Over hoe warm hebben we het eigenlijk? Plus 40 Celsius?
Echt warm houdt ook stof in ed. Voor dit soort extreme situatieis (bijvoorbeeld met stuifzand) gebruik ik covers. In alle kleuren en maten te koop. Beschermen ook nog eens tegen krassen enz..
Ook zelf made covers (een kaki broekspijp afknippen) die zowel objectief als body beschermen is een zinvolle protectie. Bij extreme omstandigheden is alleen het objectief afschermen te weinig.
Overigens heb ik in Turkije bij 43 graden Celsius zonder iets een aantal uren vogels gefotografeerd zonder dat de apparatuur kuren vertoonde. Problemen doen zich eerder voor bij - graden Celsius.
Afwijking in het objectief door de hitte? Ja is mogelijk maar praten we dan over een vaste opstelling met een scherptediepte van luttele mm waar dit voor een probleem gaat zorgen.
Kijk eens naar profs die bv op Roland Carros in de hitte moeten werken. Oplossing is even een witte handdoek over de apparatuur. Ja dan zie je het merk niet
Kijk even naar de history van Nikon. In Vietnam, Afrika of waar ook maar zijn er onder de meest bizarre en extreme omstandigheden top foto's gemaakt met ...... Ja zwarte objectieven.
Zelf zie ik het als een mode verschijnsel. Zoals gebruikelijk speelt de commercie daar handig op in.
Neemt niet weg als je grijs mooi vind moet je het gewoon doen.