Ik zat met hetzelfde probleem (al ben ik iets korter, 191 centimeter). Ik had een goedkope 'standaard' monopod en die was veel te kort. Let wel, je ogen zitten +/- 8 cm. lager dan je totale lengte, dus waarschijnlijk is het genoeg als je oculair rond de 190 cm. uitkomt. Met een standaard lengte monopod haal je het niet, dus ke kunt 2 kanten op:
1. Je koopt een lange monopod. Ze zijn er wel, bij Velbon bijvoorbeeld. Die hebben er eentje (CF-8) van 189 cm. Zie:
http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/monopods.html
(Let op, Velbon 'specs' wijken soms iets af van de werkelijkheid. Zo is mijn Velbon 3 cm. langer dan de spec aangeeft).
Die van Velbon is 114 euro! Gitzo heeft ze ook maar die zijn al boven de 200 euro....
Nadeel is dus de flink hogere prijs voor een 'lange' monopod dan voor de 'normale' lengtes, en dan heb je niet eens een kop op je monopod.
2. Je kunt ook een iets langere standaard-maat pakken en dat 'aanvullen' met bijvoorbeeld een kop en/of een batterygrip onder je camera (dat laatste maakt het wel duurder, maar als je er al eentje hebt valt het mee!).
In mijn geval ben ik na een bezoek aan konijnenberg op het volgende uitgekomen: Ik ben 191 cm. en mijn ogen zitten ongeveer op 183 cm. hoogte. De Velbon RUP-40 is 163 cm. (fabrikant zegt 159 cm. maar hij is toch echt iets langer). Vervolgens heb ik daarop de 234RC van Manfrotto gezet (met adapter-schroef voor de Velbon). Dat is zo'n 6 cm. erbij, 169cm. Er zat al een batterygrip onder mijn camera dus dat was geen extra uitgave, maar daardoor kom ik van de 'bodem' van mijn camera tot het midden van het oculair uit op +/- 14 cm. Als je dat optelt kom jr uit rond de 182/183 cm.
Ik was dus voor 65 euro klaar (RUP-40 monopod + adapter-schroef + manfrotto 234RC). Als ik de grip er nog bij had moeten kopen kwam daar nog 100 euro bij. Maar dat is nog altijd goedkoper dan een Gitzo van 192 cm, en ik heb een kantelbare kop met quick-release (ideaal). Bijkomen voordeel omdat het 'precies past' is dat ik niet na hoef te denken over mijn monopod-lengte, als ik hem volledig uitschuif zit mijn oculair precies op de goede hoogte. Daarom heb ik uiteindelijk de Velbon gekozen en niet de manfrotto...
Overigens heb ik aan deze selectie heel veel aandacht besteedt. Ik ben handboogschutter en houding en een stabiele stand is daarbij heel belangrijk, bij fotograferen is het volgens mij net zo. Rechtop staan, stabiel staan, voeten op schouderbreedte, een zogenaamde 'licht open houding' etc. Ik heb zelfs een ademhalingstechniek meegenomen uit het handboogschieten die me enigzins helpt bij het maken van foto's uit de hand met een telelens.
Maar dat terzijde, mijn advies is eigenlijk: Ga naar een grote fotozaak (zoals Konijnenberg) met een groot assortiment en zoek of een (dure) lange monopod, of maak een combinatie waarmee je ook die hoogte haalt. Het zal iets meer kosten dan een standaard monopod maar het is te doen. En die 234RC van Manfrotto erop is een aanrader, niet duur maar wel heel makkelijk...