Monopod - keuze?

Discussies over statieven
Plaats reactie
marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Monopod - keuze?

Bericht door marcb_1977 » di jul 07 2009 1:33 pm

Ik heb de afgelopen weken me eens verdiept in de aanschaf van een monopod en heb hiervoor al veel informatie op dit forum, maar ook andere fora kunnen vinden.

Zo zijn de volgende zaken uitvoering besproken:
- gewicht: hoeveel kan een monopod dragen
- uit hoeveel stukken bestaat de monopod
- wel of geen statiefkop (balhoofd of tilt)

Zelf mis ik nog een belangrijk aspect wat ik eigenlijk nog niet naar voren heb zien komen (of ik heb niet goed gezocht :mryellow: ). Dat is namelijk de bepaling van de lengte van een monopod in relatie tot de lengte van de fotograaf. Ik ben zelf niet één van de kleinste (198 cm lang) en ik vraag me af in hoeverre je hier rekening mee moet of kan houden bij de aanschaf van een monopod. De gemiddelde lengte van een monopod ligt op dit moment zover ik heb kunnen bepalen op 160 cm

De overweging om een monopod aan te schaffen komt voornamelijk uit mijn beoordeling van recent gemaakte foto's bij bijvoorbeeld de Open Dag in Volkel (vliegshow) en autosportevenementen (zoals rally's). Door de gebruikte combinatie (D80 met 70-200 f/2.8 al dan niet met een converter 1.7) maakt het soms lastig objecten te volgen waardoor het scherpstelpunt soms ver uit te richting ligt. Je probeert toch met het object mee te bewegen en dan probeer in eerste instantie natuurlijk zoveel mogelijk in horizontale richting. Dit wil ik proberen te ondervangen met een monopod, maar dan moet je wel een goede houding achter de camera kunnen innemen. Als ik met mijn lengte staand fotografeer en ik zou teveel moeten bukken om door de zoeker te kijken, zal dat de kwaliteit van de foto's ook niet ten goede komen.

Ofwel ik ben op zoek naar wat adviezen rondom houding bij het fotograferen met een monopod, maar ook de lengte van de monopod in verhouding tot de lengte van de fotograaf. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Monopod - keuze?

Bericht door Léon Obers » di jul 07 2009 1:55 pm

Zelf ben ik niet zo groot, maar heb indertijd mijn keuze wel bewust de lengte van de verkrijgbare monopods laten meewegen. Met jou lengte lijkt me dit een probleem, want monopds in die hoogte zijn er niet.
(Je moet er overigens nog wel; de lengte van bijv. een balhoofdje erbij optellen).
Je zou je bij de importeur van bijv. Manfrotto kunnen laten informeren of het mogelijk is af fabriek een monopod speciaal in aangepaste lengte te leveren. Heb je bijv. 4 secties en elke sectie is 10 cm langer als normaal, heb je een totaal verlenging van 40 cm.

Bij wandel- en ski-stokken fabrikant "Leki" is dat bijv. wel mogelijk.
Zie ook de volgende link: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p273220

Je kunt wel iets spreiden met je benen, maar een te kleine monopod is geen optie, daar krijg je rugklachten mee.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 07 2009 2:58 pm

Ik zat met hetzelfde probleem (al ben ik iets korter, 191 centimeter). Ik had een goedkope 'standaard' monopod en die was veel te kort. Let wel, je ogen zitten +/- 8 cm. lager dan je totale lengte, dus waarschijnlijk is het genoeg als je oculair rond de 190 cm. uitkomt. Met een standaard lengte monopod haal je het niet, dus ke kunt 2 kanten op:

1. Je koopt een lange monopod. Ze zijn er wel, bij Velbon bijvoorbeeld. Die hebben er eentje (CF-8) van 189 cm. Zie: http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/monopods.html
(Let op, Velbon 'specs' wijken soms iets af van de werkelijkheid. Zo is mijn Velbon 3 cm. langer dan de spec aangeeft).
Die van Velbon is 114 euro! Gitzo heeft ze ook maar die zijn al boven de 200 euro....

Nadeel is dus de flink hogere prijs voor een 'lange' monopod dan voor de 'normale' lengtes, en dan heb je niet eens een kop op je monopod.

2. Je kunt ook een iets langere standaard-maat pakken en dat 'aanvullen' met bijvoorbeeld een kop en/of een batterygrip onder je camera (dat laatste maakt het wel duurder, maar als je er al eentje hebt valt het mee!).

In mijn geval ben ik na een bezoek aan konijnenberg op het volgende uitgekomen: Ik ben 191 cm. en mijn ogen zitten ongeveer op 183 cm. hoogte. De Velbon RUP-40 is 163 cm. (fabrikant zegt 159 cm. maar hij is toch echt iets langer). Vervolgens heb ik daarop de 234RC van Manfrotto gezet (met adapter-schroef voor de Velbon). Dat is zo'n 6 cm. erbij, 169cm. Er zat al een batterygrip onder mijn camera dus dat was geen extra uitgave, maar daardoor kom ik van de 'bodem' van mijn camera tot het midden van het oculair uit op +/- 14 cm. Als je dat optelt kom jr uit rond de 182/183 cm.

Ik was dus voor 65 euro klaar (RUP-40 monopod + adapter-schroef + manfrotto 234RC). Als ik de grip er nog bij had moeten kopen kwam daar nog 100 euro bij. Maar dat is nog altijd goedkoper dan een Gitzo van 192 cm, en ik heb een kantelbare kop met quick-release (ideaal). Bijkomen voordeel omdat het 'precies past' is dat ik niet na hoef te denken over mijn monopod-lengte, als ik hem volledig uitschuif zit mijn oculair precies op de goede hoogte. Daarom heb ik uiteindelijk de Velbon gekozen en niet de manfrotto...

Overigens heb ik aan deze selectie heel veel aandacht besteedt. Ik ben handboogschutter en houding en een stabiele stand is daarbij heel belangrijk, bij fotograferen is het volgens mij net zo. Rechtop staan, stabiel staan, voeten op schouderbreedte, een zogenaamde 'licht open houding' etc. Ik heb zelfs een ademhalingstechniek meegenomen uit het handboogschieten die me enigzins helpt bij het maken van foto's uit de hand met een telelens.

Maar dat terzijde, mijn advies is eigenlijk: Ga naar een grote fotozaak (zoals Konijnenberg) met een groot assortiment en zoek of een (dure) lange monopod, of maak een combinatie waarmee je ook die hoogte haalt. Het zal iets meer kosten dan een standaard monopod maar het is te doen. En die 234RC van Manfrotto erop is een aanrader, niet duur maar wel heel makkelijk...
Spul waarmee je foto's maakt...

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di jul 07 2009 4:48 pm

Kijk ook een op http://www.benrobv.nl/eenbeenstatief/Mo ... od-m8.html
Daar vind je de MC-98 m8 die 1895 mm lang is. Met een kop erop wordt dit een hoogte die ruim voldoende is voor jou denk ik.

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di jul 07 2009 5:20 pm

Ik heb ooit deze gekocht: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... _cf-8.html
Bevalt mij prima, met kop erop steekt hij boven mijn 1,90 m uit, dus ik schuif hem nooit volledig uit. Ik heb hem indertijd op twee criteria uitgezocht: draagvermogen en lengte.
Als je een kop (ca 8 cm) op die 1,89 zet, (sowieso een vereiste) en dan ook nog eens een camera (zoeker ook op ca 8 cm) dan kom je op iets van een maximale ooghoogte van 2,05 m. Aangezien je ogen 8 cm onder je kruin zitten ipv 7 cm erboven, heb je dan dus nog 15 cm speling.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

yoyo

Bericht door yoyo » di jul 07 2009 7:30 pm

De Gitzo GM3551 is 192 hoog.
http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/p ... ARKET:MKT1

Met de G1220.129LB kun je hem nog langer maken...
http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/p ... ARKET:MKT1

De afstand onderzijde objectief/camera tot oculair is al genoemd.
Eventueel een nijgkop is ook al genoemd... (De manfrotto kan niet veel gewicht hebben..! De RRS versie wel)

Keuze genoeg...

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door marcb_1977 » di jul 07 2009 11:16 pm

Zo dat is nog eens een hoop informatie. Alvast bedankt hiervoor. Ik zal één en ander eens doornemen.

Gelukkig ben ik door mijn lengte inmiddels wel gewend dat niet-standaard maten (ofwel lengtematen) vaak duurder zijn dan de standaard maten. Maar ja, beter meer uitgeven aan een goede monopod dan uiteindelijk met veel rugpijn thuiskomen na een dagje foto's schieten. :mryellow:
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”