Je kunt het met Leon eens zijn, maar dit was niet de intake geweest. Deze discussie draait om jouw manier van HANDMATIG instellen van een serie fotos op een wijze welke mij een vreemde werking van de belichtingsmeter heeft laten zien.ALE schreef:Geheel mee eens. Bij meervoudige belichting zit je eveneens vast aan de maximale aantal opnamen. Voor de D300, D700 en D3 zijn dat 10 opnamen, D80 is dit 3.ALE
Leon,Léon Obers schreef:Een vreemde beredenatie hebben jullie.george013 schreef: Maar nogmaals, de belichtingsmeter geeft twee verschillende interpretaties aan en dat vind ik persoonlijk een programmafoutje. Je moet je goed bewust zijn van de EV-stand in de M-mode om de belichtingsmeter te gebruiken.
George
Ik vind de mogelijkheden van de belichtingsmeter nu juist een volkomen logisch juiste interpretatie geven, geen programmafoutje. Juist een scheve interpretatie van de gebruiker zelf hoe die beredeneert dat de belichtingsmeter zou moeten werken en als gebruiker daar vergissingen in kan maken door die onjuiste interpretatie.
Vroeger bij analoog en meer simpele belichtingsmeters waar je mogelijk geen + of - correctiemogelijkheden had om je belichtingsmeter te beïnvloeden, gebruikte je bijv. een andere ISO-instelling om een over- of onderbelichting te forceren. Is de weergave of werking van de belichtingsmeter op zichzelf daarmee fout?
Nee, natuurlijk niet, die doet wat die moet doen. Je gebruikt het instrument alleen anders om iets te bewerkstelligen wat doorgaans niet als een normale instelling beschouwd moet worden voor een belichtingsmeter. Namelijk dat een belichtingsmeter is afgestemd voor een juiste weergave van 18% grijs en je in die beperking met een trucje het instrument gebruikt om andere helderheden als standaardwaarden te gebruiken.
Met digitaal en een + of - EV correctiemogelijkheid is dat weinig anders.
Maar ja, het trucje van een andere ISO bij analoog werkt digitaal nu niet meer, omdat je daarmee direct een andere versterking van je processing van het beeld in de camera instelt. Anders als vroeger bij analoog, waar je met dezelfde film en gevoeligheid van die film in de camera bleef werken.
Met alle respect, maar ik begrijp jouw verhaal niet. Op mijn laatste reactie heb ik eenvoudig proberen duidelijk te maken het verschil tussen A/P en M en de interpretatie van de belichtingsmeter. Geen reactie nog.
Verder wil ik ook wel zeggen dat ik steeds meer neig naar het standpunt van de onzin van M-mode en EV-correctie. EV-correctie is daar nodig waar ik de belichting niet kan beinvloeden, mn waar diafragma en sluitertijd aan elkaar gekoppeld zijn. EV-correctie is dan mijn enige mogelijkheid. In de M-mode doe ik dat per definitie zelf.
George