Hoor graag
Grusse
Met een andere camera en lens heeft natuurlijk niet zoveel zin om dat te testen, het probleem heeft hij met specifiek die 24-70mm lens.gijs sandberg schreef: Zie pg 327...
Test het eens met een andere lens en kamera.
Voor het calibreren van mijn objectieven op de D300 gebruik ik LensAlign Lite http://www.rawworkflow.com/lensalign/Nikon schreef:Heb een D300 , en heb waarschijnlijk met mijn 24-70 een frontfocusWeet iemand hoe je de back- & frontfocus kan aanpassen , en hoe het te verwerken, of moet je er voor naar Nikon service
Er kan weer een enorme discussie worden opgestart, maar als je nog garantie hebt (en niet te ver weg woont), rij dan zelf even langs Nikon Service in Beverwijk. Je bent je set dan slechts een paar dagen kwijt (ik toen 2 dagen).Nikon schreef:Heb een D300 , en heb waarschijnlijk met mijn 24-70 een frontfocusWeet iemand hoe je de back- & frontfocus kan aanpassen , en hoe het te verwerken, of moet je er voor naar Nikon service
Hoor graag
Grusse
Sorry voor de onduidelijkheid, uiteraard bedoel ik dan LiveView met contrastmeting vanuit het beeld wat de sensor zelf genereert, dus LiveView in de statiefstand. (Anders zou je de LiveView functie niet hoeven te gebruiken).Brava schreef:Leon,
Ik ga met je mee in je redenering maar op liveview bedoel je dan liveview statiefstand dus met contrast-meting (met af knop indrukken tot scherpstelpunt groen is ) of liveview uit de hand zonder contrastmeting? Ik denk dat dat nog wel verschil kan maken! Zelf gebruik ik liveview alleen in statiefstand dus met contrastmeting.
Mooi setje, maar met goedkopere middelen is het net zo goed af te regelen hoor.Jur schreef: Voor het calibreren van mijn objectieven op de D300 gebruik ik LensAlign Lite http://www.rawworkflow.com/lensalign/
Testen met volle opening is slechts de situatie "met volle opening". Ben er van bewust dat bij gebruik van andere diafragma's de gevonden settings weer anders kunnen zijn. Eveneens bij andere onderwerpsafstanden.Jur schreef:....Objectief op volle opening op 70mm. Voor iedere opname het objectief eerst onscherp instellen, zodat de AF wordt gedwongen opnieuw scherp te stellen. Eerst testopnames maken met grove correcties; -20, -10, 0, +10 en +20. Hiervoor het liefst een afstandsbedieningskabel gebruiken (MC30 o.i.d.).
Na controleren van de opnames op de PC op 100%, kun je een 2e serie maken met kleinere stapjes, bijvoorbeeld +5, +10, +15 en +20 in geval van frontfocus.
Dat "moeten" is dus niet zo, simpel omdat lenzen optisch gezien nu eenmaal niet perfect zijn, (zie mijn eerdere reactie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p279880 ) is die eis dat lenzen daaraan moeten voldoen in veel gevallen een utopie. De functie van AF-fijnafstelling heeft men juist in camera's gebracht om in dit manco te kunnen voorzien.MartijnM schreef: Je kunt natuurlijk ook zelf gaan klooien met de AF fijnafstelling, maar zo'n combinatie moet gewoon (zonder fijnafstelling!) perfect zijn.
Mee eens dat 'lenzen optisch gezien nu eenmaal niet perfect zijn', maar bij de 24-70 gaat het om een (fijn)afstellingsfout en niet zozeer een niet-te-voorkomen optisch probleem. Ik weiger te accepteren dat bij een pro-grade objectief van ca. 1500 euro een dergelijke fout voor mag komen. Nikon kennelijk ook niet, want het wordt snel en professioneel verholpen door het Service Point dat het objectief zelf kan justeren.Léon Obers schreef:Dat "moeten" is dus niet zo, simpel omdat lenzen optisch gezien nu eenmaal niet perfect zijn, (zie mijn eerdere reactie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p279880 ) is die eis dat lenzen daaraan moeten voldoen in veel gevallen een utopie. De functie van AF-fijnafstelling heeft men juist in camera's gebracht om in dit manco te kunnen voorzien.MartijnM schreef: Je kunt natuurlijk ook zelf gaan klooien met de AF fijnafstelling, maar zo'n combinatie moet gewoon (zonder fijnafstelling!) perfect zijn.
MartijnM schreef:Ik weiger te accepteren dat bij een pro-grade objectief van ca. 1500 euro een dergelijke fout voor mag komen. Nikon kennelijk ook niet, want het wordt snel en professioneel verholpen door het Service Point dat het objectief zelf kan justeren.
Focusshift en/of verlopende focus instelling afhankelijk van diafragma en afstand kan voorkomen bij de meest dure en exotische objectieven bij zowel Canon, Nikon, Zeiss, Leica.... etc. Dat tonen vele uitgebreide tests van bijv. Lloyd Chambers aan op diens website (betaald account om die tests te bestuderen).Brava schreef: Maar aan de andere kant als je €xxxx hebt uitgegeven aan objectieven en body(s) en dat je er vervolgens niet van uit kunt gaan dat e.e.a. feiloos scherp stelt en er forse justering nodig blijkt lijkt me toch een beetje te dol worden.....
.....Oplossing zou kunnen zijn dat de leverancier van camera naast de bekende inhoud van de doos ook een calibratieset of software mee levert om e.e.a. af te kunnen stellen!!!
Theoretisch juist, maar vergeet niet dat bij AF-gebruik het objectief altijd bij volle opening wordt scherpgesteld. Het diafragma sluit zich pas op het moment van de opname. Bij kleinere lensopeningen wordt de scherpstelling vanzelf ook iets minder kritisch, omdat een eventuele focusshift al snel in de scherptedieptezone verdwijnt. Een verschil in scherpte bij andere onderwerpafstanden heb ik niet kunnen constateren. Zo'n fenomeen zou dan ook bij correcte justering moeten plaatsvinden. Kan ik mij eigenlijk alleen voorstellen bij erg slechte objectieven en/of een wel zeer gebrekkig AF mechanisme.Léon Obers schreef:Testen met volle opening is slechts de situatie "met volle opening". Ben er van bewust dat bij gebruik van andere diafragma's de gevonden settings weer anders kunnen zijn. Eveneens bij andere onderwerpsafstanden.