Hallo Frank,
Ik heb niet de arrogantie dat ik verstand van heb, maar toevalligerwijs is dit een tak van fotografie die ik mij eigen probeer te maken en heb hier weleens met een pro over gesproken.
De tip en eigenlijk regel bij concertfotografie is NOOIT flitsen, zelfs geen invulflits (sorry Lawrence). Dit werd mij verteld door Paul Bergen, een professional die zo'n beetje alle groten der aarde al heeft vastgelegd. Zijn werk is te zien op o.a. de site van Mojo en natuurlijk op
http://www.paulbergen.nl.
Je bent dus afhankelijk van bestaand licht, wat vaak slecht is, althans te weinig voor de standaardinstellingen. Om dat tekort aan licht op te vangen zijn er twee mogelijkheden die altijd gecombineerd worden gebruikt:
Verhogen van ISO waarde en een lichtsterk objectief. Nu weet ik niet hoe de D40 presteert bij hoge ISO's en een lichtsterk Nikon zoomobjectief kost een vaak een kapitaal. De enige betaalbare zoom is de 35-70 f/2.8. Die koop je 2e hands al voor rond de € 200,=. Nadeel daarvan is wel dat je met de cropfactor van 1,5 echt geen groothoek meer over houdt, dus dat je niet te dicht bij het podium kan staan. Een goed betaalbaar alternatief is de 50mm f/1.8, weliswaar ook geen groothoek, maar die koop je nieuw voor € 130,=. Alleen zul jij met dit objectief handmatig scherp moeten stellen omdat de D40 geen scherpstelmotor aan boord heeft. Als je niet persé een Nikon hoeft is de Tamron 17-50 f/2.8 een prima alternatief en kost zo'n € 380,= nieuw.
Zelf stel ik mijn camera in op sluitertijdvoorkeuze en neem dan een 1/60 als minimum, afhankelijk van welk objectief ik gebruik, want op 200 mm is dat niet echt een aanrader. Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van welke band er optreedt. Een hardrockband zal meer bewegen dan bijvoorbeeld Jan Smit. Overigens kan bewegingsonscherpte best leuke effecten opleveren zoals hier bij Jaqueline van Krezip. Ofschoon zo'n foto alleen in een serie prima past. Want anders zou het iedere geblondeerde meid kunnen zijn. De hele serie is op mijn site te zien.
Afijn, ik hoop dat je wat mijn tips hebt, maar ik vrees dat je als je voor echt goede resultaten wil gaan, je een andere camera aan moet schaffen en dit objectief. De betere prestaties in de hoge ISO's is voor mij de reden geweest dat ik de D300 gekocht heb. Voor de D700 ontbrak het mij helaas aan pecunia, maar ik denk dat di eer in de toekomst wel gaat komen.
Veel succes,
Irwan