Back & Frontfocus

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Nikon

Back & Frontfocus

Bericht door Nikon » zo jun 21 2009 8:36 am

Heb een D300 , en heb waarschijnlijk met mijn 24-70 een frontfocus :evil: Weet iemand hoe je de back- & frontfocus kan aanpassen , en hoe het te verwerken, of moet je er voor naar Nikon service

Hoor graag

Grusse

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Back & Frontfocus

Bericht door gijs sandberg » zo jun 21 2009 8:58 am

G,

Zie pg 327...

Volgens experts is fijnafstelling zelden nodig, het kan ook duiden op een mis-justering van de kamera.
Test het eens met een andere lens en kamera.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nikon

Bericht door Nikon » zo jun 21 2009 8:59 am

een mis-justering ???? Wat moet dat dan zijn :?:. En wat er aan te doen :oops:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 21 2009 9:37 am

gijs sandberg schreef: Zie pg 327...
Test het eens met een andere lens en kamera.
Met een andere camera en lens heeft natuurlijk niet zoveel zin om dat te testen, het probleem heeft hij met specifiek die 24-70mm lens.
Dus probeer het eerst eens simpel met die AF fijn-afstelling die met de D300 mogelijk is. Blz. 327 zoals je noemde, van de gebruiksaanwijzing.

De AF fijnafstemming kan verschillend zijn afhankelijk of je een lens vooral dichtbij gebruikt of juist bij meer grotere onderwerpsafstanden, volle opening of hoofdzakelijk met een paar diafragmastops geknepen. Het is dan zaak op de persoonlijk meest gebruikelijke settings de fijnafstelling af te regelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » zo jun 21 2009 9:40 am

De afstand aanslag lens via spiegel naar matglas moet exact gelijk zijn aan de afstand aanslag lens tot sensor ( bij nikon 42,5 mm). Dit kan door afwijkingen in de montage verschillend zijn en dus een afwijking geven. (dit bij handmatig scherpstellen)

Het zelfde geld voor de afstand aanslag lens naar scherpstelsensor, is die niet correct dan zal bij autofocus de scherpstelsensor zeggen scherp echter het beeld op de beeldsensor is dat dan niet.

Je kunt kijken of als je in life vieuw de autofocus gebruikt het beeld wel scherp is daar je dan de beeldsensor tevens gebruikt voor scherpstellen.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 21 2009 10:08 am

Maak het in 1e instantie niet moeilijker dan het is. Een afwijking van spiegel en matglas e.d. kan voorkomen als je camera een flinke tik heeft gehad , maar die afwijkingen zijn doorgaans niet gebruikelijk. Je zult dan overigens met meerdere lenzen min of meer hetzelfde probleem hebben.
Front- of backfocus bij verschillende lenzen ligt doorgaans aan het feit dat lenzen nu eenmaal optisch niet perfect zijn, Het is het verschil in een aantal lensfouten zoals sferische aberratie dat naar voren komt, tegenover het gehanteerde fase detectie AF-systeem van de camera, waarbij een focus zich verplaatst bij gebruik van andere diafragmawaarden en de vaste opening waarbij de AF van dat fase-detectie systeem feitelijk plaats heeft.
Lensfouten die de scherpstelling beïnvloeden (tevens afhankelijk welk van de scherpstelpunten wordt gebruikt, in het centrum of meer buiten het centrumgebied):
http://toothwalker.org/optics/spherical.html
http://toothwalker.org/optics/astigmatism.html
http://toothwalker.org/optics/chromatic.html

Scherpstelling met LiveView is het meest betrouwbaar. De focus heeft plaats met de diafragma-opening waar de lens op ingesteld is / gebruikt wordt,
en is 1 op 1 lens/sensor, zonder indirecte meetsysteem afhankelijke hulpjes.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » zo jun 21 2009 11:16 am

Leon,

Ik ga met je mee in je redenering maar op liveview bedoel je dan liveview statiefstand dus met contrast-meting (met af knop indrukken tot scherpstelpunt groen is ) of liveview uit de hand zonder contrastmeting? Ik denk dat dat nog wel verschil kan maken! Zelf gebruik ik liveview alleen in statiefstand dus met contrastmeting.

Ik ben wel nieuwschierig naar de meningen.

Mvg Theo

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jun 21 2009 11:17 am

Nikon schreef:Heb een D300 , en heb waarschijnlijk met mijn 24-70 een frontfocus :evil: Weet iemand hoe je de back- & frontfocus kan aanpassen , en hoe het te verwerken, of moet je er voor naar Nikon service
Voor het calibreren van mijn objectieven op de D300 gebruik ik LensAlign Lite http://www.rawworkflow.com/lensalign/

Afbeelding

Je moet er wel even de tijd voor nemen, maar het werkt goed. Met mijn AFS f/2.8 28-70mm constateerde ik ook enige frontfocus; na calibratie kwam ik uit op een +13 instelling, maar dat verschilt van camera tot camera en van objectief tot objectief.
Je kunt natuurlijk ook een wat grovere test doen. Camera op statief. Testobject (bijvoorbeeld een pak cornflakes o.i.d. met kleine lettertjes) op ongeveer 3 meter afstand. Objectief op volle opening op 70mm. Voor iedere opname het objectief eerst onscherp instellen, zodat de AF wordt gedwongen opnieuw scherp te stellen. Eerst testopnames maken met grove correcties; -20, -10, 0, +10 en +20. Hiervoor het liefst een afstandsbedieningskabel gebruiken (MC30 o.i.d.).
Na controleren van de opnames op de PC op 100%, kun je een 2e serie maken met kleinere stapjes, bijvoorbeeld +5, +10, +15 en +20 in geval van frontfocus.
Jur

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » zo jun 21 2009 11:22 am

Nikon schreef:Heb een D300 , en heb waarschijnlijk met mijn 24-70 een frontfocus :evil: Weet iemand hoe je de back- & frontfocus kan aanpassen , en hoe het te verwerken, of moet je er voor naar Nikon service

Hoor graag

Grusse
Er kan weer een enorme discussie worden opgestart, maar als je nog garantie hebt (en niet te ver weg woont), rij dan zelf even langs Nikon Service in Beverwijk. Je bent je set dan slechts een paar dagen kwijt (ik toen 2 dagen).
Je kunt natuurlijk ook zelf gaan klooien met de AF fijnafstelling, maar zo'n combinatie moet gewoon (zonder fijnafstelling!) perfect zijn.

Succes!
Buy film, not megapixels...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 22 2009 9:59 am

Brava schreef:Leon,
Ik ga met je mee in je redenering maar op liveview bedoel je dan liveview statiefstand dus met contrast-meting (met af knop indrukken tot scherpstelpunt groen is ) of liveview uit de hand zonder contrastmeting? Ik denk dat dat nog wel verschil kan maken! Zelf gebruik ik liveview alleen in statiefstand dus met contrastmeting.
Sorry voor de onduidelijkheid, uiteraard bedoel ik dan LiveView met contrastmeting vanuit het beeld wat de sensor zelf genereert, dus LiveView in de statiefstand. (Anders zou je de LiveView functie niet hoeven te gebruiken).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 22 2009 10:10 am

Jur schreef: Voor het calibreren van mijn objectieven op de D300 gebruik ik LensAlign Lite http://www.rawworkflow.com/lensalign/
Mooi setje, maar met goedkopere middelen is het net zo goed af te regelen hoor. :wink:
Jur schreef:....Objectief op volle opening op 70mm. Voor iedere opname het objectief eerst onscherp instellen, zodat de AF wordt gedwongen opnieuw scherp te stellen. Eerst testopnames maken met grove correcties; -20, -10, 0, +10 en +20. Hiervoor het liefst een afstandsbedieningskabel gebruiken (MC30 o.i.d.).
Na controleren van de opnames op de PC op 100%, kun je een 2e serie maken met kleinere stapjes, bijvoorbeeld +5, +10, +15 en +20 in geval van frontfocus.
Testen met volle opening is slechts de situatie "met volle opening". Ben er van bewust dat bij gebruik van andere diafragma's de gevonden settings weer anders kunnen zijn. Eveneens bij andere onderwerpsafstanden.
MartijnM schreef: Je kunt natuurlijk ook zelf gaan klooien met de AF fijnafstelling, maar zo'n combinatie moet gewoon (zonder fijnafstelling!) perfect zijn.
Dat "moeten" is dus niet zo, simpel omdat lenzen optisch gezien nu eenmaal niet perfect zijn, (zie mijn eerdere reactie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p279880 ) is die eis dat lenzen daaraan moeten voldoen in veel gevallen een utopie. De functie van AF-fijnafstelling heeft men juist in camera's gebracht om in dit manco te kunnen voorzien.

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » ma jun 22 2009 11:18 am

Léon Obers schreef:
MartijnM schreef: Je kunt natuurlijk ook zelf gaan klooien met de AF fijnafstelling, maar zo'n combinatie moet gewoon (zonder fijnafstelling!) perfect zijn.
Dat "moeten" is dus niet zo, simpel omdat lenzen optisch gezien nu eenmaal niet perfect zijn, (zie mijn eerdere reactie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p279880 ) is die eis dat lenzen daaraan moeten voldoen in veel gevallen een utopie. De functie van AF-fijnafstelling heeft men juist in camera's gebracht om in dit manco te kunnen voorzien.
Mee eens dat 'lenzen optisch gezien nu eenmaal niet perfect zijn', maar bij de 24-70 gaat het om een (fijn)afstellingsfout en niet zozeer een niet-te-voorkomen optisch probleem. Ik weiger te accepteren dat bij een pro-grade objectief van ca. 1500 euro een dergelijke fout voor mag komen. Nikon kennelijk ook niet, want het wordt snel en professioneel verholpen door het Service Point dat het objectief zelf kan justeren.

Jammer dat dit in Japan niet (altijd) goed heeft plaatsgevonden...
Buy film, not megapixels...

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma jun 22 2009 11:24 am

Twee dingen die ik nog wel zou willen toevoegen zonder weer eenzelfde discussie te willen starten. Een objectief is inderdaad een stelsel van (bij zoom bewegende ) lenzen dat dat in samenwerking met specifieke body (marginale) afstand verschillen kan geven akkoord daar is de fijnafstelling ook voor.
Maar aan de andere kant als je €xxxx hebt uitgegeven aan objectieven en body(s) en dat je er vervolgens niet van uit kunt gaan dat e.e.a. feiloos scherp stelt en er forse justering nodig blijkt lijkt me toch een beetje te dol worden. Dus moet je eigenlijk nog eens geld uitgeven om de combinaties in beverwijk op elkaar te laten afstemmen of een technicus (zoals Leon) zijn of worden die dat zelf aanpakt al dan niet met gekochte hulpmiddelen. Service -beurt voor het hele spul ééns in de 2 jaar okay ben ik wel akkoord.

Vervolgens gaat nu iemand reageren in de trand van ja maar mijn auto van € XXXX moet ook regelmatig terug enz enz nmaar dan heb je het wel over een intensief actief objekt met vele tienduizenden onderdelen en niet over een redelijk simpel iets als een camera met objectief er bestaan veel malen ingewikkelder optische apperatuur met bewegende delen die perfekt werken.

Oplossing zou kunnen zijn dat de leverancier van camera naast de bekende inhoud van de doos ook een calibratieset of software mee levert om e.e.a. af te kunnen stellen!!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 22 2009 4:42 pm

MartijnM schreef:Ik weiger te accepteren dat bij een pro-grade objectief van ca. 1500 euro een dergelijke fout voor mag komen. Nikon kennelijk ook niet, want het wordt snel en professioneel verholpen door het Service Point dat het objectief zelf kan justeren.
Brava schreef: Maar aan de andere kant als je €xxxx hebt uitgegeven aan objectieven en body(s) en dat je er vervolgens niet van uit kunt gaan dat e.e.a. feiloos scherp stelt en er forse justering nodig blijkt lijkt me toch een beetje te dol worden.....
.....Oplossing zou kunnen zijn dat de leverancier van camera naast de bekende inhoud van de doos ook een calibratieset of software mee levert om e.e.a. af te kunnen stellen!!!
Focusshift en/of verlopende focus instelling afhankelijk van diafragma en afstand kan voorkomen bij de meest dure en exotische objectieven bij zowel Canon, Nikon, Zeiss, Leica.... etc. Dat tonen vele uitgebreide tests van bijv. Lloyd Chambers aan op diens website (betaald account om die tests te bestuderen).

Zeker als de objectieven in kwestie compromissen zijn in een range van brandpunten in een zoombereik wat ze moeten overbruggen, waarbij tevens interne scherpstelling wordt toegepast voor een snelle autofocus. Dus het optisch ontwerp is eigenlijk vergaand geoptimaliseerd voor een hoog gebruiksgemak in plaats van optische prestatie alleen.
Dat vertaalt zich terug in een hoge kwetsbaarheid voor de minste en geringste de-justering. Dat hebben we al in vele draadjes kunnen constateren. Ondanks dat een objectief erg aan de prijs kan zijn.
Een hoge kwetsbaarheid in de-justering vraagt wel om extra accurate instellingen af fabriek, waar de marge kennelijk toch te groot blijkt te zijn gezien de relatief vele klachten van bepaalde objectieven.

Maar een verloop in focus is op zichzelf eigenlijk niks nieuws onder de zon hoor, Ansel Adams schreef er indertijd al over en adviseerde een scherpstelling te doen (op het matglas) bij het te gebruiken diafragma en bijv. niet bij volle opening, in verband met focusshift. Een AF-scherpstelsysteem via spiegel en hulpspiegel zoals in spiegelreflexen gebruikt is vanuit de basis reeds een compromis.

Een extra stukje gebruikssoftware / kalibratieset / gebruikshandleiding om lenzen optimaal af te stellen zou inderdaad een welkome aanvulling kunnen zijn in het leveringsprogramma van een camerafabrikant.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jun 22 2009 7:45 pm

Léon Obers schreef:Testen met volle opening is slechts de situatie "met volle opening". Ben er van bewust dat bij gebruik van andere diafragma's de gevonden settings weer anders kunnen zijn. Eveneens bij andere onderwerpsafstanden.
Theoretisch juist, maar vergeet niet dat bij AF-gebruik het objectief altijd bij volle opening wordt scherpgesteld. Het diafragma sluit zich pas op het moment van de opname. Bij kleinere lensopeningen wordt de scherpstelling vanzelf ook iets minder kritisch, omdat een eventuele focusshift al snel in de scherptedieptezone verdwijnt. Een verschil in scherpte bij andere onderwerpafstanden heb ik niet kunnen constateren. Zo'n fenomeen zou dan ook bij correcte justering moeten plaatsvinden. Kan ik mij eigenlijk alleen voorstellen bij erg slechte objectieven en/of een wel zeer gebrekkig AF mechanisme.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”