eerste resultaten met de nikkor af-s 300 1:4D

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
edwin73

eerste resultaten met de nikkor af-s 300 1:4D

Bericht door edwin73 » vr jul 03 2009 9:46 pm

de eerste (ree) was puur geluk (ongeveer 15 meter afstand), met een flinke sloot water ertussen.
ik kan vaak op zondagochtend de merwelanden rondlopen, zonder er ook maar één te zien op dit tijdstip (+/- 11.00 uur)
ohja, ze zijn iets bijgesneden, ik hoop dat het een beetje gelukt is, met de kijkrichting regel...(behalve nr3 dan)

1e Afbeelding

2e Afbeelding

3e Afbeelding

4e Afbeelding

persoonlijk vind ik dat bijsnijden nog vaak moeilijk, omdat ik dan niet meer beschik over de snijvlakken,
die ik wel in de zoeker v/d camera heb staan...
kijk maar wat jullie er van kunnen maken, tips enz...

GdP

Re: eerste resultaten met de nikkor af-s 300 1:4D

Bericht door GdP » vr jul 03 2009 10:18 pm

Dat ziet er goed uit Edwin! Het is duidelijk dat objectief is bij jouw in goede handen. :)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr jul 03 2009 10:32 pm

in tegenstelling wat Gerrit zegt vind ik alleen foto 2 tot zijn recht komen.
goed scherp waar het scherp hoort te zijn / mooi contrast e.d.
foto 3 en 4 zijn niet scherp op het oog / kop en mis eigenlijk totale scherpte waar dit objectief toch om bekend staat.
foto 1 is wel mooi geschoten in het wild maar vind hem naar overbelichting neigen.

uit het handje geschoten of van statief ?? indien het laatste zou de statiefgondel nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.
die is van Nikon niet al te best te noemen. [ google eens ]
iets tussen de gondel en het objectief proppen wil veel helpen. [ verminderd dus de trilling ]

je kijkrichting is verder wel goed.
foto denkbeeldig in 9 vakken verdelenmoet toch wel lukken ?

volgende serie beter...succes en gefeliciteerd met een mooi objectief.

Arend

edwin73

Bericht door edwin73 » za jul 04 2009 4:11 pm

Hallo allemaal,

allereerst nog bedankt voor de reacties en suggesties;

Ja foto nr 1 is echt zoiets van vlug, vlug voor dat 'tie weg is, en ja dat gaat vaak niet al te goed, en er zat wat 'groen' in de weg,
en daar is inderdaad wat overdaad aan belichting,
misschien met paintshop nog ff de aan de 'niveaus' sleutelen om het wat donkerder te maken.

ik geloof dat alle foto's met statief zijn gemaakt, ik realiseer me dat er betere statieven zijn,
dit exemplaar (velbon sherpa 200R) had ik al lang voordat ik deze best wel zware lens aangeschaft heb.
problemen met de gondel? mja als ik het spul op zelf timer zet, dan zie ik het zoeker beeld wel iets bewegen,
op het moment van de spiegelklap, ik denk ook wel dat het voornamelijk aan m'n té lichte statief/kop zal liggen. (suggesties?!)

misschien kan ik wel wat fabriceren voor de statief-gondel, ik werk n.l. met cnc-freesbanken (kunststoffen/hout)
zo mooi als zo'n 'kirk' ding gaat (nog) niet lukken denk ik, maar ik zie wel...

qua sherpte vind ik persoonlijk ook de zwaan (nr 2) het beste, ik heb ook al gauw dat de d80 overbelicht
meestal gebruik ik de 'AE-L lock' om het lichtste gedeelte te kiezen, de boel te vergrendelen, om daarna overnieuw te kaderen.
mischien meer i.c.m spotmeting? nu gebruik ik gewoon 'matrix' meting.

foto 4 is denk ik iets te ver weg, (om scherp te stellen op de ogen) vandaar dat hij wat minder scherp is, diafragma was F4, dat had ik misschien wat kleiner kunnen zetten F8 of zo,
ter info: als ik hem verscherp doe ik 'onscherp-masker' op 'bereik:1,50 / kracht:250(500) / knippen:10 in paintshop pro XI, ofwel gewoon dat ik nét geen oplichtende 'randjes' zie, anders ziet het er weer té bewerkt uit...

als er nog meer suggesties/tips zijn, graag, ik lees zoveel mogelijk, kan nooit geen kwaad...

groeten; edwin.

edwin73

Bericht door edwin73 » ma jul 06 2009 8:16 pm

Hallo,

Nog bedankt voor de links van de kirk en de really right stuff collars,
en ook voor de statief selector van Gitzo, daar ben ik nog wel even mee bezig,
met al die verschillende combinaties... :mryellow:

Ik ga gelijk nog 'even' alle draadjes na speuren over statieven,
in combinatie dan met mijn type lens.

groeten; edwin.

edwin73

Bericht door edwin73 » do jul 09 2009 9:21 pm

Hier een voorbeeld, van wanneer de sluitertijden té langzaam worden voor mijn statief, zie de kleine (gebrek aan) details in het groen, enz...

Afbeelding

"Sneeuw Uil"

1/30 sec, op f8, in dierenpark amersfoort, gelukkig geen last van het gaas, waar hij/zij achter zit...

toch maar een 'kirk' kopen denk ik, daarna een beter statief (gitzo/manfrotto) ik weet nog niet welke.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » do jul 09 2009 10:04 pm

hoi,

ik gebruik een feisol statief en balhead met een wimberly sidekick( http://www.tripodhead.com/products/side ... k-main.cfm ) ,die sidekick is echt zeer fijn.

groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

edwin73

Bericht door edwin73 » vr jul 10 2009 9:22 pm

jpdejong schreef:hoi,

ik gebruik een feisol statief en balhead met een wimberly sidekick( http://www.tripodhead.com/products/side ... k-main.cfm ) ,die sidekick is echt zeer fijn.

groeten jan-peter
Ok, bedankt voor de info, ik zal 's kijken.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”