Foto's van optredende band

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
franky

Foto's van optredende band

Bericht door franky » wo jul 01 2009 8:16 am

Goedendag,

Het is mij onlangs niet goed gelukt een optredende band te fotograferen.
Het is goed gegaan met flitser, maar dat haalt toch op een aantal opnamen
de sfeer (podium-spots- and lights) weg.

Wat ik ook probeerde, het lukt niet goed.

Wie kan mij tippen?

Ik gebruik het instapmodel D40.

Groeten,

Frank :roll:

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Foto's van optredende band

Bericht door Arabia » wo jul 01 2009 8:48 pm

Hallo Frank, wat zijn je instellingen geweest.
Direct flitsen maakt dat alle sfeer verdwijnt, zoals je al aangaf.

Beste kun je kiezen voor de "invulflits". Google maar ff

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

franky

Bericht door franky » wo jul 01 2009 11:36 pm

Bedankt voor reactie. Ik ga zeker kijken en er aan werken.
Helemaal niet flitsen?

Frank :wink:

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do jul 02 2009 1:37 am

Hallo Frank,

Ik heb niet de arrogantie dat ik verstand van heb, maar toevalligerwijs is dit een tak van fotografie die ik mij eigen probeer te maken en heb hier weleens met een pro over gesproken.

De tip en eigenlijk regel bij concertfotografie is NOOIT flitsen, zelfs geen invulflits (sorry Lawrence). Dit werd mij verteld door Paul Bergen, een professional die zo'n beetje alle groten der aarde al heeft vastgelegd. Zijn werk is te zien op o.a. de site van Mojo en natuurlijk op http://www.paulbergen.nl.

Je bent dus afhankelijk van bestaand licht, wat vaak slecht is, althans te weinig voor de standaardinstellingen. Om dat tekort aan licht op te vangen zijn er twee mogelijkheden die altijd gecombineerd worden gebruikt:
Verhogen van ISO waarde en een lichtsterk objectief. Nu weet ik niet hoe de D40 presteert bij hoge ISO's en een lichtsterk Nikon zoomobjectief kost een vaak een kapitaal. De enige betaalbare zoom is de 35-70 f/2.8. Die koop je 2e hands al voor rond de € 200,=. Nadeel daarvan is wel dat je met de cropfactor van 1,5 echt geen groothoek meer over houdt, dus dat je niet te dicht bij het podium kan staan. Een goed betaalbaar alternatief is de 50mm f/1.8, weliswaar ook geen groothoek, maar die koop je nieuw voor € 130,=. Alleen zul jij met dit objectief handmatig scherp moeten stellen omdat de D40 geen scherpstelmotor aan boord heeft. Als je niet persé een Nikon hoeft is de Tamron 17-50 f/2.8 een prima alternatief en kost zo'n € 380,= nieuw.

Zelf stel ik mijn camera in op sluitertijdvoorkeuze en neem dan een 1/60 als minimum, afhankelijk van welk objectief ik gebruik, want op 200 mm is dat niet echt een aanrader. Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van welke band er optreedt. Een hardrockband zal meer bewegen dan bijvoorbeeld Jan Smit. Overigens kan bewegingsonscherpte best leuke effecten opleveren zoals hier bij Jaqueline van Krezip. Ofschoon zo'n foto alleen in een serie prima past. Want anders zou het iedere geblondeerde meid kunnen zijn. De hele serie is op mijn site te zien.

Afbeelding

Afijn, ik hoop dat je wat mijn tips hebt, maar ik vrees dat je als je voor echt goede resultaten wil gaan, je een andere camera aan moet schaffen en dit objectief. De betere prestaties in de hoge ISO's is voor mij de reden geweest dat ik de D300 gekocht heb. Voor de D700 ontbrak het mij helaas aan pecunia, maar ik denk dat di eer in de toekomst wel gaat komen.

Veel succes,

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » do jul 02 2009 10:46 pm

Frank,

De enigste en wellicht meteen ook de beste tip die ik je kan geven: op de automaat schieten. (maar dat wil je natuurlijk niet, dus zeg ik: nieuwe body + lichtsterk objectief kopen als je verder wilt met dit soort fotografie)
Ik heb het zelf geprobeerd, maar je kunt onmogelijk met een D40 concertfotografie uitoefenen bij weinig licht (overdag is een ander verhaal)
Al ben je in het bezit van een lichtsterk objectief, dan nog gaat het niet lukken. Je komt niet tot een goede belichte foto, i.v.m sluitertijd / diafragma.
Ok, het kan natuurlijk wel, maar iemand die blind is die krijgt nog last van zijn ogen bij het zien van de ruisprestatie's van een D40.
Omdat je je ISO niet verder omhoog kunt schroeven dan 400, zul je ook niet aan je sluitertijd komen met het gewenste diafragma.
Eigenlijk is ISO 400 al niet te doen, alleen als je foto perfect belicht is en je achteraf niets meer hoeft te corrigeren, dan valt het in de praktijk (als de foto afgedrukt is) wel mee.
Maak je een foto op ISO 400, maar hij is onderbelicht en je moet hem een of twee stops lichter maken met software, dan zal dat de ruis versterken.
"Imagination is far more important than knowledge"

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”