergoten geparkeerde zwarte auto zitten met zwart lederen bekleding, en hetzelfde met een witte auto met lichte bekleding en ervaar het verschil. Beslist alleen een commercieel mode trucje het verschil wat je voelt in temperatuur.
Ik heb ter illustratie wel eens gezien dat met de hitte op de motorkap van een zwarte auto men een ei bakte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jun 20 2009 10:20 pm

Als dat een trend wordt hoop ik dat Nikon snel alle objectieven gaat voorzien van een antiaanbaklaag. Ik ga nú al voor de aandelen Tefal.

Tobias

Bericht door Tobias » zo jun 21 2009 9:46 am

Léon Obers schreef:Jaja, ga eens voor de aardigheid een half uurtje in een met zomers zonovergoten geparkeerde zwarte auto zitten met zwart lederen bekleding, en hetzelfde met een witte auto met lichte bekleding en ervaar het verschil. Beslist alleen een commercieel mode trucje het verschil wat je voelt in temperatuur.
Ik heb ter illustratie wel eens gezien dat met de hitte op de motorkap van een zwarte auto men een ei bakte.
Sterke vergelijking. Een objectief met een motorkap/zwarte auto enz.. :egeek:

Ga toch eens proberen een ei te bakken op mijn zonnekap van de 500. Die is van carbon dus bakt waarschijnlijk niet aan. :D

ducaudi

Bericht door ducaudi » ma jun 22 2009 8:37 pm

Carbon zou ook zijn voordelen hebben omdat die vederlicht en toch heel stevig zijn.

Maar je hebt ook zoiets als kevlar (wit carbon) mischien een tip :D

Nee, Ik ben het wachten een beetje beu en normaal gezien heb ik op ebay een nikon 28-70 f2.8 gewonnen.
Alleen is de verkoper al een paar dagen spoorloos. Ik verlang om deze in mijn handen te hebben.

Mijn tamron 17-50 f2.8 gaat dan de deur uit voor ofwel een sigma 18-200 OS ofwel iets in die stijl.

Dan heb ik momenteel een tamron 11-18 als groothoek met de 28-70 f2.8 als ideale portretlens en 18-200 als uitstaplens.

ducaudi

Bericht door ducaudi » di jun 23 2009 10:45 pm

:evil: :evil: :evil: :evil:

Dit was nu de laatste keer dat ik via ebay wat heb gekocht. De koper had de lens 1 week voor afloop al verkocht (voor zogezegd minder dan mijn bod)
Pffffff wist niet dat de zoektoch naar een 28-70 f2.8 (of 24-70 f2.8) zo moeilijk kon zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”